شناسه خبر:55632
1401/3/1 13:23:39

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: پاک‌سازی محوطه پایگاه میراث جهانی ابراهیم‌آباد اراک با هدف نهادینه کردن فرهنگ احترام به میراث‌ فرهنگی و بناهای تاریخی انجام شد.

به‌ گزارش روز پنجشنبه سپهرغرب و به نقل از روابط‌ عمومی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی، «مصطفی مرزبان» به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و آغاز هفته میراث‌ فرهنگی از 28 اردیبهشت‌ماه تا سوم خردادماه افزود: با همکاری کارکنان اداره کل، دهیار و شورای روستای ابراهیم‌آباد و تعدادی از اهالی روستا، به‌مناسبت روز جهانی موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی و به‌منظور فرهنگ‌سازی عموم مردم، زباله‌های محوطه جمع‌آوری شد.

وی اظهار کرد: تلاش در راستای حفظ مواریث فرهنگی و بافت‌‎های تاریخی برعهده همگان بوده و لازم است انجمن‌‎های مردم‌‎نهاد نیز به سهم خود در این برنامه‌‎های فرهنگی مشارکت کنند.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان مرکزی گفت: این همایش ضمن پاک‌سازی محوطه بیرونی و داخلی غار در راستای فرهنگ‌سازی برای گردشگران و عموم مردم انجام شد.

مرزبان با تأکید بر اینکه امید است این اقدام موجب ترویج و توجه مردم نسبت به حفظ میراث تاریخی به‌‌عنوان سرمایه‌های ملی شود، گفت: آثار و مکان‌های تاریخی، هویت و شناسنامه هر نقطه از کشور هستند و باید مردم در راستای حفاظت از آثار تاریخی یاور میراث‌ فرهنگی باشند و در این زمینه از همه توان خود برای آموزش همگانی استفاده شود.

قنات ابراهیم‌آباد اراک به‌عنوان نخستین اثر تاریخی این استان، سال 1393 به‌عنوان اثر تاریخی ملی و سال 1395 در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

این قنات جزء قدیمی‌ترین قنات‌های کشور است که تاریخچه آن به قرن ششم و هفتم هجری قمری و درواقع 800 سال قبل باز می‌گردد.

قنات ابراهیم‌آباد به طول 11 کیلومتر از کوه‌های هفتادقله اراک سرچشمه گرفته و تا روستای ابراهیم‌آباد ادامه دارد و تفاوت آن با سایر قنات‌ها پیشینه و قدمت تاریخی بالای آن است.

قنات ابراهیم‌آباد اراک یکی از قنات‌های کهن ایران و استان مرکزی است که به‌صورت یک رشته طولانی شرقی و غربی از کوه‌های هفتاد قله سرچشمه گرفته و تا داخل آبادی ابراهیم‌آباد ادامه دارد.

این قنات در دو بافت زمین‌شناسی مارنی و کنگلو مرایی یا به زبان محلی منطقه به‌صورت سِر (ser) ایجاد شده و با شیب ملایمی از مبدأ به مظهر قنات می‌رسد.

نخستین چاه قنات که به مادر چاه شهرت دارد در محلی به‌نام «سرزا» Sare- za در منطقه هفتادقله و در محل پشته قبرستان قرار گرفته است.

در طول مسیر این قنات، 348 حلقه چاه برای هوادهی و جریان روان حرکت آب ایجاد شده که 311 حلقه آن در شاخه اصلی، 15 حلقه در رشته رونا و 22 حلقه در رشته قوشد قرار دارد.

شناسه خبر 55632