شناسه خبر:50767
1400/10/15 09:29:40

سپهرغرب، گروه سلامت: با آغاز تعطیلات سال نوی میلادی، زمانی فوق‌العاده فرارسیده که همه به‌راحتی از غذاهای یخچال خانه استفاده کرده، ‌استراحت و سپس سراغ میز شام برویم. اما پرخوری می‌تواند عواقب خطرناکی داشته باشد به‌ویژه برای بیماران قلبی.

وعده‌های غذا در ایام تعطیلات می‌تواند برای هر کسی وسوسه‌کننده باشد؛ اما باید مطمئن شوید که اول سلامت شما در اولویت است و بعد، آنچه با خوردنش به لذت فراوانی می‌رسید. پرخوری می‌تواند در کوتاه مدت باعث سوزش سر دل شده و در طول زمان، منجر به افزایش وزن و چاقی ناسالم شود؛ مشکلی که طبق اعلام انجمن قلب آمریکا، یک عامل خطر مهم برای حمله و بیماری‌های قلبی محسوب می‌شود.

همچنین، یک مطالعه منتشر شده در زمینه تحقیقات بالینی قلب و عروق، نشان می‌دهد بیشترین مقدار بستری در بیمارستان بدلیل بیماری‌های قلبی در اوج فصل تعطیلات بوده و پرخوری به عنوان یک محرک کلیدی ذکر شده است. آمنون بنیامینوویتز، پزشک متخصص قلب و عروق در نیویورک توضیح می‌دهد: پرخوری به بدن استرس وارد می‌کند. پرخوری مانند طغیان‌های عاطفی، سریع دویدن یا پارو کردن برف، باعث ایجاد کار اضافی برای قلب می‌شود.

 پیامدهای بلندمدت پرخوری

دکتر سونیا تولانی، استادیار پزشکی مرکزی در دانشگاه کلمبیا و بخشی از مرکز قلب زنان کلمبیا در این خصوص اضافه می‌کند که وقتی پرخوری منجر به اضافه وزن می‌شود، می‌تواند زمینه‌ای برای شروع دیابت نوع دو شود. دیابت یکی از مهم‌ترین عوامل خطر برای ابتلا به بیماری‌های قلبی بوده که خطر ابتلا به آن را در زنان سه برابر و در مردان دو برابر می‌کند. آرتروز، سکته مغزی، افسردگی و اضطراب از دیگر مواردی است که می‌تواند ناشی از پرخوری باشد.

با رعایت برخی نکات که توسط متخصصان تائید شده، می‌توانید تا حد زیادی از پرخوری در ایام تعطیلات جلوگیری کنید.

1. یک برنامه غذایی ثابت داشته باشید

یک رژیم غذایی سخت یا رژیم‌های ورزشی –خوردن وعده‌های غذایی یکسان در زمان معین هر روز و رعایت مستمر آن– بهترین راه برای جلوگیری از پرخوری در تعطیلات است. این کار همچنین یک نکته عالی برای حفظ یک رژیم غذایی سالم برای قلب در تمام طول سال است. وعده‌های غذایی در روزهای تعطیلی معمولاً در زمان‌هایی نیست که در ایام سال ناهار و شام می‌خورید. تمام تلاش خود را بکنید که تا آنجا که می‌شود طبق همان برنامه معمول خود عمل کنید.

به عنوان مثال، وقتی از خواب بیدار می‌شوید یک صبحانه سالم بخورید و یک میان وعده سالم نیز همراه خود داشته باشید تا قبل از غذای اصلی میل کنید. به این ترتیب، وقتی به آن همه غذای رنگین در وعده‌ غذایی میرسید، آنقدر احساس گرسنگی نخواهید داشت. اگر آب و هوا اجازه می‌دهد، بین یا بعد از غذا با خانواده و دوستان خود به پیاده روی بروید. این یک راه عالی برای تحرک در طول روز است که با این کار، زمان باکیفیتی را نیز با عزیزان خود سپری می‌کنید.

2. غذاهای حاوی چربی اشباع‌شده مصرف نکنید

پزشکان توصیه می‌کنند ازمصرف بی‌رویه غذاهای پرچرب و سرشار از لبنیات نیز پرهیز شود. سعی کنید غذاهای مفید برای قلب مانند پروتئین‌های بدون چربی، مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه و غلات کامل با فیبر بالا را انتخاب کنید.

عموما غذاهایی که در تعطیلات مصرف می‌شود سرشار از چربی‌های اشباع شده ناسالم است. تمام تلاش خود را بکنید تا استفاده از گوشت و پنیرهای چرب را محدود کنید. یکی از ترفندها این است که یک چهارم بشقاب خود را با غذای مورد علاقه خود و بقیه را با غذاهای سالم مانند پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، میوه‌ها و سبزیجات پر کنید. اگر نگران هستید که غذاهای سالم در وعده غذایی شما در دسترس نباشند، سعی کنید یک یا دو غذای سالم همراه خود داشته باشید. به این ترتیب می‌دانید که گزینه‌های سالمی برای پر کردن بشقاب خود دارید!

3. آرام بخورید

حدود 20 دقیقه طول می‌کشد تا مغز پیام پر بودن معده شما را دریافت کند. اگر در این مدت به غذا خوردن ادامه دهید، خیلی بیشتر از نیاز واقعی بدنتان غذا می‌خورید. سرعت خوردن خود را کم کنید و غذای خود را خوب بجوید.

شناسه خبر 50767