شناسه خبر:45508
1400/6/16 09:19:22

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: پس از استقرار کابینه و عبور دولت سیزدهم از خوان مجلس و گرفتن رأی اعتماد حداکثری وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور از مجلسی که قالیباف ریاست آن را برعهده دارد، حالا اما گمانه‌زنی بر سر استانداران آغاز شده است.

بر این اساس‌ هم‌اکنون در استان همدان انتخاب استاندار از موضوعات مهمی است که از سوی مردم در رسانه‌ها، محافل و فضای مجازی مورد بحث، تحلیل و کنکاش فراوانی قرار گرفته و در این راستا نام افراد و چهره‌های زیادی نیز به‌عنوان گزینه مطرح شده که شایعات فراوانی را به همراه داشته است و باعث شده واقعیات انتخاب استاندار که در روزهای آینده عملی خواهد شد، از منظر عموم پنهان شود.

بر این اساس طی چند شماره اخیر با افراد و گروه‌ها درخصوص باید و نبایدهای استاندار آتی استان همدان گفت‌وگو کردیم و در این شماره نیز ضمن صحبت با دو چهره سیاسی یعنی دکتر حسین صادقیان و دکتر بهروز کارخانه‌ای با دو گرایش متفاوت، به جنبه‌های دیگر از مباحث در ارتباط با استاندار منتخب می‌پردازیم که در ادامه می‌خوانید:

فعال سیاسی با بیان اینکه استاندار همدان باید از چند شاخصه بارز برخوردار باشد، گفت: با توجه به شأن مردمان این دیار و نیز شأن مدیران در نظام جمهوری اسلامی، اینکه شخص استاندار از مقبولیت خاصی در بین مردم برخوردار باشد، یک اصل است.

حسین صادقیان با تأکید بر لزوم مقبولیت استاندار در پیشبرد اهداف در مدیریت استان، تشریح کرد: درواقع همراهی مردم با مدیران یکی از ارکان اصلی در مسیر رسیدن به اهداف تعریف‌شده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آنکه این مقبولیت خود دارای مؤلفه‌های متعددی است، تشریح کرد: نخستین مؤلفه در عرصه همراهی مردم، ترجیح همدان‌شناس بودن فرد منتخب است.

وی با تأکید بر اینکه مردم‌دار بودن یکی دیگر از مؤلفه‌های مهم در عرصه مقبولیت است، اذعان کرد: درواقع مردم به دنبال رفع نیازهای خود در بخش‌های مختلف هستند و این مهم تنها مختص نیازهای معیشتی و اقتصادی نیست و دیگر جنبه‌ها را نیز در بر می‌گیرد.

صادقیان ادامه داد: اگر فرد منتخب مردم را به‌عنوان ولی‌نعمت (مسئله‌ای که از سوی بنیان‌گذار نظام جمهوری اسلامی، حضرت امام (ره) ملاک عمل بود) خود قبول کرده و در تصمیم‌سازی‌ها برای آنان ارزش قائل شود، این مهم منجر به جلب مشارکت در بخش‌های مختلف به‌صورت حداکثری خواهد شد.

این فعال سیاسی با اشاره به آنکه مدیران سازمان‌ها و نهادها نیز برخاسته از همین مردم‌اند پس مقبولیت استاندار بر کارآمدی دستگاه‌ها و نهادها نیز مؤثر واقع خواهد شد، گفت: داشتن ریشه خانوادگی نیکو، آشنا بودن با ظرفیت‌های استان و نیز شناخت از هویت و خلق‌وخوی مردم همدان و درعین‌حال داشتن حُسن ارتباط با آن‌ها، نتیجه‌ای جز همراهی بخش‌های مختلف همچون بخش خصوصی و عمومی و تعاونی‌ها را به همراه نخواهد داشت که این مهم توسعه استان را در پی دارد.

صادقیان با اشاره به اینکه وقتی در مواجه با مشکلات و موانع موجود صادقانه به مردم گزارش داده شد یقیناً آنان با پذیرش موضوع در راه پیشبرد اهداف با وجود مشکلات با مدیر ارشد استان همراه خواهند شد، تصریح کرد: فرد منتخب باید بنا به شناخت از ظرفیت‌های استان برای آن برنامه داشته و براساس برنامه اقدام کند.

وی با بیان اینکه گرچه طی دوره‌های مختلف کارهای ارزنده‌ای در مسیر توسعه استان انجام شده، ابراز کرد: اما آنچه مسلم است اینکه باید در انتخاب فرد جدید برای استانداری همدان متولیان امر بر نکاتی همچون کارآمدی در اجرای کار، تغییرپذیر بودن در مسیر منافع مردم و نیز شناخت وی از فرهنگ غنی و قدمت این استان، توجه ویژه‌ای داشته باشند.

