شناسه خبر:53522
1400/12/24 09:32:52

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: دبیر سیاسی جبهه ایستادگی با تأکید بر اینکه امروز کشور به حکمرانان خوب توأم با حکمرانی خوب نیاز ندارد بلکه به حکمرانی خوب محتاج است، گفت: استاندار مردمی همدان رسانه‌ها را تقویت کند.

انتخاب و انتصاب مسئولین رده‌های مختلف اداری و اجرایی یکی از مسائل مهم و ضروری و از وظایف خطیر هر دولت و از مفاهیم بنیادین در اندیشه سیاسی است؛ زیرا مهم‌ترین عامل دوام یک نظام سیاسی، شایستگی مسئولان آن بوده، اگر مدیران شایسته و تربیت‌یافته در رأس سازمان‌ها قرار گیرند، کیفیت فعالیت‌های سازمانی به‌طور فزاینده‌ای بهبود خواهد یافت. امروزه شایسته‌سالاری و استفاده از مدیران کارآمد یکی از اصول اساسی و عوامل موفقیت سازمان‌ها در حرکت به سوی پویایی و توسعه و تحول اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع به‌شمار می‌رود.

بنابراین انتخاب افراد در رده‌های مختلف سازمانی باید براساس معیارهایی باشد تا افراد شایسته جهت تصدی پست‌های سازمانی انتخاب شوند و در همه سازمان‌ها گزینش، آموزش و تربیت حرفه‌ای مدیران خوب و اثربخش یکی از مشکلات اساسی است، زیرا مشاغل مدیریتی اغلب پیچیده بوده و انجام موفقیت‌آمیز و اثربخش آن در سازمان نیازمند مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، مهارت‌ها و توانایی‌ها و ویژگی‌های خاص است که فقط در یک سیستم و فرهنگ شایسته‌سالار محقق خواهد شد؛ ازنظر صاحب‌نظران یکی از علل مهم ایجاد ناکامی در کسب اهداف کلیدی در سازمان‌های دولتی، نبود مدیران شایسته در نظام اداری عنوان شده است.

بر این اساس با توجه به تحول ایجادشده در مسیر مدیریت استان همدان با تغییر دولت و روی کار آمدن دولت سیزدهم با شعار مردمی بودن طی چندماه اخیر و درعین‌حال تغییر مدیران در رده‌های مختلف از سوی مدیریت ارشد استان، بر آن شدیم تا با یکی از نخبگان سیاسی استان همدان و درعین‌حال تأثیرگذار در سطح بین‌الملل یعنی حسین کنعانی‌مقدم گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

این کارشناس حوزه سیاست با اشاره به شناخت خوب خود از استاندار همدان و تیم همراه وی، گفت: اولویت نخست باید شایسته‌سالاری در انتصاب مدیران است.

حسین کنعانی‌‌مقدم افزود: این به آن معنا است که در انتخاب افراد باید کسانی مورد توجه قرار گیرند که برای احراز مسئولیت مورد نظر توانمندی لازم را داشته باشند که در پی آن امکان حل مشکلات مردم فراهم شود.

وی با تأکید بر اینکه شاخص دیگر مورد نیاز در انتصاب افراد مردمی بودن آن‌ها است، تشریح کرد: این به آن معنا است که شهروندان و هم‌استانی‌ها این افراد را به‌عنوان اشخاصی خوشنام و همراه مردم بشناسند، زیرا شعار دولت مردمی بودن و همراه آن‌ها بودن است.

دبیر سیاسی جبهه ایستادگی با بیان اینکه شاخص بعدی بهره‌مندی از نیروهای انقلابی، شجاع و درعین‌حال دارای تخصص لازم است، تأکید کرد: درواقع این افراد باید بتوانند با حرکت‌های جهادی مشکلات پیش روی مردم را هرچه سریع‌تر حل‌وفصل کنند.

کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه مدیریت ارشد هر استان باید در انتصاب افراد از خویشاوندپروری و رفیق‌بازی پرهیز کند، اذعان کرد: با توجه به اینکه استاندار همدانی و انقلابی است، انتظار می‌رود افراد متخصص و آشنا با استان را در بخش‌های مختلف به‌کار گیرد.

