شناسه خبر:57935
1401/4/30 08:34:47

سپهرغرب، گروه خبر: اقدامات مطلوبی جهت توسعه زیرساخت‌های عمرانی، بهداشتی و خدماتی در مرز بین‌المللی و پایانه مرزی مهران انجام شده و روند رو به رشد مناسبی دارند.

استان ایلام از گذشته تبادلات بسیار مؤثری با کشور عراق به‌ویژه استان‌های هم مرز داشته به نحوی که مشترکات زیادی و حتی خویشاوندی نیز با همدیگر داشته‌اند؛ این اتحاد برای استان‌های دو طرف مرز تا به حال پا بر جا مانده است.

این اتحاد و همدلی در اربعین بین دو مرز به اوج خود خواهد رسید؛ در این مسیر روح و جان خادمین اهل بیت (ع) با زائرین عجین گشته به طوری که لحظه‌ای نمی‌توان احساس غربت کرد.

هرچند ظرفیت اربعین گسترده است اما این برای استان ایلام به وسعت دریای بیکران خواهد بود که اگر جرعه‌ای از آن دریا نصیب این دیار شود به سان کل دریاست و باید از آن استفاده کرد.

وقتی اسم اربعین در ایلام به زبان خواهد آمد ناخودآگاه فکر تمام اقشار جامعه از مسئولین، مردم و زائران به سمت زیرساخت‌های استان و مناطق منتهی به مرز بین‌المللی مهران برای عبور می‌رود و قطعاً این تفکر، یک تفکر صحیح است.

  راه‌های ایلام به مهران در اولویت پروژه‌های اربعین است

معاون عمرانی استاندار ایلام درباره وضعیت راه‌های مواصلاتی به مرز مهران گفت: راه‌های ایلام به مهران در اولویت پروژه‌های اربعین قرار گرفته‌اند و مقرر شده مسیر ایلام به مهران چهار خطه و در سایر نقاط ازجمله پل ریزشی و هفت کیلومتر کنجانچم تا رضا آباد هم چهار خطه و به‌صورت اضطراری انجام می‌گیرد.

  آبرسانی

سعید هژبری افزود: شبکه آب مهران تأمین و تا پایانه نیز شبکه آب پایدار اجرا شده است؛ این شبکه شامل یک مخزن 2000 مکعبی، 11 کیلومتر خط انتقال ایستگاه پمپاژ و سامانه گندزدایی است که مقرر شده از شبکه اصلی آب به موکب‌ها و 43 دستگاه آبسردکن لوله‌کشی شود.

  شبکه برق

وی اضافه کرد: شبکه برق مهران تأمین و از طریق پست برق 90 مگاوات تولید و به میزان 72 مگاوات تحویل شبکه شهری مهران شده و از طریق 11 فیدر خروجی و با ظرفیت هر فیدر هفت مگاوات توزیع می‌شود.

  سایه بان

هژبری درخصوص اجرای سایه‌بان در مهران گفت: تعداد پنج سایه بان با زیربنای 20700 متر مربع با مجموع قراردادی به میزان 81 میلیارد تومان در حال اجرا است؛ این سایه‌بان‌ها در پایانه برکت، پاسگاه بهرام‌آباد، پایانه، سکوی اتوبوس‌های پایانه و مجتمع پنج تن آل عبا مکان یابی و در حال اجرا هستند که در صورت تأمین و تخصیص اعتبار تا اربعین به اتمام می‌رسند.

  اسکان زائران

وی ادامه داد: در خصوص اسکان بیان می‌شود که زائری وارد استان شده بایستی به تدریج وارد پایانه و از مرز خارج شوند اما به جهت کنترل جمعیت در پایانه مرزی و جلوگیری از ازدحام جمعیت پیش بینی شده در شهرهای مسیر اربعین مدارس، مساجد، سالن‌های ورزشی به تعداد معینی انتخاب و آماده پذیرایی از زائرین می‌شوند ضمناً پارک چغاسبز هم برای اسکان موقت زائرین در نظر گرفته شده طوری که بیشتر از 80 چشمه سرویس بهداشتی در آن پارک احداث و نمازخانه و سکو به اندازه کافی برای پذیرایی موقت زائرین ایجاد شده است؛ همچنین در خصوص دسترسی زائران به چغاسبز راه دسترسی از طریق کمربندی شرقی ایلام قبل از تونل به طول سه کیلومتر در حال احداث است.

