شناسه خبر:60081
1401/6/23 08:54:43

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: استاندار همدان با بیان اینکه از عملکرد بانک‌ها در میزان پرداخت تسهیلات گله‌مند هستم، گفت: میانگین پرداخت بانکی‌ها 85 درصد است و باید به 100 درصد برسد و نباید اعتباری برگشت بخورد.

سپهرغرب، گروه - مینو جعفری ممتاز : علیرضا قاسمی‌فرزاد در کارگروه اقتصادی، اشتغال و سرمایه‌گذاری استان همدان با بیان اینکه اشتغال موضوع بسیار حائز اهمیتی است، اظهار کرد: با توجه به شعار سال باید توجه ویژه‌ای به اشتغال و کارآفرینی شود و همین‌طور که رهبر انقلاب اسلامی نیز در شعار سال سه محور اساسی را عنوان کردند، باید بحث تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی را ارتقا دهیم.

وی افزود: تولید باید بر مبنای دانش‌بنیان باشد و بهره‌وری را می‌بایست افزایش دهیم، مخصوصاً در بحث آب استان و مناطق شمالی با بحران مواجه هستیم و اگر فکر اساسی نشود، معلوم نیست سرنوشت چه شود؛ همچنین موضوع امنیت غذایی را داریم و اگر بهره‌وری آب و خاک را مورد توجه قرار ندهیم، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد و از طرفی مسئله اشتغال با این‌ها گره خورده است.

استاندار همدان عنوان کرد: درصد اشتغال‌زایی درنظر گرفته‌شده برای استان پایه و مبنا است و بایستی خیلی بیشتر از آن به این مهم توجه شود؛ مخصوصاً در بحث مشاغل روستایی و خانگی چون با هزینه بسیار اندک در روستا شغل ایجاد شده و پایداری و مانایی افراد در روستا را تضمین می‌کند.

وی ادامه داد: همچنین در بحث مشاغل خانگی همه دستگاه‌ها به‌ویژه دستگاه‌های حمایتی باید وارد میدان شوند و ضمن تشکر از کمیته امداد، سایر مجموعه‌ها همچون بهزیستی و بنیاد برکت باید به کمک این بخش بیایند.

قاسمی‌فرزاد متذکر شد: در حوزه اشتغال در بحث کشاورزی باید تلاش شود تا زیرساخت‌های لازم به سمت محصولات کم‌آب‌بر رود و الگوی کشت آنان تغییر پیدا کند و باید در این زمینه آموزش، ممنوعیت‌ و اقدامات بازدارنده داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش کشاورزی به‌صورت بی‌رویه آب را مصرف می‌کند، گفت: با وجود اینکه در فصل برداشت سیب زمینی هستیم، برخی از کشاورزان آن را برداشت نمی‌کنند و می‌گویند الان قیمت ارزان است و به‌جای آنکه محصول را برداشت کنند تا در سردخانه نگه‌داری شود، با آب دادن بی‌رویه آن را در داخل زمین نگه می‌دارند.

استاندار همدان با تأکید بر اینکه با الگوی کشت نوع کشت تغییر پیدا کند، افزود: کشت هندوانه به‌جز اینکه منابع ما را نابود می‌کند، هیچ آورده‌ای ندارد؛ به‌سرعت باید کشت‌های گلخانه‌ای را ترویج داده و فرآیند تولید و بهره‌روی را بالا ببریم.

وی با بیان اینکه ضعیف‌ترین بخش در بحث دانش‌بنیان بخش کشاورزی است، گفت: در بخش صمت و معادن با فرآوری معادن و در بخش گردشگری می‌توانیم اشتغال‌زایی فراوانی داشته باشیم.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه از عملکرد بانک‌ها در میزان پرداخت تسهیلات گله‌مند هستم، افزود: میانگین پرداخت بانکی‌ها 85 درصد است و باید به 100 درصد برسد و از اعتبارت سال 1401 در تبصره 18 و 16 اقدامات مؤثر انجام دهند.

وی با تأکید بر اینکه نباید به بحث مشاغل بی‌توجهی شود، ابراز کرد: یک ریال اعتبار نباید برگشت بخورد و حتماً باید 100 درصد باشد؛ اگر بانکی عملکردش کمتر از این‌ باشد، باید پاسخگو باشد، ضمن اینکه باید گفت اقدامات هم خوب بوده، اما فاصله معنی‌دار قابل پذیرش نیست.

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: حتماً باید درصد اعتباری در موضوع ساخت نهضت ملی مسکن افزایش پیدا کند، سیاست دولت با توجه به تجربه مسکن مهر این است که زمین‌ها را در قالب تعاونی و یا به افراد واگذار کند.

