شناسه خبر:61262
1401/7/23 09:46:41

سپهرغرب، گروه کاردانش - طاهره ترابی‌مهوش: رئیس دانشگاه پیام نور از فعالیت 22 واحد فناور و دانش‌بنیان در مرکز رشد ملایر و سه شرکت فناور و دانش‌بنیان در همدان خبر داد و گفت: تولید رهیاب خودرو تنها یکی از محصولات تولید‌شده توسط یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در مرکز رشد همدان است.

چندسالی است که مراکز آکادمیک و دانشگاه‌ها در سپهر دانش‌بنیانی گام نهاده و چنانکه حرکت در مسیر تولید دانش مبتنی بر ثروت‌آفرینی و کارآفرینی نشان می‌دهد دانشگاه‌های ایران رشد قابل توجهی در این راه داشته‌اند.
حال آنکه بر اساس ماده 43 قانون، تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (مصوب 1393) دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی (دولتی و غیردولتی) مجازند با ایجاد و مشارکت در شرکت‌های دانش‌بنیان که حداکثر 49 درصد سهام آن متعلق به دانشگاه‌ها، مؤسسات پژوهشی و دیگر واحدهای دولتی و مابقی سهام متعلق به اعضای هیئت علمی و دانشجویان و سایر سهامداران بخش خصوصی است، نتایج تحقیقات اعضای هیئت علمی و دانشجویان خود را تجاری‌سازی کنند.
با توجه به شعار سال به‌عنوان «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرینی»، بررسی میزان کارآفرین بودن دانشگاه‌ها و همچنین استخدام فارغ‌التحصیلان نشان می‌دهد که تا چه اندازه حرکت دانشگاه‌ها در مسیر اشتغال‌آفرینی از علم و دانش صحیح است. به عبارت دیگر رتبه‌های برتر کارآفرینی نشان می‌دهد که کیفیت دانشگاه به گونه‌ای است که فارغ‌التحصیلان آن توانسته‌اند از این دانش در امر اشتغال بهره بگیرند.
فروردین‌ماه سال جاری بود که معاون پژوهش و فناوری دانشگاه پیام نور از تحول جدی در حوزه فناوری و نوآوری دانشگاه در راستای تحقق فرمان مقام معظم رهبری برای تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در سال 1401 خبر داد و گفت: دانشگاه پیام نور درصدد است با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نقش مؤثرتری را در این حوزه ایفا کند و سال 1401 برای دانشگاه پیام نور، سال توسعه فناوری و نوآوری خواهد بود.
بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع برآن شدیم تا در خصوص آخرین وضعیت فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه پیام‌نور استان همدان با رئیس این دانشگاه گفت ‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
محمد ظاهری با بیان اینکه جایگاه دانشگاه پیام‌نور در بین سایر دانشگاه‌های کشور، طبق سیستمی که دانشگاه‌ها را رتبه‌بندی می‌کنند بیست و دوم است، گفت: در جایگاه بین‌المللی نیز با وجود تغییر مداوم این رتبه‌بندی‌ها در حال حاضر دانشگاه پیام نور بین یک هزار و 176 دانشگاه معتبر و برتر دنیا است.
وی با تأکید بر اینکه این رتبه‌بندی توسط یک سیستم ارزیابی در کشور هلند انجام می‌شود،گفت: بدان معنا که دانشگاه پیام نور به لحاظ بین‌المللی دارای رتبه بالایی است.
وی با اشاره به اینکه وقتی دانشگاه پیام‌نور دارای چنین رتبه‌ای است این بدان معنا است که اگر فارغ‌التحصیلان مدارکشان ترجمه شود و یا در هر جا صحبت از دانشگاه‌های معتبر شود جزو دانشگاه‌های بین‌المللی شناخته می‌شود، تصریح کرد: به لحاظ داخلی نیز به لحاظ فعالیت‌هایی که دارد دارای سیستم مدیریت منحصر به‌فردی است.