  پارکینگ

معاون عمرانی استاندار ایلام درباره ساماندهی خودروها اضافه کرد: دو پارکینگ برای ساماندهی خودروها ایجاد شده، پارکینگ اربعین در ورودی شهر مهران با وسعت 64 هکتار و ظرفیت حدود 35 هزار خودرو که شهرداری مهران به عنوان متولی این پارکینگ متعهد به ایجاد سامانه، دوربین پلاک خوان، لاین بندی و حفظ امنیت اموال مردم شده که در این راستا اعتباری معادل 65 میلیارد ریال اختصاص یافته است.

هژبری ادامه داد: پارکینگ اتوبوس‌ها در پایانه برکت ایجاد شده و با توجه به توسعه فضای پارکینگ در سال جاری ظرفیت لازم برای امور ترابری اتوبوس‌ها را خواهد داشت.

احداث بیمارستان

وی خاطرنشان کرد: در خصوص بیماری‌های واگیردار موضوع در ستاد اربعین استان مطرح شده و ستاد اجرائی قول مساعد برای اجرای یک بیمارستان پیش ساخته با کلیه امکانات در محل پایانه داده و مکان یابی آن هم انجام شده ضمنا دانشگاه علوم پزشکی و سپاه پاسداران هم نسبت به جانمایی مراکز درمانی خود اقدام کرده‌اند.

معاون عمرانی استاندار ایلام تصریح کرد: محور اصلی اربعین استان ایلام (ایلام به مهران) 82 کیلومتر که 60 کیلومتر چهار خطه و 22 کیلومتر در دست اجرا که دارای چندین قطعه است؛ قطعه شماره یک: از مهدی آباد تا دوراهی ماربره به طول 11 کیلومتر (5پنج کیلومتر چهار خطه و تمام شده، 6 کیلومتر با مجموع پیشرفت فیزیکی 70 درصد در دست اقدام و جاده چهار خطه، تونل شماره یک به طول 710 متر با پیشرفت فیزیکی 60 درصد، تونل شماره دو به طول 844 متر با پیشرفت فیزیکی 50 درصد باقیمانده است.

قطعه شماره دو: از دوراهی ماربره تا صالح آباد به طول 19 کیلومتر ( 13 کیلومتر چهار خطه و تمام شده، 6 کیلومتر با مجموعه پیشرفت فیزیکی 80 درصد در دست اجرا و جاده چهار خطه، تقاطع غیر همسطح صالح آباد با پیشرفت فیزیکی 60 درصد باقیمانده است.

قطعه شماره سه: از صالح‌آباد تا تقاطع شهید آل اسحاق به طول 30 کیلومتر (20 کیلومتر چهار خطه و تمام شده، 10 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در دست اجرا و جاده چهار خطه، پل شماره 55 با پیشرفت فیزیکی 90 درصد و پل شماره 56 با پیشرفت فیزیکی 95 درصد باقیمانده است؛ همچنین از تقاطع شهید آل اسحاق تا مهران به طول 22 کیلومتر به صورت چهار خطه است.

وی در ادامه افزود: 6 خطه کردن پل زائر تا پایانه مرزی مهران به طول 11 کیلومتر در دست اجرا است همچنین تقاطع غیر همسطح امام‌زاده سیدحسن با پیشرفت فیزیکی 25 درصد و آذر پیشرفت 30 درصد است.

معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: تقاطع غیر همسطح در سه راهی ماربره، صالح‌آباد و سه‌راهی آذر در حال اجرا هستند و جزو پروژه‌های تحویلی اربعین جاری نیستند.

هژبری ادامه داد: راهسازی یکی از فعالیت‌های اساسی و مهم در مسیر اربعین بوده و اداره کل راه و شهرسازی با جدیت و اهتمام ویژه به طور شبانه‌روزی در حال تکمیل پروژه‌های راهسازی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چالش اصلی در زیرساخت‌های عمرانی موضوع گرمای شدید هوا در ایام اربعین و پدیده گرد و غبار و ضرورت افزایش ظرفیت خنک‌سازی آب است همچنین تسریع در بررسی گذرنامه زائران در گیت‌های کشور عراق هم نقش مؤثری در بهبود و تسهیل خروج زائران دارد.

شناسه خبر 57935