شناسه خبر:53483
1400/12/23 09:40:55

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: امسال از محل بودجه ستاد مدیریت بحران، دو هزار و 410 میلیارد ریال معادل هشت درصد اعتبارات مربوط به جبران خشک‌سالی، به این استان اختصاص یافت که رقم قابل توجهی است.

اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان کردستان اظهار کرد: دولت نگاه ویژه‌ای به کردستان داشته و برای نخستین‌بار، بیشترین تسهیلات مربوط به جبران خشک‌سالی در سال زراعی گذشته و امهال تسهیلات به این استان تعلق گرفته است.

وی همچنین از تخصیص دو هزار و 100 میلیارد ریال اعتبار از مصوبات سفر وزیر نیرو به کردستان برای اجرای طرح انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج خبر داد و افزود: از محل مصوبات همین سفر، 500 میلیارد ریال نیز برای تکمیل سد چراغ ویس سقر تخصیص یافته است.

استاندار کردستان با بیان اینکه این استان نسبت به میانگین کشوری در بخش‌های مختلف جایگاه خوبی ندارد، ادامه داد: به کار بردن واژه محرومیت دردی از استان دوا نمی‌کند و بجای آن باید برای توسعه استان با تمام ظرفیت بهره برد.

زارعی‌کوشا به اختصاص هشت هزار میلیارد ریال اعتبار محرومیت‌زدایی به استان اشاره کرد و گفت: قرار است از طریق سپاه و بسیج این میزان اعتبار در پنج بخش برای نقاط محروم و روستایی استان هزینه شود.

وی به تلاش برای ایمن‌سازی روستاهای استان در همه نقاط استان، و جذب اعتبارات بیشتر برای این بخش، لزوم هماهنگی و آمادگی همه دستگاه‌های استان برای استقبال از مسافران نوروزی و ایمن‌سازی و خط‌کشی جاده‌های استان به‌ویژه کامیاران– سنندج و مریوان– سنندج از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان هم با بیان اینکه بیشترین میزان تسهیلات کم‌بهره برای جبران خشک‌سالی در کشور به استان اختصاص یافته است، گفت: دو هزار و 410 میلیارد ریال برای جبران خشک‌سالی ناشی از کم‌آبی در سال زراعی گذشته به کردستان اختصاص یافته است.

محمد فلاحی به اختصاص 465 میلیارد ریال اعتبار تسهیلات دیرکرد بخش کشاورزی نیز اشاره داشت و ادامه داد: بانک‌ها با هماهنگی و به بهترین شیوه برای پرداخت این تسهیلات به متقاضیان اقدام کنند.

وی همچنین خواستار تلاش همه دستگاه‌های متولی برای ارائه خدمات بهتر به مسافران نوروزی شد و افزود: باید تلاش کنیم حوادث رانندگی به کمترین میزان خود برسد.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان هم اظهار کرد: بر اثر خشک‌سالی در سال زارعی گذشته تولید محصولات کشاورزی بیش از یک میلیون تن معادل 67 هزار میلیارد ریال کاهش یافت.

محمد پیشداد با اشاره به اینکه 460 میلیارد ریال برای امهال تسهیلات پرداختی به استان اختصاص یافته است، افزود: 614 میلیارد و 893 میلیون ریال تسهیلات بین بانکی قرار است به متقاضیان پرداخت شود.

  انتخاب 22 روستای کردستان برای ایمن‌سازی

مدیرکل بنیاد مسکن کردستان نیز با اشاره به الزام شناسایی 30 درصد روستاهای کشور برای ایمن سازی تا پایان برنامه ششم توسعه، اضافه کرد: از یک هزار روستای شناسایی شده در کشور، 63 روستای آن مربوط به کردستان بود و 22 روستا نیز اولویت بندی شد.

رضا قادری با بیان اینکه بیشتر روستاهای در نظر گرفته مربوط به بخش غربی استان است، ادامه داد: مطالعات این 22 روستا انجام شده و مقرر شده اقداماتی مانند احداث پل، کانال، سیل بند و اجرای طرح‌های آبخیزداری انجام شود.

  افزایش 14 درصدی بارش‌ها در کردستان

مدیرکل هواشناسی کردستان نیز متوسط بارش‌ها از ابتدای مهر تاکنون را 291 میلیمتر اعلام کرد و گفت: این رقم نسبت به بلند مدت نرمال و در مقایسه با مدت مشابه پارسال 14 درصد بیشتر است.

رحیم صدیقی یادآور شد: پیش‌بینی می‌شود امروز و فردا هوا غبارآلود باشد و از روز سه شنبه سامانه بارشی وارد استان شود که شاهد بارش پراکنده خواهیم بود.

کردستان یک میلیون و 175 هزار هکتار اراضی کشاورزی دارد که از این میزان سالانه 773 هزار هکتار آن به زیرکشت محصولات زراعی می‌رود و 350 هزار هکتار آن هم آیش بوده و 52 هزار هکتار را هم باغات تشکیل داده است.

از 773 هزار هکتار اراضی زیرکشت محصولات کشاورزی کردستان 678 هزار هکتار آن دیم و 95 هزار هکتار آن هم آبی است.

عمده محصول زراعی استان کردستان گندم و عمده محصول تولیدی باغی نیز توت‌فرنگی با حدود 60 هزار تن در سال است.

شناسه خبر 53483