این فعال سیاسی با تأکید بر آنکه داشتن نگاه جامع به داشته‌ها و درعین‌حال بهره‌مندی از نظرات نخبگان به‌صورت واقعی و نه در حد حرف از دیگر الزاماتی است که باید در انتخاب مدیر ارشد استان همدان مورد توجه قرار گیرد، تشریح کرد: نکته مهم اینکه باید پیشینه کاری فرد منتخب مؤید توانمندی وی در اجرای برنامه‌هایش باشد.

صادقیان با تأکید بر اینکه به‌واقع باید برنامه ارائه‌شده با کارنامه پیشین فرد منتخب هم‌خوانی داشته باشد، خاطرنشان کرد: دراین‌بین کارآمدی، انطباق با نیاز استان و گره‌گشایی این برنامه‌ها یک اصل است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به آنکه باید برنامه ارائه‌شده از قابلیت تحقق بالایی برخوردار باشد، اظهار کرد: داشتن نگاه فرااستانی در برنامه‌ریزی‌ها نیز از دیگر ابعادی است که باید در مدیر ارشد استانی مورد توجه قرار گیرد.

این فعال سیاسی در استان همدان با بیان آنکه اجرای برنامه‌های ارائه‌شده به‌صورت هدفمند نیز از دیگر شاخص‌هایی است که باید مورد توجه استاندار منتخب باشد، خاطرنشان کرد: به‌طور مصداقی تربیت نیرو برای آینده استان ازجمله این برنامه‌ها است.

صادقیان با اشاره به اینکه باید با شناخت افراد نخبه در بخش‌های مختلف و بهره‌مندی از آن‌ها در سِمت‌ها نسبت به تربیتشان اقدام شود، تصریح کرد: درواقع استاندار آتی می‌تواند بستر مدیریت را خود به رویشگاهی برای مدیران فردای استان بدل کند.

وی با اشاره به اینکه استاندار باید نخبه‌یاب باشد، اذعان کرد: استاندار منتخب باید دارای شم سیاسی باشد و نمی‌توان فردی را به‌عنوان استاندار انتخاب کرد که واکنشی به موضوعات مختلف نداشته باشد.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر آنکه استاندار باید دارای بینش سیاسی بوده و این بینش با اهداف و خط مشی انقلاب و به‌ویژه منویات امامین انقلاب اسلامی هم‌خوانی داشته باشد، ابراز کرد: به‌عنوان مثال تلاش در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب یکی از الزامات رویکرد سیاسی است که باید توسط استاندار آتی دنبال شود.

این فعال سیاسی در همدان با اشاره به آنکه حرکت در مسیر تحقق بیانیه گام دوم یک ضرورت است، تشریح کرد: استاندار آتی باید به مباحثی همچون خودسازی، جامعه‌پردازی و تمدن‌سازی در بستر بیانیه گام دوم به‌عنوان منشور انقلاب گام بردارد.

صادقیان با بیان اینکه استاندار باید به داشته‌های استان در عرصه تولید تأکید کند و از نگاه به بیرون استان تا حد امکان حذر کند، عنوان کرد: به‌عنوان مثال توجه به اقتصاد مقاومتی و بومی‌سازی آن در استان یکی از راهکارهای تحقق این مسئله است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به اهمیت بخش فرهنگ و آموزش، گفت: متأسفانه امروز در بخش‌های مختلف آنچه به‌عنوان فرهنگ از آن یاد می‌شود، با آرمان‌های انقلاب و فرهنگ نظام جمهوری اسلامی هم‌خوانی مناسبی ندارد.

صادقیان ادامه داد: به‌عنوان مثال حتی در اجرای پروژه‌های شهری همچون پیاده‌راه‌ بوعلی نیز متأسفانه کمترین نمود از فرهنگ ایرانی- اسلامی با منش انقلابی قابل مشاهده نیست.

وی با بیان اینکه باید برای فرهنگ در بستر نظام اسلامی به‌عنوان محور سعادت جامعه برنامه داشته باشیم، ابراز کرد: دراین‌بین آنچه مسلم است اینکه درحال حاضر فعالیت‌های فرهنگی در بخش‌های مختلف یا بسیار کم‌رنگ دنبال شده و یا در عرصه فعالیت دچار گرفتاری‌هایی هستند؛ به‌عنوان مثال درحال حاضر اغلب سمن‌های مردمی مؤثر در مسیر تحقق بیانیه گام دوم انقلاب نیازمند حمایت هستند.

