شناسه خبر:55496
1401/2/29 10:07:19

سپهرغرب، گروه خبر: بیش از سه دهه از فعالیت تجاری بازارچه سیرانبند بانه می‌گذرد اما در این سال‌ها برای حل مشکلات بازارچه اقدامی مؤثر انجام نشده و مشکلات و کمبود امکانات در بازارچه به گره کوری تبدیل شده است.سپهرغرب، گروه خبر: بیش از سه دهه از فعالیت تجاری بازارچه سیرانبند بانه می‌گذرد اما در این سال‌ها برای حل مشکلات بازارچه اقدامی مؤثر انجام نشده و مشکلات و کمبود امکانات در بازارچه به گره کوری تبدیل شده است.

بازارچه سیرانبند بانه در فاصله 25 کیلومتری شهر بانه و در جوار روستای تخلیه شده سیرانبند از توابع بخش ننور این شهر قرار گرفته است که به لحاظ تجاری تاریخچه‌ای بیش از 80 سال در زمینه صادرات و واردات دارد.

با توجه به موقعیت جغرافیایی، این مرز همیشه مورد توجه فعالان اقتصادی و بازرگانان بوده و برغم همه مشکلات و نارسایی‌ها، فعالیت تجاری در آن همیشه برقرار بوده است و تجار و بازرگان به واسطه مشترکات فرهنگی، زبانی و قومی، روابط نزدیک و گاهی خویشاوندی و همچنین اعتماد متقابل بازرگانان اقلیم کردستان و بازرگانان فعال در این مرز همواره به فعالیت تجاری خود ادامه داده‌اند.

تلاش برای رفع مشکلات و نارسایی‌های بازارچه سیرانبند بانه از دهه 70 همزمان با بحث رسمی شدن این بازارچه شروع شد اما با وجود اینکه این بازارچه از سال 1399 به‌عنوان یک مرز رسمی معرفی و تردد مسافر در آن برقرار شد مشکلات و کمبودها همچنان وجود دارد و تجار و بازرگانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

نبود زیرساخت‌ها برای تجارت باعث شده است علی‌رغم موقعیت بسیار خوب این مرز، برخی از فعالان اقتصادی در مرزهای دیگر کشور به فعالیت خود ادامه دهند، در حال حاضر حدود 50 صادر کننده در مرز سیرانبند به‌صورت حق‌العمل کار برای بازرگانان عراقی فعالیت می‌کنند.

رانندگان این مرز که بیشتر آن‌ها سال‌هاست کالا از مرز رسمی سیرانبند صادر می‌کنند این مرز را با مرزهای دیگر کشور مقایسه می‌کنند و از نبود زیرساخت‌ها، کمبود امکانات بهداشتی، رستوران، مکان استراحت رانندگان، رعایت نکردن نوبت ورود به بازارچه، باسکول غیراستاندارد و قطعی گاه و بی‌گاه اینترنت به‌شدت گلایه‌مند و خواستار ساماندهی به وضع موجود هستند.

  کمبود امکانات اولیه

یکی از رانندگان که از سه روز پیش در جاده مانده تا نوبت خالی کردن بارش برسد درباره وضعیت موجود گفت: از سه روز قبل ما در این بیابان بدون هیچگونه امکانات ماندیم و در صف ورود به بازارچه هستیم.

رئوف حسنی اضافه کرد: در بازارچه به ما گفتند سیستم رایانه خراب شده و نمی‌توانند بار را ثبت کنند این جا بیابان است و ما شبها در کامیون‌ها می‌خوابیم و سرما و گرما را با پوست استخوان لمس می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه چهار روز در راه بودیم و سه روز نیز اینجا منتظر خالی کردن بار ماندیم اظهار کرد: با وجود درآمدهای بالای بازارچه حتی یک سرویس بهداشتی و جای مناسبی هم برای استراحت رانندگانی در صف نوبت تحویل بار ندارد.

این راننده ادامه داد: هر روز یک نفر برای ما از شهر مواد غذایی با قیمت چند برابر می‌آورد مواد غذایی که به ما می‌فروشند حتی کیفیت هم ندارد و چند قلم بیشتر نیست اما ما مجبور بخریم و بخوریم.

حسنی گفت: از 25 سال قبل در این مرز تردد می‌کنم تاکنون هیچگونه تغییر اساسی نکرده و همچنان رانندگان روزها و شبها در این بیابان بلاتکلیف می‌مانند.

  نوبت رعایت نمی شود

یکی دیگر از رانندگان با مقایسه مرز سیرانبند و مرزهای دیگر گفت: در مرزهای دیگر که ما کالا می‌بریم مسجد، سرویس بهداشتی، رستوران و خیلی امکانات دیگر برای رانندگان وجود دارد.

محسن ابراهیم‌زاده افزود: دیگر فعالان این مرز مانند پیله وران و گمرک نوبت را رعایت نمی کنند و حتی خودروهایی که از شهر بانه می‌آیند بودن رعایت حقوق ما رانندگان وارد بازارچه می‌شوند.

وی اظهار کرد: هیچکدام از استانداردهای مورد نیاز یک مرز در بازارچه سیرانبند بانه رعایت نمی شود ما تا زمانی که اینجا منتظر خالی کردن بار می‌مانیم زجر می‌کشیم.

وی ادامه داد: باسکول بازارچه همیشه مشکل دارد و وزن‌کشی به‌سختی انجام می‌شود و باید زمان زیادی در این مرحله نیز منتظر بمانیم.

