شناسه خبر:49395
1400/9/16 09:51:40

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار گفت که سالانه 410 تُن گوشت شترمرغ در این شهرستان تولید و برای مصرف روانه بازارهای داخل و خارج استان می‌شود.

«عبدالحسین اکبری» روز دوشنبه افزود: شهرستان بهار درمجموع دارای 885 قطعه شترمرغ است که 65 قطعه آن مولد و 820 قطعه دیگر آن پرواری هستند.

وی اظهار کرد: علاوه‌بر گوشت، پرهای شترمرغ در تولید پوشاک و اقلام زینتی و پوست آن نیز برای تولید چرم کاربرد داشته و استفاده می‌شود.

به گفته مدیر جهاد کشاورزی بهار در این شهرستان سالانه علاوه‌بر تولید گوشت، دو هزار قطعه جوجه و دو هزار و 600 عدد تخم در جریان پرورش شترمرغ نیز تولید می‌شود.

اکبری با بیان اینکه روغن، پر و پوست ازجمله فرآورده‌های کار پرورش شترمرغ است، افزود: توسعه تجارت گوشت و مواد پروتئینی از منابع جدید شامل شترمرغ، بلدرچین، کبک و بوقلمون برای معرفی الگوهای جدید تغذیه‌ای ازجمله سیاست‌های راهبردی وزارت جهاد کشاورزی است.

وی تصریح کرد: استان همدان دارای 24 واحد پرورش شترمرغ است که در واحدهای صنعتی بیش از دو هزار قطعه و در واحد پرواری 315 قطعه پرورش داده می‌شود و شهرستان بهار دراین زمینه رتبه نخست استان را در اختیار دارد.

به گفته این مقام مسئول پرورش شترمرغ صنعتی پُرسود با اشتغال‌زایی مناسب است چراکه گوشت، تخم، پر و پوست این پرنده بزرگ در صنایع غذایی، دستی و تولیدی کاربرد دارد.

وی با اشاره به مزایای پرورش شترمرغ، افزود: پرورش شترمرغ به‌واسطه استفاده مؤثر از تمامی اجزای بدن همچون گوشت، پوست، پر، استخوان و تخم، حدود 45 درصد صرفه اقتصادی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهار افزود: شترمرغ تا 50 سال عمر اقتصادی داشته و ارزش غذایی گوشت آن به‌واسطه میزان کمتر کلسترول قابل توجه است.

اکبری دیگر مزایای پرورش شترمرغ را مقاومت بالای آن در برابر بیماری و فقر غذایی عنوان کرد و گفت: تاکنون هیچ‌گونه بیماری مشترکی بین انسان و شترمرغ شناخته نشده است.

شناسه خبر 49395