شناسه خبر:54767
1401/2/8 09:20:29

سپهرغرب، گروه خبر: سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان ایجاد بازارچه‌های عرضه محصولات مشاغل خانگی را یکی از ضرورت‌های استان عنوان کرد.

صبح چهارشنبه جلسه شورای اشتغال استان کردستان در سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کردستان گفت: بررسی آمار ارائه شده از سوی دستگاه‌ها در این سامانه که منجر به ایجاد شغل شده است یا اینکه صرف آمار بوده، یک ضرورت است چرا که هدف اصلی ایجاد شغل است.

ارسلان ازهاری با بیان اینکه باید مبنایی برای تعریف شغل تعریف کنیم، اینکه چه میزان از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه شده به متقاضیان در انتها منجر به شغل می‌شود، مهمتر از ارائه آموزش است ادامه داد: براساس تحقیقات صورت گرفته 40 درصد از این آموزش‌ها منجر به شغل می‌شود اما چون آموزش‌ها هدفمند و بازارمحور نیست این آموزش‌ها فایده‌ای ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس سامانه رصد 600 نفر در استان تا این لحظه زیرپوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند و باید مشخص شود چه تعداد از این افراد جذب بازار کار شده‌اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان وی افزود: در سال‌های گذشته برای توسعه اشتغال روستایی 550 میلیارد تومانی به استان اختصاص پیدا کرده که تکلیفی برای راستی‌آزمایی این موضوع به عهده سازمان برنامه‌ریزی گذاشته‌اند.

ازهاری افزود: جامعه آماری ما در زمینه ایجاد اشتغال از محل دریافت اعتبار توسعه اشتغال روستایی پنج هزار و 550 نفر است که از این تعداد 8.2 دهم درصد دارای بیمه تأمین اجتماعی هستند.

وی تصریح کرد: در استانی که مهم‌ترین مسئله آن بیکاری و ضرورت ایجاد اشتغال است چرا باید اعتباراتی که برای حوزه اشتغال از مرکز به بانک‌ها تزریق می‌شود کارسازی نشود.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با بیان اینکه درصد تحقق وظایف هر دستگاه در زمینه ایجاد اشتغال در استان باید مشخص شود خاطرنشان کرد: بعضی از دستگاه در تحقق تعهدات خود و آنچه در سامانه رصد ثبت کرده‌اند به درستی عمل نکرده‌ و میزان آمار ثبت‌شده با تعهد تعیین‌شده مغایرت دارد و باید پاسخگو باشند.

سیدکمال حسینی در زمینه پرداخت تسهیلات در قالب اعتبارات اشتغال روستایی هم گفت: اعتبارات مرحله پنجم مهم‌ترین موضوع در این حوزه است برخی بانک‌ها مانند بانک کشاورزی بیش از تعهدات خود، اما تعدادی از بانک‌ها به تعهداتی که داشته‌اند عمل نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات مشاغل خانگی در کشور مورد توجه قرار گرفته و با رویکرد جدید وزارت رفاه تمرکز روی مشاغل خانگی است و حمایت از پشتیبان‌ها در این راستا در استان مورد توجه قرار گرفته است افزود: یکی از مشکلات در حوزه مشاغل خرد و خانگی در استان، نبود بازارچه عرضه محصولات مشاغل خانگی است که در این راستا باید اقدامات لازم انجام شود.

این مسئول با تأکید بر اینکه مکاتباتی با فرمانداران شهرستان‌ها انجام شده تا با همراهی شهرداری‌ها در هر شهرستان یک مکان برای عرضه این محصولات تعیین و فعال شود گفت: در حوزه مشاغل خانگی تولید انجام می‌شود، اما در عرضه این محصولات تولیدکنندگان با چالش مواجه هستند که باید در این راستا تمهیدات لازم صورت بگیرد.

حسینی با بیان اینکه استان کردستان در تولید برخی از صنایع دستی در کشور برند است، گفت: باید از این ظرفیت در حوزه مشاغل خانگی بهره بگیرم و با ایجاد بازارچه‌های عرضه زمینه رونق مشاغل خانگی را فراهم سازیم.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان نیز اظهار کرد: سازمان صنعت، معدن و تجارت پنج هزار و ٥23 نفر، جهاد کشاورزی یک هزار و ٦٨٥ نفر، اداره کل بهزیستی استان یک هزار و 32٥ نفر، اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای ٦00 نفر، صندوق کارآفرینی امید ٥2 نفر، اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی ٤3٦ نفر، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری 29٨ نفر، شرکت آب منطقه‌ای 22٤ نفر، اداره کل آموزش و پرورش استان 117نفر، اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی ٦٦ نفر را در سامانه رصد اشتغال ثبت کرده‌اند.

فرزاد پیشکاری افزود: علوم پزشکی ٦3 نفر، اداره حمل و نقل ٥0 نفر، فناوری اطلاعات 42 نفر، بنیاد شهید 40 نفر، منابع طبیعی 31 نفر، شرکت‌های غیر دولتی نیروی برق استان 1٨ نفر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان 1٨ نفر، شهرداری‌ها 9 نفر، تعاون روستایی سه نفر، شرکت گاز دو نفر، آب و فاضلاب شهری یک نفر که در مجموع 1٥ هزار 2٦٤ نفر در این سامانه به ثبت رسیده است.

وی تصریح کرد: در نخستین جلسه کارگروه اشتغال استان چهار هزار و 467 نفر در سامانه رصد به ثبت رسیده بود، در طی دو ماه گذشته تعداد ثبت اشتغال به 1٥ هزار و 2٦٤ نفر رسید.

وی افزود: در نخستین کارگروه اشتغال استان که به ریاست استاندار کردستان برگزار شد، میزان پرداختی تسهیلات مشاغل خانگی 9 میلیارد تومان بود که در طی دو ماه اخیر میزان پرداختی تسهیلات مشاغل خانگی به 32 میلیارد تومان رسیده است.

این مسئول تصریح کرد: از نخبگان و ایده‌پردازان در استان انتظار همکاری لازم را با دبیرخانه اشتغال را داریم امیدواریم با بهره‌گیری از ایده‌های جدید زمینه رفع مشکل بیکاری را فراهم سازیم.

پیشکاری اظهار کرد: آسیب‌شناسی در حوزه عدم پرداخت تسهیلات در بانک‌ها باید صورت بگیرد اینکه چه میزان منابع تخصصی به هر بانکی چه میزان و چه مقدار از آن پرداخت و منجر به شغل شده از اهمیت زیادی برخوردار است.

شناسه خبر 54767