شناسه خبر:52500
1400/11/28 09:33:21

سپهرغرب، گروه خبر: استاندار کردستان گفت: سهم اشتغال‌زایی کردستان در سال آینده 33 هزار شغل است که از همین امروز باید در راستای عملیاتی کردن این تعهد تمام دستگاه‌ها و فرمانداران برنامه‌ریزی کنند.

اسماعیل زارعی‌کوشا در جلسه شورای اشتغال کردستان اظهار کرد: شورای اشتغال یکی از مهم‌ترین شوراهای استان است، ایجاد 33 هزار شغل تعهد کردستان در سال آینده است که باید برای تحقق آن به‌صورت جهادی اقدام کرد.

وی گفت: این میزان تعهد اشتغال‌زایی برای استان نسبت به سال گذشته بسیار بالا است اما باید با تلاش جهادی زمینه تحقق آن را فراهم کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این تعهد باید روزانه 100 شغل ایجاد کنیم بنابراین ایجاد سه هزار شغل در ماه یک کار بزرگ است و همه مدیران باید پای کار باشند.

استاندار کردستان تصریح کرد: اینکه در گذشته چه ساز و کاری در شورای اشتغال استان وجود داشته کاری ندارم اما از این به بعد هیچ سانسوری در مورد عملکرد دستگاه‌های اجرایی در این زمینه نداریم و از آنجایی که فرمانداران مسئول اشتغال در شهرستان‌ها هستند کم‌کاری را نمی‌پذیریم و از امروز باید برای عملیاتی‌شدن تعهد ایجاد 33 هزار شغل برنامه‌ریزی شود.

زارعی‌کوشا افزود: سهم هر کدام از دستگاه‌های اجرایی و شهرستان‌ها در زمینه ایجاد اشتغال باید به‌صورت شفاف اعلام شود.

وی اذعان کرد: موانع سرمایه‌گذاری باید برداشته شود، یکی از موانع زمان‌بر بودن پاسخ به استعلام‌ها است لذا در این راستا هر دستگاه باید ظرفیت‌های اشتغال را ایجاد کند و بسته آماده برای سرمایه‌گذاری داشته باشد.‌

وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی در راستای ایجاد این میزان اشتغال باید به‌عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار گیرد. مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان اظهار کرد: از 46 میلیارد تومان سهم تسهیلات اشتغال‌زایی کردستان تا این لحظه 13 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی پرداخت شده که 9 میلیارد تومان از این میزان وارد سامانه شده است و تا زمانی که وارد سامانه نشود دولت از ما به‌عنوان آمار فعالیت نمی‌پذیرد.

برهان صلواتی تصریح کرد: در حالی که تعهد کردستان در اشتغال 17 هزار شغل است اما تاکنون 6 هزار شغل در سامانه کارا ثبت شده است و این هم باید از کمیته امداد استان باید تقدیر کرد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از دستگاه‌های اجرایی استان ادعا دارد که سه هزار شغل ایجاد کرده در حالی که تنها 50 نفر آن در سامانه ثبت شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان افزود: مبنای کار سامانه کارا رصد است بنابراین امیدواریم دستگاه‌های اداری با برگزاری نشست‌های مشترک آمار واقعی را وارد سامانه رصد کنند تا تداخل آماری پیش نیاید.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری کردستان هم در این نشست اظهار کرد: ابزارهای ایجاد اشتغال در استان فراهم شده است هر چند در سنوات گذشته منابع برای ایجاد اشتغال این‌گونه فراهم نبود.

سیدکمال حسینی گفت: اعتبارات پایدار روستایی مانده مرحله پنجم ابلاغ شده است که تسهیلات ویژه‌ای است که در مناطق مرزی سود چهار درصد دارد.

رئیس دانشگاه کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: روستاهای استان کردستان چه امکانات و استعدادهایی در راستای ایجاد اشتغال در استان دارند در این راستا تحقیقی توسط دانشگاه کردستان اجرا شده است.

رحمت صادقی افزود: بسته‌ای که استاندار کردستان برای سرمایه‌گذاران پیشنهاد داده‌اند توسط دانشگاه کردستان در روستاها فراهم است و حتی در این کار مطالعاتی شغل‌های پیشنهادی برای روستاها داده شده است. 

شناسه خبر 52500