شناسه خبر:56892
1401/4/1 08:58:01
رئیس کل دادگستری استان مرکزی:

17 پرونده قصاص در سال گذشته به صلح انجامید

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: در سال گذشته 17 پرونده قصاص به صلح انجامید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدعبدالمهدی موسوی ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران به‌مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: پیشگیری از وقوع جرم، تحول و خدمت به مردم، دادرسی الکترونیک، تکریم مراجعان و اجرای عدالت و تسریع در امور و اجرای رأی از اهداف و برنامه‌های دستگاه قضا است.

وی افزود: شعار محوری هفته قوه قضائیه «قوه قضائیه در مسیر تحول و خدمت به مردم» است، گفت: دستگاه قضا به‌منظور کاهش ضریب خطا تلاش دارد تا با کار کارشناسی و تخصصی شدن امور موفق عمل کند؛ دادگستری از کار هیجانی و جنجالی با نگاه سطحی پرهیز می‌کند.

   صدور الکترونیکی 94 درصد ابلاغ‌های قضائی در استان

رئیس کل دادگستری استان مرکزی کاهش هزینه‌ در دادرسی‌ها را از تأکیدات ریاست قوه قضائیه برشمرد و ادامه داد: تلاش داریم در این شرایط سخت معیشتی کمک‌حال مردم باشیم تا آن‌ها با کمترین هزینه بتوانند خدمات مطلوبی را دریافت کنند.

موسوی اضافه کرد: یکی از اقدامات خوبی که در دادگستری استان انجام شده، هوشمندسازی قوه قضائیه است و در این راه در حوزه ابلاغ الکترونیک افزایش سه درصدی نسبت به سال 99 داشته‌ایم و همچنین 94 درصد ابلاغات و همچنین دادرسی زندانیان 100 درصد به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.

به گفته وی استان مرکزی در حوزه دادرسی الکترونیک در فروردین‌ماه سال جاری در رتبه دوم قرار دارد.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: از یکم تیرماه 1399 تا به امروز بیش از 32 هزار پرونده در دستگاه قضا استان مرکزی تشکیل شده است که می‌طلبد گروه‌های مردمی، خیرین و ریش‌سفیدان در این خصوص یاری‌گر دستگاه قضا باشند تا با مصالحه، میانجیگری و حل اختلافات به کاهش مراجعات دعاوی به کلانتری و دادگستری کمک کنند.

موسوی با اشاره به آمار پرونده‌های مصالحه در استان، خاطرنشان کرد: در سال گذشته در شوراهای حل اختلاف میزان مصالحه نسبت به سال 99 افزایش سه درصدی را به دنبال داشته است، در سال گذشته 17 پرونده قصاص به صلح انجامید و این درحالی بوده که سال 99 این آمار 6 مورد بوده است.

وی درخصوص پرونده بزرگ قاچاق سوخت در استان تصریح کرد: قدم‌های ابتدایی کشف قاچاق سوخت در سال 99 برداشته شده بود و درنهایت در شهریورماه همان سال در مراجع قضائی ثبت شد؛ در جریان رسیدگی به این پرونده 211 میلیون لیتر سوخت قاچاق کشف شد که البته رأی از دو ماه پیش به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی میزان جزای نقدی در این پرونده را 740 میلیارد تومان عنوان کرد و ادامه داد: تاکنون حدود چهار میلیارد از متهمین گرفته شده است.

موسوی با اشاره به قاچاق عمده آرد گفت: در پرونده‌ای هم که مربوط به قاچاق عمده آرد یارانه‌ای بود، مشخص شد متهمان با 50 دلال در کشور در ارتباط و بیش از دو میلیون و 500 هزار کیسه آرد به قیمت تقریبی 450 هزار تومان به فروش رسانده بودند؛ معنای حذف ارز ترجیحی و رانت بی‌شمار در این زمان اهمیت پیدا می‌کند، چراکه کیسه‌های آرد را با قیمت بین 35 تا 40 هزار تومان از برخی نانوایی‌ها می‌خریدند.

   افزایش چهار درصدی میزان پرونده‌های وارده به دادگستری

وی با اشاره به افزایش چهار درصدی میزان پرونده‌های وارده به دادگستری، بیان کرد: در سال 99 بیش از 397 هزار پرونده وارده داشتیم و سال 1400 بیش از 415 هزار پرونده وارده بوده است.

رئیس کل دادگستری استان مرکزی گفت: میزان ورودی پرونده‌ها افزایش، اما فرآیند دادرسی 16 روز کاهش داشته است؛ فرآیند دادرسی از 81 روز در سال 99 به 65 روز در سال 1400 رسید.

موسوی بیان کرد: با توجه به سیاست دستگاه قضا در کاهش ورودی به زندان، در سال 1400 با ارفاقات قانونی ورودی زندان‌ها با کاهش هشت درصدی روبه‌رو بود؛ در سال گذشته 155 زندانی نیز با پابند الکترونیکی و به‌صورت مشروط آزاد شدند.

وی اظهار کرد: میزان آزادی زندانیان جرائم غیر عمد در سال گذشته 354 نفر بود که با کمک مردم و خیرین همراه شد و نشان می‌دهد کمک‌های مردمی نسبت به سال 99 حدود 67 درصد رشد داشته است.

رئیس‌ کل دادگستری استان مرکزی میزان رفع تصرف اراضی ملی را بیش از یک‌هزار و 402 هکتار به ارزش 655 میلیارد ریال در سال 1400 برشمرد.

   صدور 6 هزار و 864 مجازات جایگزین حبس در استان

موسوی یادآور شد: در سال گذشته 6 هزار و 864 مجازات جایگزین حبس صادر شده که نسبت به سال ماقبل آن بیش از هفت درصد رشد داشته است.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص آلودگی هوای اراک بیان کرد: در صحبت‌هایی که با کارشناسان داشتیم، اذعان کردند منشأ آلودگی به‌طور کامل مشخص نیست، اما در سال گذشته با تصیمات گرفته‌شده دو واحد نیروگاه تعطیل شد.

رئیس‌ کل دادگستری استان مرکزی گفت: صددرصد اراضی ملی در استان تثبیت و طرح کاداستر (حدنگار) به‌طور کامل اجرا شد؛ اما با مشکلات زیادی در حوزه وقف مواجه بودیم که در این خصوص کارگروهی راه‌اندازی شد تا موارد رصد شود. دو هزار و 500 هکتار از اراضی مالک‌آباد وقفی اعلام شده، اما پیگیری لازم در این راستا ادامه دارد.

 

شناسه خبر 56892