  بازارچه برنامه منظمی ندارد

کارگران بازارچه هم با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند آن‌ها هم از کندی خدمات گلایه‌مند هستند یکی از کارگران در این باره گفت: گاهی اینترنت قطع می‌شود و گاهی هم باسکول خراب می‌شود و برای کار باید مدت زیادی منتظر بمانیم.

رئوف محمودی اضافه کرد: برنامه منظمی برای بازارچه وجود ندارد باید با برنامه و رعایت نوبت، رانندگان وارد بازارچه شوند و صادرات این حجم از کالا نیاز به حداقل چهار باسکول دارد اما بازارچه تنها یک باسکول دارد که هر هفته خراب می‌شود.

وی با بیان اینکه بازارچه نیاز دارد هر روز آب و جارو شود اظهار کرد: بازارچه نیروی خدماتی ندارد و زباله‌ها در محیط بازارچه پخش می‌شود و فضای محوطه به زباله دان تبدیل شده است.

محمودی ادامه داد: با دلیل آلودگی محیط بازارچه تاکنون چند بار مریض شدم و چند برابر درآمدی که اینجا دارم در بیمارستان هزینه کردم.

وی اظهار کرد: من کارگر شیشه هستم پارسال در هنگام جابه‌جایی یکی از شیشه‌ها روی سرم شکست و 100 میلیون تومان هزینه بیمارستان، دارو و درمان کردم بیمه حتی یک ریال هم به من کمک نکرد.

یکی از رانندگان اقلیم کردستان نیز که در محوطه بازارچه منتظر بارگیری است گفت: ما شب‌ها در مرز ایران نمی‌مانیم و به مرز عراق برمی‌گردیم و از 10 سال قبل در این بازارچه با این روال کار می‌کنم.

بورکان نوشیروان ادامه داد: وقتی که کالا وارد بازارچه مرز عراق شد بعد از انجام کارهای اداری که کمتر از دو ساعت زمان می‌برد بار از مرز عبور و وارد کشور می‌شود.

نکته قابل تأمل در بازارچه این است که محوطه بازارچه اصلاً شباهتی به یک مرز رسمی ندارد اطراف بازارچه علی‌رغم مشکلات امنیتی حصار کشی نشده و سگ‌های بی‌صاحب در محوطه پرسه می‌زنند از طرف دیگر زباله و میوه‌های گندیده در فضای بازارچه پخش شده به طوری که محوطه بازارچه بیشتر به خرابه شباهت دارد تا یک مرز رسمی.

از طرف دیگر محوطه بازارچه حتی یک درخت هم ندارد و بخش زیادی از بازارچه همچنان خاکی است و نیاز به آسفالت دارد باید در محوطه فضا سبز ایجاد شود و سردرب ورود بازارچه هم ساماندهی شود، همه این مشکلات گره کوری است که بعد از سه دهه از فعالیت این مرز تاکنون با دست هیچکدام از مسئولان باز نشده است.

  روزانه 230 کامیون کالا به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود

رئیس گمرک سیرانبند بانه هم گفت: روزانه حدود 230 کامیون کالا از بازارچه به اقلیم کردستان عراق صادر می‌شود که این کالاها شامل انواع میوه و تره‌بار، شیشه و مصالح ساختمانی است.

طاهر احمدی افزود: مرز مسافری نیز همچنان فعال است و روزانه حدود 300 نفر از مرز سیرانبند بانه به اقلیم کردستان عراق سفر می‌کنند.

وی با اشاره به کالاهای صادراتی از مرز سیرانبند بانه اظهار کرد: صادرات میوه و تره در اولویت است اما کالاهای دیگر مانند پوکه و شیشه نیز جزو کالاهای صادراتی است.

رئیس گمرک سیرانبند بانه ادامه داد: ما مخالف این هستیم که نوبت‌دهی در بازارچه رعایت نشود و باعث نگرانی ما شده که برخی از رانندگان سوء‌استفاده می‌کنند و ما با افراد سود جو به‌شدت برخورد می‌کنیم.

احمدی با اشاره به وضعیت موجود بازارچه سیرانبند بانه اظهارکرد: باتوجه به رسمی شدن بازارچه سیرانبند بانه، مدیریت این مجموعه به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای واگذار شده و باید برای ساماندهی بازارچه اقدام کند.

وی ادامه داد: از سال 1395 فیبرنوری در بازارچه فعال است و تمام فعالیت‌های بازارچه اینترنتی انجام می‌شود اما گاهی فیبرنوری قطع می‌شود و این موضوع عادی و غیر قابل پیش‌بینی است.

وی با بیان اینکه گمرگ یک دستگاه اجرایی است و بخشنامه‌های دولت را اجرا می‌کنیم گفت: مشکل باسکول بازارچه جدی است این باسکول بیش از 20 سال کار کرده و کارایی خود را از دست داده و از طریق گمرک این موضوع را پیگیری کردیم.

رئیس گمرک سیرانبند بانه ادامه داد: یکی از دغدغه‌های ما این است که فضای اطراف بازارچه محصور نشده است، کمبود نیرو و امکانات داریم و سیستم‌های حفاظتی و امنیتی مانند دوربین مدار بسته در بازارچه وجود ندارد.

تفاهمنامه فی‌مابین هیئت ایرانی و عراقی در راستای رسمی شدن مرز سیرانبند بانه عنوان شده در راستای بند 10 تفاهمنامه‌های همکاری فی مابین اقتصادی استان کردستان و استان سلیمانیه اقلیم کردستان عراق در تیر ماه سال 1398 و با توجه به بند 4 همان سال به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد دولت مرکزی عراق با رسمی شدن این مرز موافقت کرد.

شناسه خبر 55496