وی با بیان اینکه از نهادهایی همچون آموزش‌وپرورش و ارشاد اسلامی‌ و سازمان تبلیغات می‌توان در عرصه تقویت فرهنگ در جامعه استفاده‌ کرد، تشریح کرد: متأسفانه آنچه درحال حاضر در استفاده از این بسترها مشاهده می‌شود، بسیار ضعیف است.

این مدرس دانشگاه با بیان آنکه منطبق با گفته رئیس‌جمهوری درحال حاضر اقتصاد فوریت و فرهنگ اولویت جامعه ماست، عنوان کرد: بنابراین استاندار منتخب نیز باید در این مسیر گام بردارد.

دیگر فعال سیاسی همدانی نیز با بیان اینکه درحال حاضر شرایط جامعه به‌گونه‌ای نیست که بتوان در انتخاب استانداران ساده‌اندیشی کرد، گفت: بنابراین باید ویژگی‌هایی را در انتخاب چنین فردی ملاک عمل قرار داد.

بهروز کارخانه‌ای با تأکید بر اینکه باید چند ویژگی در استاندار منتخب وجود داشته باشد تا این فرد در بین اقشار مختلف دارای مرجعیت شود، ابراز کرد: این بدان معنا است که مردم به وی به‌عنوان یک الگوی تمام‌عیار نگاه کنند.

وی با تأکید بر آنکه این مرجعیت در ابعاد مختلف معنا پیدا می‌کند، اظهار کرد: به‌عنوان مثال مرجعیت در بُعد اخلاق یکی از ارکان مهم در انتخاب استاندار برای همدان است.

رئیس پیشین سازمان جمعیت هلال‌احمر استان همدان با تأکید بر اینکه اخلاق به‌عنوان یک ویژگی باید در وجود انسان ریشه داشته و منطبق آن کلیه حرکات و سکنات فرد نمود پیدا کند، تشریح کرد: درواقع یک حرکت تکانشی را نمی‌توان اخلاقی و یا غیر اخلاقی تلقی کرد، بلکه وقتی از با اخلاق بودن فردی سخن به میان می‌آید، این بدان معنا است که رفتارهای نیکو در وی بارها تکرار می‌شود.

کارخانه‌ای با بیان اینکه برخی ادب را با اخلاق یکی می‌دانند اما این‌گونه نیست، ابراز کرد: ادب درواقع روکشی بر کارها است که همچون کاغذ کادو هم می‌توان با آن وسیله با ارزشی را کادوپیچ کرد و هم وسیله بی‌ارزشی را.

وی با تأکید بر اینکه استاندار منتخب باید حداقل بر یک دانش علوم‌ انسانی در مرحله نخست و سپس علوم تجربی تبحر داشته باشد، اذعان کرد: این بدان معنا است که در این علم صاحب نظر بوده و در این رشته فعالیت کرده باشد.

این پزشک همدانی ادامه داد: البته تبحر به چند دانش نیز برای استاندار همدان خالی از لطف نیست.

این فعال سیاسی با اشاره به آنکه داشتن معنویت در استاندار آتی یک اصل غیر قابل انکار است، ابراز کرد: درواقع این تقوا و تأثیرگذاری آن‌قدر باید در فرد عمیق باشد که نبود وی در جامعه خلأ ایجاد کند.

کارخانه‌ای افزود: به‌کار گرفتن فردی که بودونبود وی در جامعه تأثیر نداشته باشد و درواقع تنها پاراف‌کننده نامه‌های اداری باشد، امری بیهوده است؛ زیرا این مهم از عهده یک ربات نیز بر می‌آید.

کارخانه‌ای با اشاره به اینکه یکی از مباحث مهم در انتخاب استاندار توجه به شناخت وی از جهان امروز و پیشرفت‌ها و فن‌آوری‌های روز دنیا است، اذعان کرد: برای تحقق این مهم لازم است فرد منتخب به فن‌آوری‌ها روز دنیا مسلط باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های مهم استاندار اهل مطالعه بودن است، تصریح کرد: این امر درواقع یک ضرورت برای داشتن مرجعیت عنوان شده است.

این فعال سیاسی با اشاره به آنکه این مطالعه به وی کمک می‌کند که از حرف‌های تکراری و کلیشه‌ای اجتناب کند، گفت: درحال حاضر یکی از معضلات کشور ما همین حرف‌های کلیشه‌ای است.

کارخانه‌ای افزود: باید دیگر در قرن 21 بفهمیم که ساختن یک مدرسه و یک بیمارستان افتخاری نیست که بتوان به آن بالید.

این پزشک همدانی با بیان آنکه دیگر جهان از روند گذر کرده و به دنبال آینده‌نگری در برنامه‌ریزی است، خاطرنشان کرد: وقتی در جهان حرف از انتقال خاک از مریخ به کره زمین است، نمی‌توان افتتاح یک سرویس بهداشتی را هنر قلمداد کرد.

