شناسه خبر:60140
1401/6/24 08:53:59

سپهرغرب، گروه خبر: پارک 48 هکتاری شهر همدان پیرپروژه‌ای در انتظار عاقبت‌به‌خیری است که این امر بدون عزم مدیریت شهری و حمایت مدیریت ارشد استان، محقق نخواهد شد.

به یک فعال رسانه‌ای، هرروز حجمی از اطلاعات و شنیده‌ها می‌رسد که حسب ضرورت و یا جهت‌گیری، به برخی از آن‌ها پرداخته می‌شود؛ یکی از این شنیده‌ها درباره پارک 48 هکتاری بلوار ارم است، پروژه‌ای که حدود 26 سال از عمر آن می‌گذرد و هنوز به سرانجام نرسیده‌ است. آنقدر این کُندی تحقق کامل پروژه به طول انجامیده که در سال 95 برخی از اعضای شورای اسلامی شهر به این نتیجه رسیده‌اند که احداث این پارک متوقف شود و شهرداری به فکر تملک زمین و ایجاد پارک در مناطق دیگر شهر باشد؛ اما در همان ایام، رئیس وقت شورای اسلامی شهر بر ادامه روند تملک زمین برای احداث پارک 48 هکتاری از طریق خرید نقدی و تهاتر تأکید و پیش‌بینی کرده که تا پایان همان سال پرونده تملک بسته شود، اما ظاهراً این رؤیا نه‌تنها در سال 95 محقق نمی‌شود، بلکه 6 سال بعد نیز آن‌چنان بر قدوقامت پارک افزوده نمی‌شود که بتوانیم بگوییم الحمدلله کار تمام شد.

این پارک که در ابتدا 90 هکتار بوده و بعدها به 48 هکتار تقلیل یافته، اکنون بعد از 26 سال بازهم با حاشیه‌هایی همراه است؛ شنیده‌ها از صدور حکم دیوان عدالت برای شهردار همدان درخصوص عدم صدور مجوز ساخت برای مالکان منطقه و تعیین مهلت حکایت دارد، درعین‌حال خبرهایی مبنی بر خارج از محدوده اعلام شدن زمین‌های منطقه مرتبط با فضای سبز داریم که یکی از پیشنهادها بوده‌ است. در این میان معاون عمرانی استاندار نیز از شهرداری خواسته‌ است با توجه به کمبود فضای سبز در شهر همدان، در جهت تکمیل این پروژه اقدام عاجل کند.

نامعلوم بودن سرانجام این پروژه سالخورده ما را بر آن داشت که گفت‌وگویی با معاون عمرانی استاندار در این رابطه داشته باشیم:

فرزاد تیموری با تأکید بر لزوم افزایش سرانه فضای سبز شهر همدان، گفت: در هنگام تصویب طرح تفصیلی شهر همدان در شورای عالی معماری و شهرسازی مصوبه داشتیم که جهت محدوده موسوم به پارک 48 هکتاری با تعریف یک‌سری سرانه‌های آموزشی، فضای سبز و مسکونی، به کمیسیون ماده پنج استان اختیار داده شود که نقشه این محل را تهیه و براساس آن نسبت به تملک پارک 48 هکتاری اقدام کند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در این طرح عرصه‌هایی موسوم به سبز کم‌رنگ یا قابل توافق درنظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری براساس این طرح موظف بوده که با مالکان زمین‌ها توافق کرده و با درآمدی که از تفکیک، تغییر کاربری و عوارض به‌دست می‌آورد، این پارک را احداث کند.

معاون عمرانی استاندار همدان در ادامه با بیان اینکه پارک 48 هکتاری جزء معدود پروژه‌هایی است که پیوست اقتصادی دارد، افزود: برای تملک نیز شهرداری باید براساس نظر کارشناسی اقدام کند.

تیموری در ادامه با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت زمین‌های قابل توافق که از محل قانون ماده 101 می‌شود برای آن‌ها درآمدزایی کرد باید در جهت تکمیل تملک اقدام شود، اذعان کرد: به‌هرحال طی این سال‌ها کارهایی در این خصوص انجام شده، اما باید گام‌های مؤثری برای تکمیل و خدمت‌رسانی بهتر به مردم برداشته شود.

