شناسه خبر:55100
1401/2/19 09:48:18
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خبر داد؛

پارک فناوری بین‌المللی راه‌اندازی می‌شود

سپهرغرب، گروه کاردانش: وزیر علوم از راه‌اندازی پارک علمی و فناوری بین‌الملل خبر داد و گفت: اگر لازم باشد لایحه بیمه پژوهش را تدوین و به مجلس ارائه می‌دهیم.

محمدعلی زلفی‌گل در مراسم تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران که در محل ای سازمان برگزار شد، اظهار کرد: این سازمان به‌عنوان یک نهاد علمی و فناوری کاملاً مستقل فعالیت می‌کند؛ برخی اوقات برداشت می‌شود که سازمان وابسته به ستاد وزارت علوم است که اینگونه نیست.

وی افزود: یکی از دلایلی که این سازمان در ابعاد فراملی شناخته شده است، مدیریت جشنواره خوارزمی است. برند جشنواره خوارزمی سازمان را به یک نهاد علمی تأثیرگذار تبدیل کرده است. نکته دیگر بحث مالکیت فکری است که مجوری که این سازمان صادر می‌کند در محافل علمی برای ارتقا و گزینش‌های علمی بسیار مهم است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه باید مأموریت‌های بزرگ‌تری به این سازمان بسپاریم و برآورده شدن آرزوهای بزرگ‌تری را از سازمان بخواهیم، گفت: یکی از این آرزوها تأسیس پارک علم و فناوری بین‌المللی ایران است که با توجه به رایزنی‌هایی که کردیم، استاندار تهران چندین محل را پیشنهاد داده اما آن چیزی که مد نظر ماست، این است که این زمین نزدیک به تهران باشد. خوشبختانه با رایزنی‌هایی که کردیم 2-3 محل مناسب پیدا شده است و به‌زودی بازدید محلی خواهیم داشت.

زلفی‌گل بیان کرد: به دکتر زمانیان رئیس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی، ماموریت دادم پیگیر تاسیس پارک‌علم و فناوری بین‌المللی ایران با حداقل وسعت هزار هکتار باشد.

وی افزود: فکر می‌کنیم با توجه به صاحب تجربه بودن سازمان پژوهش‌ها در بخش پژوهش‌های بنیادی، کاربردی و توسعه ای به عنوان یک الگو می‌تواند راهبری بخش پژوهش کشور را در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های ما برعهده بگیرد. یک مشکلی که در این بخش داریم، نداشتن بیمه پژوهش است و این به توسعه پژوهش در کشور آسیب زده است.

وزیر علوم تصریح کرد: به طور مثال وسط قرار داد بین استاد و دانشگاه، به یک باره یکی از طرفین به هر دلیلی منصرف می‌شوند و نیاز داریم طرح‌های پژوهشی بیمه شود تا اگر یکی از طرفین نتوانستند ادامه دهند، آن پژوهش حتما به نتیجه برسد. بحث مالکیت فکری آنچه در حال حاضر وجود دارد، شایسته جمهوری اسلامی نیست. به طور مثال فناور ما نخستین‌بار یک محصول را تولید می‌کند اما شرکت دیگری به خودش اجازه می‌دهد، کپی‌کاری کند.

زلفی‌گل ضمن بیان این مطلب که وقتی مالکیت فکری جدی گرفته نشود یعنی ذبح خلاقیت، گفت: در خصوص بیمه پژوهش و بحث مالکیت فکری حتی اگر لازم باشد، باید لایحه ای به مجلس بفرستیم.

در این مراسم دکتر حسن زمانیان به‌عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران معرفی و از تلاش‌های دکتر علیرضا عشوری قدردانی شد.

شناسه خبر 55100