وی با تأکید بر اینکه اجرای پروژه‌های این‌چنینی درواقع عمل به حداقل وظیفه است، اذعان کرد: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم مدیریت، رعایت عدالت است.

کارخانه‌ای با اشاره به اینکه درواقع عدالت در بستر داشتن معنویت تحقق پیدا می‌کند، تصریح کرد: درواقع معنویت دارای سه ویژگی احسان، عدالت و عشق است و عدالت به‌عنوان پایه آن تلقی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه عدالت یعنی از سرمایه‌های موجود در استان به نحو احسن استفاده شود، گفت: بنابراین وقتی در همدان افراد کارآمد و بسیار شریف و متخصص وجود دارند، انتخاب فرد از خارج استان برای معاونت‌ها و ادارات با عدالت هم‌خوانی ندارد.

کارخانه‌ای با تأکید بر آنکه این به معنای چشم بستن بر روی ظرفیت جمعیتی بالغ‌بر یک میلیون و 800 هزار نفری است، ابراز کرد: درواقعع نشانه معنویت استاندار در کمترین حالت عادل بودن وی است.

وی با بیان اینکه استانداری و فعالیت استاندار درواقع یک ساختار بالادستی است که می‌بایست دیگر دستگاه‌ها را در اجرای برنامه و اهدافشان یاری کند، اذعان کرد: فرد استاندار به‌واسطه داشتن شخصیت کاریزماتیک می‌تواند آن‌ها را در پیشبرد اهدافشان از طریق مباحثی همچون جلب سرمایه‌گذار از اقصا نقاط کشور و دنیا همراهی کند.

این فعال سیاسی با تأکید بر آنکه استاندار باید یاری‌گر دستگاه‌ها در استان باشد، تشریح کرد: مسئله این است که این دستگاه‌ها طبق وزراتخانه متبوع به کار و فعالیت خود در استان جامه عمل می‌پوشانند، اما آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است اینکه وی بتواند آن‌ها را در اجرای برنامه‌ها و اهدافشان یاری کند.

کارخانه‌ای با اشاره به اینکه درواقع استاندار باید مشکل‌گشای دستگاه‌ها باشد و نه اینکه انتظار حل مشکل خود را از طریق آن‌ها داشته باشد، ابراز کرد: نباید فردی به‌کار گرفت که بخواهد از منصب استانداری بهره‌برداری شخصی کند.

وی ادامه داد: وی باید به جایگاه استاندار بیفزاید.

این فعال سیاسی با تأکید بر آنکه باید با انتخاب فرد جدید در استان شاهد تحول مثبت بود، ابراز کرد: به‌عنوان مثال این بدان معنا است که وقتی مدرسه‌ای ساخته می‌شود، استاندار انتظار آن را نداشته باشد که با خودرویی آنچنانی به دنبال وی آمده تا در مراسم افتتاح این پروژه شرکت کند، بلکه به مدیر مربوطه بگوید شما به وظیفه کاری خود جامه عمل پوشانده‌اید.

وی با تأکید بر اینکه رویکرد‌های این‌چنینی دیگر در دنیای امروز منسوخ شده است و حتی با نگرش مدیریت انقلابی نیز هم‌خوانی ندارد، تشریح کرد: این پروژه‌ها درحال حاضر تأثیرگذارند، اما آنچه امروز ما به آن نیازمند هستیم، تأثیرگذاری و آینده‌پژوهی است.

کارخانه‌ای با تأکید بر آنکه مهم‌ترین ویژگی اخلاقی فرد منتخب باید آن باشد که صندلی‌ استاندار را جایی برای خدمت دانسته و از آن به‌عنوان یک توفیق کوتاه‌مدت جهت خدمت یاد کند، گفت: باید بداند که دیر یا زود این صندلی را به دیگری انتقال می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه استاندار باید متواضع بوده و همچون آحاد مردم زندگی کند، ابراز کرد: متأسفانه طی این سال‌ها شاهد انحراف از مسیر اصلی مدیران انقلابی بودیم و نباید بین مردم و مدیران شاهد فاصله طبقاتی بود، زیرا مردمی بودن مدیر یک استان، اصل است.

رئیس پیشین جمعیت هلال‌احمر استان همدان در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص اولویت‌های استان همدان گفت: ساخت شهرک‌های متعدد برای کاهش قیمت مسکن و نیز تقویت حوزه گردشگری در بخش‌های مختلف با توجه به وجود ظرفیت‌های بکر در استان، در ابعاد گوناگون طبیعی، سلامت، بوم‌گردی، تاریخی و غیره مد نظر باشد.

شناسه خبر 45508