شناسه خبر:52570
1400/12/1 08:06:58

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی ‌مهوش: ساخت مصلای همدان پس از گذشت 17 سال، همچنان رشد 25 درصدی را تجربه کرده است.

ساخت مصلای همدان در زمان آیت‌الله نوری همدانی مطرح شد که در حد عملیات انفجار سنگ پیش رفته بود؛ کلنگ‌زنی این مجتمع مذهبی و فرهنگی از سال83 هم‌زمان با سفر پُرخیروبرکت مقام معظم رهبری به این استان آغاز شد.

برای انتخاب طرح این پروژه بزرگ، مطالعات فراوانی انجام گرفت و از مصلاهای استان‌های مختلف کشور و حتی مصلاها و مساجد بزرگ کشورهای دیگر بازدید به‌عمل آمد که طرح مصلای همدان نمونه و بدون نقص باشد.

چندین‌سال از آغاز عملیات اجرایی پروژه مصلای همدان می‌گذرد، اما این پروژه هنوز به اتمام نرسیده و مشکلات بسیار آن سبب نارضایتی مردم این شهرستان شده و با وجود اینکه چندین‌سال است که از کلنگ‌زنی آن می‌گذرد، اما هنوز به اتمام نرسیده و همین مسئله نارضایتی شهروندان همدانی را به دنبال داشته است. حال آنکه اخیراً نماینده ولی فقیه در استان نیز با اشاره به آخرین وضعیت مصلای همدان، عنوان کرد که باید به دنبال راهکاری برای تکمیل آن باشیم، چراکه در شرایط فعلی استفاده از بودجه دولتی برای ساخت مصلا را مصلحت نمی‌دانم و بودجه‌های موجود باید در عرصه اقتصادی و رفع مشکلات مردم صرف شود. بر این اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا دراین‌باره گفت‌وگویی را با محمدعلی محمدی، فرماندار همدان ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

فرماندار همدان با اشاره به اینکه پروژه مصلای همدان با عنوان مطالعه و احداث یک مجموعه فرهنگی و مذهبی از سال 87 در همدان آغاز شده است، گفت: این پروژه قرار بود سال 94 به اتمام برسد.

محمد‌علی محمدی با تأکید بر اینکه پروژه در تپه مصلای همدان با مساحتی بالغ‌بر 10 هکتار و در سه فاز پیش‌بینی شده است، ابراز کرد: فاز نخست این پروژه به مساحت 19 هزار و 300 متر مربع شامل صحن، سرویس‌های بهداشتی و وضوخانه است.

محمدی با بیان اینکه فاز دوم این پروژه در مساحتی بالغ‌بر 17 هزار متر مربع و فاز سوم آن نیز در مساحتی بالغ‌بر 11 هزار و 500 متر مربع ساخته خواهد شد، اذعان کرد: این مجموعه با هدف توسعه فضاهای فرهنگی و مذهبی شهر برنامه‌ریزی شده و ساخته می‌شود.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه طبق آخرین پیگیری‌ها از وضعیت این پروژه گویا سقف و بلوک دو طبقه انجام شده و 80 درصد ستون‌های بلوک یک در ساختمان مصلا زده شده است، اذعان کرد: انعقاد قرارداد اجرای پروژه انجام پذیرفته، اما مسئله این است که در بدو امر قرار بود این پروژه توسط اداره کل راه و شهرسازی انجام شود؛ پس پیمانکاری به عنوان شرکت تعاون شهر از سوی این نهاد معرفی شد، اما از آنجایی که این شرکت به‌لحاظ مباحث اعتباری پای کار نیامد، طبق ماده 48 از وی خلع ید انجام پذیرفت.

وی با بیان اینکه شروع اعتبار این پروژه 10 میلیارد تومان بود که طبق مستندات این مبلغ جذب و به پروژه تزریق شده است، تصریح کرد: این مهم در زمان استاندار وقت آقای مرادی در دولت نهم بود و قرار شد شهرداری کارسازی این پروژه را برعهده بگیرد؛ بر این اساس چیزی حدود یک میلیارد و 200 میلیون تومان هم توسط شهرداری به این پروژه تزریق شد.

محمدی با اشاره به پیشرفت 25 درصدی پروژه، اذعان کرد: تعلل در ادامه اجرای پروژه به کمبود اعتبار بازمی‌گردد.

فرماندار همدان با اشاره به اینکه درحال حاضر تکمیل این پروژه به اعتباری بالغ‌بر 250 میلیارد تومان نیاز دارد، خاطرنشان کرد: مسئله این است که تأمین این میزان پول از توان استان و شهرستان خارج است؛ پس باید بخشی از این پول از اعتبارات ملی تأمین شود.

وی افزود: اعتبار هزینه‌شده برای پروژه تا پایان سال 93 چیزی بالغ‌بر 30394 میلیون ریال بوده است.

محمدی با اشاره به اینکه متولی اصلی این پروژه بنا به ماهیت فرهنگی و مذهبی بودن آن نماینده ولی فقیه در استان است، تصریح کرد: باید دیدگاه ایشان مورد توجه قرار گیرد؛ بر این اساس از آنجا که یکی از ابعاد این پروژه فرهنگی است، می‌توان به‌صورت چندمنظوره در این بخش برنامه‌ریزی کرد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، شهر دارالمؤمنین همدان با داشتن قدمت تاریخی و مذهبی خود، همچنان در انتظار داشتن مصلایی جامع و کامل است. مصلایی که سالیان سال است گرفتار وعده‌های مسئولان جهت تکمیل ساخت آن بوده، حال آنکه همان‌طور که پیش‌تر عنوان شد، پروژه تأسیس مصلای همدان از زمان آیت‌الله نوری همدانی طی دهه 60 در همدان آغاز شده و هنوز پروژه ساخت آن به اتمام نرسیده است.

شناسه خبر 52570