رئیس دانشگاه پیام‌نور استان همدان با تأکید بر اینکه این سیستم منحصر به‌فرد منجر به آن شده که بیش از 30 درصد ورودی‌های کارشناسی ارشد به شکل میانگین در اغلب رشته‌ها از دانشگاه پیام نور باشند، ابراز کرد: موفقیت فارغ‌التحصیلان حتی در آزمون‌های استخدامی نیز بیش از سایر دانشگاه‌ها است.
ظاهری با اشاره به اینکه جایگاه علمی دانشگاه پیام نور همدان در بین سایر دانشگاه‌ها نیز بسیار خوب است زیرا در بیشتر رشته‌ها از اساتید تمام‌وقت بهره بوده و درعین حال از فضاهای آزمایشگاهی بسیار عالی برخوردار هستیم تصریح کرد: به‌عنوان مثال حتی می‌توان دانشگاه پیام نور اسدآباد را یک قطب آزمایشگاهی دانشگاهی یاد کرد.
وی با اشاره به اینکه به لحاظ تئوری نیز دانشگاه پیام نور دراستان از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و حتی این جایگاه را می‌توان فوق‌العاده قلمداد کرد، افزود: در عرصه فعالیت‌های دانش‌بنیانی این دانشگاه فعالیت درخور داشته به نحوی که مرکز رشد دانشگاه واحد ملایر دارای 22 شرکت فناور و دو هسته فناور است.
وی افزود: از این تعداد شرکت فناور دو شرکت دارای امتیاز دانش‌بنیانی هستند حال آنکه همگان بر دشواری اخذ این امتیاز آگاه هستند و گرفتن این عنوان باعث خرسندی است.
رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان با تأکید بر اینکه در این 22 شرکت فعال در مرکز رشد ملایر 80 نفر به‌صورت مستقیم و بیمه‌شده مشغول به کار هستند، بیان کرد: علاوه بر این پنج شرکت این مرکز نیز تقاضای تبدیل شدن به شرکت دانش‌بنیان را ارائه کرده و به احتمال قوی طی ماه‌های آتی بتوانند این عنوان را کسب کنند.
ظاهری با تأکید بر اینکه در حال حاضر چهار شرکت فناور از مرکز رشد شهرستان ملایر نیز مرحله بررسی اخذ عنوان شرکت خلاق قرار دارند، تصریح کرد: در مرکز رشد واحد پیام نور همدان نیز سه شرکت فناور فعال هستند که دو شرکت آن موفق به اخذ امتیاز دانش‌بنیانی شده و در عین حال شرکت سوم نیز در مرحله تقاضا برای اخذ امتیاز دانش‌بنیانی قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه در این مرکز رشد نیز 24 نفر به‌صورت بیمه‌شده مشغول به کار هستند تشریح کرد: به لحاظ تولید محصول دانش‌بنیان نیز خوشبختانه یکی از شرکت‌های مستقر در مرکز رشد همدان موفق به تولید دستگاه رهیاب خودرو از طریق دانش بومی شده و درعین حال آن را به تولید انبوه رسانده است.
وی با تأکید بر اینکه ما تفاهم‌نامه‌های خوبی با پارک علم و فناوری استان داریم که بر اساس آن نسبت به حمایت از این واحدهای فناور علاوه بر تخصیص فضا و تجهیزات در بخش معافیت از حمایت و دریافت تسهیلات اقدام می‌کنیم، اظهار کرد: با این تفاهم به‌دنبال آن هستم که در مرکز پیام‌نور شهرستان تویسرکان و بهار نیز مرکز رشد دایر کنیم.
رئیس دانشگاه پیام نور استان همدان با اشاره به برگزاری رویدادهایی با مشارکت پارک علم و فناوری اظهار کرد: در حال حاضر از آنجا که اغلب شرکت‌های ما نوپا هستند نمی‌توان روی درآمدزایی آن‌ها برای دانشگاه حسابی باز کرد بنابراین دراین زمینه نیازمند تأسیس مرکز رشد مستقل هستیم تا از آن طریق بتوانیم با جذب شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصول برای دانشگاه درآمدزایی داشته باشیم پس به دلیل آنکه برای هر استان امکان استقرار یک مرکز رشد مستقل پیش‌بینی شده ما پیگیر اخذ مجوز و فرایندهای قانونی آن هستیم.
ظاهری با تأکید بر اینکه با استقرار این مرکز رشد مستقل تمام حمایت‌ها از واحدهای فناور از طریق دانشگاه انجام می‌شود و به ازای آن درصدی از سود حاصل از فروش محصول طبق قرادادها به دانشگاه اختصاص می‌یابد.

شناسه خبر 61262