شناسه خبر:57823
1401/4/28 08:41:03

سپهرغرب، گروه خبر: آیین پایانی جشنواره استانی مد و لباس ایرانی اسلامی با معرفی و تجلیل از برگزیدگان در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی همدان برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان روز یکشنبه در آیین مذکور با تأکید بر اینکه در نیازهای اولیه انسان بعد از خوراک مهم‌ترین نیاز پوشاک است، گفت: نوع پوشاک و لباس در فرهنگ ایرانی، سابقه چندین‌هزارساله دارد.

مسعود ویژه با بیان اینکه امروزه دیگر لباس تنها یک پوشش نیست بلکه یک رسانه محسوب می‌شود، اظهار کرد: بسیاری از پیام‌ها، اعتراضات و دیگر موارد در قالب پوشش بیان می‌شود و در سال‌های اخیر دشمنان انقلاب اسلامی با تکیه بر این مسئله، حوزه پوشاک را مورد هجمه قرار داده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان با تأکید بر اینکه گردش مالی بسیار بالایی که در حوزه مد و لباس دنیا شاهد آن هستیم نشان از اهمیت بسزای این موضوع دارد، خاطرنشان کرد: فرهنگ در بخش‌های مختلف یک سطح ظاهری دارد که در چهارچوب رفتار نمود پیدا می‌کند و یک لایه عمیق که به اصول و مبانی مربوط می‌شود.

وی افزود: دشمن به دنبال تغییر باورها و ارزش‌ها است، بنابراین باید از کارهای سطحی به سمت کارهای عمقی حرکت کنیم.

ویژه تشکیل کارگروه مد و لباس ایرانی اسلامی را یکی از اقدامات تأثیرگذار در این زمینه عنوان و اظهار کرد: به‌طور قطع رقابت با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی با هزینه میلیاردها دلار برای صنعت مد و لباس، دشوار است؛ اما ما هم در این سرزمین با داشتن الگوها و فرهنگ اصیل ارزشمند می‌توانیم برای فرهنگ‌سازی اقدام کنیم.

وی با تأکید بر اینکه جشنواره‌های مد و لباس نباید فقط به ارائه طرح منحصر شوند بلکه باید طرح‌های فاخر به تولید انبوه برسد، تصریح کرد: استان همدان در این زمینه ظرفیت قابل توجهی دارد و نتیجه تلاش فعالان این عرصه در جامعه باید نمود پیدا کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان درخصوص برگزاری جشنواره مد و لباس استان گفت: فراخوان جشنواره مد و لباس استان همدان زمستان منتشر و در مهلت مقرر بیش از 100 اثر به دبیرخانه ارسال شد که درنهایت 70 طرح به مرحله داوری رسید.

ویژه با بیان اینکه این جشنواره با موضوع طراحی مانتو اجتماع و مناسبتی بانوان برگزار شد، خاطرنشان کرد: برگزاری 10 کارگاه در حاشیه این جشنواره برنامه‌ریزی شده که با حضور اساتید برجسته حوزه مد و لباس برگزار خواهد شد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار همدان نیز در این آیین با بیان اینکه بحث مد، نوگرایی و زیبایی‌جویی در فطرت همه انسان‌ها قرار دارد، گفت: اگر در قرآن کریم به دنبال مصداق این موضوع بگردیم، متوجه خواهیم شد که چقدر آیات کلام‌الله مجید زیبا بوده و بسیاری از نیازهای طبیعی و فطری را پاسخ داده است.

حسن رضانیا مد را الگو گرفتن تفسیر کرد و افزود: قرآن کریم هم توصیه می‌کند که از پیامبر الگو بگیرید، پیامبری که زیباترین پوشش را استفاده می‌کردند.

وی با قدردانی از تلاش مدیرکل و همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان برای برگزاری جشنواره مد و لباس، ابراز امیدواری کرد از سرمایه‌های غنی و کهن حوزه مد و لباس برای معرفی به نسل جوان بهره بگیریم.

رضانیا با تأکید بر اینکه باید از ایده‌های نو و ابتکاری جوانان، دختران و بانوان در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی بهره بگیریم، گفت: همدان باید در این زمینه بدرخشد و این ظرفیت را هم داریم که در تراز کشوری قرار بگیریم، بنابراین پیشنهاد می‌کنم خانه‌های خلاقیت و ایده‌پردازی در استان راه‌اندازی شود تا از ظرفیت جوانان در این زمینه استفاده کنیم.

در پایان این آیین نفرات برگزیده معرفی و تجلیل شدند که در بخش طراحی مانتوی اجتماع بانوان، «زهرا زندی» به‌خاطر ارائه اثر گندم رتبه نخست، «فاطمه خلجی‌جو» به‌خاطر ارائه اثر سارو و اثر گروهی «اکبر یگانه» و «نرگس والامقام» به‌خاطر ارائه اثر گلسا رتبه دوم مشترک و «سمیه بختیاری» به‌خاطر ارائه اثر لیلیوم و «فرناز عالمی» به‌خاطر ارایه اثر نگار جامه، رتبه سوم مشترک را کسب کردند.

در بخش مانتوی مجلسی و مناسبتی بانوان نیز هیئت داوران هیچ‌یک از آثار ارائه‌شده را حائز کسب رتبه نخست ندانست و «مینا شکری» به‌خاطر ارائه اثر باباطاهر رتبه دوم و «لیلا خانجانی» به‌خاطر ارائه اثر روژان و «میترا لطیفی» به‌خاطر ارائه اثر میترا رتبه سوم مشترک را به‌دست آوردند.

در بخش ویژه عفاف و حجاب نیز «پگاه توکل‌پاک» به‌خاطر ارائه طرح چادر محلی، «نگار شورینی» به‌خاطر ارائه طرح دراپه و «سمیه طیبی‌منصور» به‌خاطر ارائه طرح مانتوی عبایی و پوشش اسلامی تقدیر شدند.

«مبینا امیدی» به‌خاطر ارائه طرح نیل در بخش طراحی لباس اجتماع نوجوان، «فاطمه شریفی‌مقدم» به‌خاطر ارائه طرح مناسب در بخش پارچه‌سازی، «زهرا رستمی» و «زهرا جهانی» به‌خاطر ارائه طرح میخک (پوشش راهنمایان گردشگری استان همدان)، «فاطمه محمدی» به‌خاطر ارائه آثار پژوهشی در حوزه پوشش‌های ایرانی اسلامی، «اکبر یگانه» به‌خاطر ارائه طرح پوشش کادر درمان و «فاطمه غلامی» به‌خاطر ارائه طرح در بخش طراحی لباس اجتماع نوجوان تقدیر شدند.

همچنین از بانوی نمونه «عذرا مونسیانی»، پیشکسوت عرصه مد و لباس استان و «بهزاد جعفری» مدیر فروشگاه حجاب برتر به‌عنوان تولیدکننده برتر در زمینه پوشاک اسلامی تجلیل شد.

شناسه خبر 57823