شناسه خبر:46865
1400/7/20 09:08:22

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فامنین از اجرای طرح انتخاب مشارکتی ارقام «پی وی اس» کلزا در این شهرستان خبر داد و گفت: مزارع پی وی اس، نقشه راهبردی کشت کلزا در سال‌های آینده خواهد بود.

جعفر کاویانی‌دلشاد بعد از ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کلزا یک محصول استراتژیک به‌شمار می‌رود، اظهار کرد: تحقیقات متعددی در کشور روی این محصول صورت گرفته و بر این اساس بررسی عملکرد هفت رقم مختلف کلزا شامل ارقام نفیس، نیلوفر، نیما، اکاپی، زرفام، هامان و hopa در سطح دو هکتار در شرایط یکسان و در قالب طرح PVS مورد کشت و بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه طبق برنامه وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر افزایش تولید روغن در کشور، توسعه کشت دانه‌های روغنی با محوریت کلزا در دستور کار است، افزود: یکی از عوامل تأثیرگذار افزایش عملکرد در واحد سطح، نوع رقم و سازگاری آن با منطقه است، بنابراین در طرح انتخاب مشارکتی، ارقام «پی وی اس» کلزا در این شهرستان اجرا شد.

مدیر جهاد کشاورزی فامنین با تأکید بر اینکه مزارع پی وی اس نقشه راهبردی کشت کلزا در سال‌های آینده خواهد بود، تصریح کرد: از اهداف این طرح معرفی ارقام جدید کلزا به کشاورزان، شناسایی مناسب‌ترین رقم در مناطق مختلف و نیز بررسی سازگاری ارقام جدید وارداتی محصول مورد نظر در منطقه است.

وی با بیان اینکه میانگین عملکرد محصول کلزا در فامنین کمتر از عملکرد مورد انتظار است که این امر نیازمند تحقیق و بررسی است، گفت: اجرای طرح‌های تحقیقاتی نظیر طرح پی وی اس در راستای انتقال نتایج تحقیقات به مزارع، دستیابی به تولید اقتصادی و قابل قبول برای کشاورزان و افزایش بهره‌وری حائز اهمیت است.

کاویانی‌دلشاد به مزایای کشت محصول کلزا اشاره کرد و افزود: اصلاح بافت و ساختمان خاک به‌عنوان یک تناوب خوب با غلات از مزایای کشت این محصول به‌شمار می‌رود، به‌طوری که طبق نتایج تحقیقاتی حاصل‌شده درصورت کشت گندم پس از کلزا، شاهد افزایش عملکرد 25 درصدی محصول گندم خواهیم بود.

وی در پایان با تأکید بر اینکه این مهم در پایداری تولید گندم و افزایش بهره‌وری مصرف آب بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: قیمت خرید تضمینی کلزا به‌ازای هر کیلوگرم 15 هزار تومان تعیین شده است.

شناسه خبر 46865