وی در ادامه درخصوص شکایت مردم از شهرداری و حکم دیوان عدالت اداری بیان کرد: برخی از مالکان آن منطقه برای تعیین تکلیف ملک خود اقدام کردند که باید شهرداری با توجه به اینکه مشکلی برای تملک در این خصوص ندارد، زودتر وارد عمل شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه برای استاندارد شدن سرانه فضای سبز در شهر همدان نیاز به 650 هکتار فضای سبز داریم که باید به شکل بوستان و پارک احداث شود، گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری باید در حوزه توسعه فضای سبز شهری سیاست‌گذاری و اقدام کنند.

معاون عمرانی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون با وجود پیوست اقتصادی این پارک نیمه‌کاره مانده است؟ اظهار کرد: در دوران بنده چندین جلسه دراین‌باره با شهردار برگزار و راه‌های ممکن تبیین شده است.

تیموری با تأکید بر اینکه تملک زمین در این منطقه باید به نحوی باشد که حق مردم ضایع نشود، خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت زمین‌های منطقه سبز کم‌رنگ که حدود 10 پرونده است، استفاده و با درآمد حاصل از آن بقیه زمین‌ها را تملک کنند.

وی درخصوص موضوع خارج از محدوده شهر اعلام کردن این منطقه تأکید کرد: این مسئله جزء پیشنهادات خود شهردار بود.

این مقام مسئول درخصوص کاهش قیمت زمین‌ها درصورت خارج شدن از محدوده شهر و متضرر شدن مردم اذعان کرد: این از اختیاراتی است که طرح جامع و طرح تفصیلی به مدیران می‌دهد که درصورت لزوم بخش‌هایی را جزء شهر و بخش‌هایی را خارج از محدوده شهر اعلام کنند.

معاون عمرانی استاندار با تأکید بر اینکه این یکی از پیشنهادات بود، افزود: شهرداری برای تملک این زمین‌ها راه‌های دیگری نیز دارد که به شهردار اعلام شده است از ظرفیت‌های دیگر استفاده کند.

در ادامه شهردار همدان نیز در گفت‌و گو با خبرنگار سپهرغرب گفت: ما در این پروژه براساس قانون عمل خواهیم کرد.

سیدمسعود حسینی در ادامه با تأکید بر اینکه به دنبال احقاق حق مالکانه مردم هستیم، افزود: برای تکمیل این پروژه علاوه‌بر مدیریت شهری، باید مدیران استانی هم حمایت کنند.

وی درخصوص حکم دیوان عدالت اداری خاطرنشان کرد: کاملاً تابع قانون هستیم و با کمک مدیریت استان سعی می‌کنیم این پروژه به بهترین وجه به سرانجام برسد.

اگرچه مدیریت شهری همیشه با احتساب باغ‌های اطراف شهر و رفوژ وسط خیابان سرانه فضای سبز همدان را خوب ارزیابی می‌کند! اما واقعیت نیاز روزافزون شهر به درختان سایه‌دار بوده که هرروز بیش از روز قبل احساس می‌شود. به این وضعیت بیفزایید کج‌سلیقگی مدیریت شهری را طی سال‌های گذشته مبنی بر صدور مجوز تخریب و حذف حیاط‌های مشجر مرکز شهر که می‌توانستند بخشی از فضای سبز اختصاصی خانه‌ها باشند و به زیبایی و طراوت شهر کمک کنند؛ اما اکنون چشم امید مردم به همین چند هکتار پارک نیم‌بند شهر است که روزهای تعطیل میزبان مردم می‌شوند و در این میان قرار بوده پارک 48 هکتاری ارم نقش بسزایی در تقویت حوزه گردشگری و زیبایی شهر ایفا کند، اما این پیرپروژه شهر همدان ظاهراً برای به سرانجام رسیدن راه طولانی در پیش داشته و گویا داستان مدیریت شهری، مالکان و مسئولان استانی زوایای پنهانی دارد که به این زودی به پایان خوش نخواهد رسید.

شناسه خبر 60140