در ادامه معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز اظهار کرد: درخصوص نرخ تسهیلات بانکی نزدیک به 196 طرح تولیدی، صنعتی، کشاورزی و گردشگری با حدود 10 هزار میلیارد تومان در مرحله نخست تأیید و به استان ابلاغ شده است.

ظاهر پورمجاهد افزود: از این تعداد طرح معرفی‌شده 83 طرح به بخش صنعت و معدن، 55 طرح به بخش کشاورزی، 18 طرح به بخش صنایع دستی و گردشگری و 40 طرح به بخش خدمات مربوط است که هشت هزار میلیارد تومان تعلق گرفته و دو هزار میلیارد تومان هم وام ازدواج بوده که به تفکیک بانکی ابلاغ شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان ادامه داد: به غیر از این 196 طرح، در سفر اخیر رئیس‌جمهور به استان همدان نیز موفق شدیم 59 طرح دیگر به مبلغ چهار هزار و 700 میلیارد تومان به‌عنوان طرح ملی اضافه کنیم و رئیس‌جمهور دستور آن را داده است.

وی عنوان کرد: یک‌سری موانع و مشکلات طرح‌ها در سطح ملی بود که به وزارتخانه‌ها ابلاغ شده است، یک‌سری مسائل هم مربوط به استان بود که تعدادی گره‌گشایی شده و درحال رفع مشکل بقیه طرح‌ها هستیم.

پورمجاهد خاطرنشان کرد: برخی طرح‌های بزرگ براساس تفاهم‌نامه‌هایی با هلدینگ‌های بزرگ مالی کشور همچون شستا و ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) صورت گرفته تا شاهد تسریع در اجرای آن‌ها باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان نیز به ارائه گزارش اشتغال ثبت‌شده استان همدان در سامانه ملی رصد پرداخت و اظهار کرد: در سال 1401، 23 هزار و 589 اشتغال‌زایی تعهد شده است که از این میزان 9 هزار و 369 فرصت شغلی توسط دستگاه‌های اجرایی ایجاد و معادل 40 درصد از تعهد ثبت‌شده، محقق شده است.

یوسف شعبانی عنوان کرد: چهار دستگاه اولویت‌دار در این زمینه پارک علم و فناوری با 147 درصد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی با 118 درصد، سازمان فنی و حرفه‌ای با 104 درصد و شرکت نفت با 93 درصد است؛ در حوزه عمرانی ثبت اشتغالی نداشتیم که خواستار این هستیم تا مسئولین در این زمینه هم ورود پیدا کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به میزان اشتغال ایجادشده در شهرستان‌ها پرداخت و گفت: سه شهرستان نخست در زمینه اجرای تعهد ثبت اشتغال به‌ترتیب نهاوند با 52 درصد، فامنین با 49 درصد و کبودراهنگ با 47 درصد هستند.

وی متذکر شد: با توجه به راستی‌آزمایی‌ای که امسال در حوزه ثبت اشتغال انجام خواهد شد، مسئولین سعی کنند با دقت اطلاعات را در سامانه وارد کنند.

شعبانی بیان کرد: در حوزه تسهیلات اشتغال روستایی سهم استان همدان 570 میلیارد تومان بوده که تاکنون 490 میلیارد پرداختی در پی اشتغال‌زایی برای هفت هزار و 777 نفر در قالب سه هزار و 928 طرح داشته‌ایم؛ به غیر از این میزان، از محل برگشت اقساط هم تسهیلات خواهیم داشت.

وی ابراز کرد: با توجه به اینکه در ارائه طرح‌های توجیهی با محدودیت مواجه هستیم، باید مسئولین مرتبط در حوزه افزایش کمی و کیفی ارائه طرح‌های توجیهی اقدامات مؤثری را انجام دهند تا در این زمینه با کمبودی مواجه نشویم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان به بیان آمار برش شهرستانی تسهیلات روستایی پرداخت و گفت: شهرستان تویسرکان با 128 درصد، بهار با 119 درصد و فامنین با 111 درصد، توانستند از تسهیلات ویژه بخش توسعه روستا استفاده کنند که جمعاً شهرستان‌ها 87 درصد تسهیلات را جذب کردند.

وی درخصوص تسهیلات مشاغل خانگی نیز اظهار کرد: در سال جدید 110 میلیارد تومان برای مشاغل خانگی اعتبار درنظر گرفته شده که 100 میلیون تومان برای طرح‌های انفرادی و 50 میلیون تومان برای طرح‌های پشتیبان است؛ در زمینه توزیع شهرستانی این تسهیلات، تاکنون به 393 طرح 18 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

شناسه خبر 60081