شناسه خبر:59075
1401/5/31 08:56:22

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان بر ایجاد مرکز پژوهش در حوزه توسعه صادرات در این استان تأکید کرد و گفت: در راستای رصد روزانه وضعیت صادرات نیاز به چنین مرکزی داریم.

حامد قادرزاده در پنجاه و یکمین نشست شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان اظهار کرد: اگر قیمت داخل کالاها از بیرون مرز با احتساب هزینه‌های تمام‌شده کمتر باشد یا به طور رسمی یا از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود

وی با اشاره به اینکا قوانین برای مدیریت چنین مواردی است تا از میزان سوء استفاده‌ها را به حداقل رساند، افزود: در شرایطی قرار داریم که باید برای اتخاذ هر نوع تصمیم‌گیری و تجلیل اتفاقات مختلف نیاز با انجام کار پژوهشی و ارائه مستندات داریم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: مرکز پژوهش و توسعه صادرات در استان باید ایجاد تا روزانه وضعیت این رویه تجاری رصد شود.

قادرزاده یادآور شد: مرز باشماق مریوان با سایر مرزهای کشور به دلیل ساختارهای محیطی و فرهنگی متفاوت است و نمی توان این تفاوت‌ها را نشان برتری یا ضعف قلمداد کنیم.

وی با بیان اینکه در کاهش میزان صادرات از مرزهای استان باید همه عوامل دخیل درآن مورد توجه قرار گیرد، گفت: کاهش صادرات امر خیلی غیر طبیعی نیست باید بررسی شود آیا قدرت خرید مصرف کننده نهایی کاهش یافته یا نامناسب بودن مواردی هم چون بسته‌بندی موجب آن شده است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری کردستان ادامه داد: براساس مطالعات انجام شده روستاهای شهرستان‌های بانه و مریوان فقیرترین مردمان استان را دارند و اینکه این مردم از تأثیرات مرز بهره‌ای نبردند باید مورد بررسی بیشتر و عمیق‌تر قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج نیز در این نشست با اشاره به اینکه انتظار بخش خصوصی اعمال استراتژی‌های مشخص برای توسعه است، اظهار کرد: حاکمیت توسعه گرا در اعتقاد به تمرکززدایی و توجه به همه نقاط کشور متبلور می‌شود.

سید کمال حسینی افزود: کردستان با داشتن منابع خدادادی، معدنی و نیروی انسانی متخصص براساس آمار و ارقام موجود دارای شاخص‌های بالای اقتصادی نیست.

وی با اشاره به اینکه هیچ دولتی نمی‌تواند با توجه به شرایط اقتصادی کنونی این عقب ماندگی را در استان‌هایی چون کردستان جبران کند، گفت: ولی تجربه در دنیا نشان داده شاخص‌های اقتصادی با فراهم‌سازی فضای کسب و کار و مهیا کردن شرایط برای فعالیت بخش خصوصی رشد می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سنندج با بیان اینکه مرز مزیت منحصر به‌فردی برای توسعه تجاری و اقتصادی است، اظهار کرد: پیکره اقتصادی پویا و ارتباط مستحکم و تجارت مستمر می‌تواند استحکام بین کشورها در سایر بخش‌ها را هم ایجاد کند.

  بیش از یک میلیارد دلار ترانزیت از گمرکات کردستان انجام شد

ناظر گمرکات استان کردستان در این نشست با اشاره به اینکه یکی از رویه‌های مهم و اولویت‌دار تجاری، صادرات است، اظهار کرد: طی چهار ماهه امسال 596 هزار تن کالا به ارزش 276 میلیون دلار از مرزهای استان صادرات انجام شده است.

خلیل حیدری با بیان اینکه میزان صادرات در چهار ماهه امساله نسبت به مدت مشابه آن در سال گذشته کاهش داشته است، افزود: می‌طلبد در راستای بهبود وضعیت صادرات نشست‌هایی با مسئولان اقلیم کردستان عراق برگزار کنیم.

وی میزان واردات کالا از گمرکات استان را هم بیش از 12 هزار تن کالا به ارزش 32 میلیون دلار خواند و افزود: طی این مدت 856 هزار تن کالا به ارزش یک میلیارد و 581 میلیون دلار ترانزیت در مرزهای استان انجام شده است.

ناظر گمرکات کردستان جانمایی نادرست ادارات را یکی از مشکلات مرز باشماق خواند و گفت: به‌منظور کاهش ترافیک و تسهیل در انجام امور ادارات مستقر در این مرز نیاز به ساماندهی دارد.

  پیشرفت 12 درصدی طرح ساماندهی مرز باشماق مریوان

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان هم در این نشست با اشاره به اینکه طرح ساماندهی مرز باشماق سال 1396 مطرح شد، اظهار کرد: این طرح در سال 1399 در کارگروه‌های مربوطه کشوری مصوب شد.

فرزاد حسنی با بیان اینکه این طرح با قرارداد 60 میلیارد تومانی به پیمانکار واگذار شده است، اعلام کرد: این طرح هم‌اکنون 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

وی با اشاره به اینکه اختلاف نظر بین گمرک و سازمان راهداری موجب شدا در تأمین اعتبار عمرانی در ترانشیپمنت مشکل ایجاد شود، اضافه کرد: پیمانکار از میزان تأمین اعتبار ناراضی است و این اجرای طرح را به تأخیر انداخته است و پیگیر برطرف کردن آن هستیم.

سرپرست اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای کردستان افزود: 25 هکتار زمین برای اجرای این طرح باید خریداری کنیم که چندین جلسه در این رابطه تشکیل شده و امیدواریم به‌زودی قیمت کارشناسی این میزان اراضی اعلام شود.

حسنی با اشاره به اینکه در راستای این طرح چهار رویه گمرکی تفکیک می‌شود، گفت: به دنبال اجرای این طرح یک سری از فعالیت‌های گمرکی به پس کرانه‌های باشماق انتقال می‌یابد.

دستورکارهای این جلسه شورای گفت‌و‌گوی دولت و بخش خصوصی استان شامل تغییر در رویه اجرایی پایش کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی توسط نیروهای هنگ مرزی در مرز بین‌المللی باشماق مریوان، تغییر در رویه اجرایی پایش وسایط نقلیه در محوطه این پایانه مرزی، ارائه گزارش اقدامات اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای در راستای اجرای طرح ساماندهی مرز باشماق و پیشگیری از اقدامات وقوع بحران و حوادث غیرمترقبه در این مرز بود.

شناسه خبر 59075