این سیاستمدار همدانی با تأکید بر اینکه باید از انتخاب مدیران پروازی برای احراز جایگاه‌های مدیریتی در رده‌های مختلف حذر کند، ابراز کرد: علاوه‌بر این باید در انتخاب افراد رعایت چند اصل همچون تقوا، تخصص، تعهد، تدین، دارای تفکر و اندیشه نیز مورد عنایت مدیرت ارشد استان باشد.

وی ادامه داد: با توجه به شرایط استان همدان در ارتباط با معضلات و مشکلات به‌خصوص آسیب‌های اجتماعی، باید افرادی انتخاب شوند که خود راهکارهای لازم برای زدودن این آسیب‌ها را ارائه کنندو درعین‌حال این راهکارها را به اجرا درآورند.

کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه اگر نگاه فرد منتخب معیشتی و فقرزدایی باشد قطعاً امکان موفقیت‌ها در جایگاه مربوطه بیشتر خواهد بود، تصریح کرد: توجه به این مهم به‌گونه‌ای است که نه‌تنها یک مقطع چهارساله مدیریت را پوشش می‌دهد، بلکه می‌تواند تأثیرگذاری طولانی‌مدت را به ارمغان بیاورد.

وی با بیان اینکه قطعاً استاندار متناسب با برنامه‌هایی که تعریف کرده و درعین‌حال سیاست‌های کلان دولت و نیز مسائلی که وزیر کشور و رئیس‌جمهور توقع دارند دست به تغییرات اساسی برای ایجاد یک تحول در مسیر کارآمد کردن دولت خواهد زد، گفت: مسئله ما حکمرانان خوب نیستند، بلکه حکمرانی خوب است.

این کارشناس حوزه سیاست افزود: بنابراین ممکن است فردی دارای شخصیت متعهد و تخصص خوبی باشد، اما نتواند حکمرانی خوبی را به اجرا درآورد؛ بنابراین هم به خود و هم به نظام ضربه وارد می‌کند.

کنعانی‌‌مقدم با بیان اینکه درحال حاضر نگاه به دولت سیزدهم این نیست که آدم‌های خوب در رأس امور باشند بلکه مهم این است که افراد بتوانند حکمرانی خوبی داشته باشند، اذعان کرد: درواقع در این صورت است که کارنامه دولت قابل دفاع خواهد بود.

وی در پاسخ به این سؤال که انتخاب دیرهنگام در تغییر و تحول و انتخاب مدیران استانی در رده‌های مختلف مدیریتی مشکل‌ساز نخواهد بود؟ تشریح کرد: بنده شخصاً وقتی مسئولیتی را می‌پذیرم، در وهله نخست به دنبال آن هستم که با همان تیم مستقر و البته با افزایش حجم کار را ادامه دهم؛ بنابراین درصورت همراهی و تأثیرگذاری مثبت عملکردشان، جایگاه آن‌ها را تقویت کرده و درعین‌حال نسبت به حفظ این افراد اقدام می‌کنم. اما اگر کسی همراه نبوده و در کار نمی‌شود و نمی‌توانم را به‌کار بگیرد، سریعاً نسبت به خارج کردنش از گردونه خدمت و سیستم اقدام می‌کنم.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه حذف چنین افرادی از سیستم منجر به کارآمدی بیشتر در عملکرد شود، تصریح کرد: دراین‌بین رسانه نقش مهمی را ایفا می‌کند؛ بنابراین توصیه بنده به استاندار همدان این است که پُل ارتباطی شما با مردم رسانه بوده، پس اگر رسانه‌ها (به‌ویژه رسانه‌های محلی) تقویت شوند و درعین‌حال نسبت به اطلاع‌رسانی شفاف، دقیق و به‌هنگام اقدام کنید، می‌توانید به یک استاندار مردمی بدل شوید و اگر نه، حلقه‌هایی دور شما زده می‌شود که دیگر تنها در چارچوب این افراد کار خواهید کرد و نه برای مردم.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، یکی از اصلی‌ترین ارکان و شاخص‌ها در انتخاب افراد برای تصدی‌گری امور در رده‌های مختلف مدیریتی، داشتن توانمندی مناسب برای حکمرانی است که این مهم علاوه‌بر تخصص، نیازمند همراهی و همگامی با مردم است که درواقع این مهم حلقه مفقوده امروز مدیریت در رده‌های مختلف بوده، بنابراین انتظار می‌رود این رویکرد به‌صورت جدی در دستور کار مدیریت ارشد استان در انتصابات باشد.

شناسه خبر 53522