شناسه خبر:45455
1400/6/15 09:36:55

سپهرغرب، گروه خبر: مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از کاهش 50 درصدی میزان رواناب رودخانه «گاماسیاب» طی امسال خبر داد.

کریم حاج‌باباعلی ظهر روز گذشته در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با توجه به کاهش میزان نزولات جوی طی سال گذشته و اوایل سال جاری، میزان رواناب رودخانه گاماسیاب در مقایسه با سال گذشته 50 درصد کاهش داشته است.

وی گفت: در دو سال گذشته وضعیت رودخانه مانند امروز نبود، یعنی به‌خاطر شدت بارندگی در برخی مناطق از بستر خود طغیان کرده و باعث آب‌گرفتگی مناطق روستایی می‌شد.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به شرایط خشک‌سالی کنونی، افزود: خوشبختانه با وجود کم‌آبی، با همکاری دستگاه‌های مربوطه، نیروی انتظامی و مردم توانستیم آب را به مزارع و باغات برسانیم و مانع از بروز مشکل جدی در شهرستان شویم.

وی با بیان اینکه اکنون بیشتر محصولات کشاورزی درحال برداشت هستند، اضافه کرد: با توجه به حساس بودن یکی دو هفته آینده سعی ما بر این است آب گاماسیاب را به منطقه گوشه سرآسیاب شهر نهاوند برسانیم تا باغات این منطقه نیز آبیاری شوند.

حاج‌باباعلی «نهر شعبان» را مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع آب برای باغات و بخش زراعت عنوان کرد و افزود: از مجموع زمین‌های زراعی و باغ‌های شهرستان یک‌هزار و 800 هکتار زیر پوشش این نهر قرار دارند.

وی ادامه داد: برای آبیاری باغات نیاز به یک‌هزار و 800 لیتر آب در ثانیه است، درحالی که الان این میزان به 400 لیتر در ثانیه رسیده و باعث بروز مشکلاتی در زمینه مدت تناوب آبیاری مزارع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: نهر اصلی شعبان دارای 14 کیلومتر طول است که تاکنون 115 کیلومتر در آن با احتساب انهار فرعی بتونی شده و حدود 50 کیلومتر دیگر نیاز به بتونی شدن دارد.

وی درخصوص تأمین اعتبار برای بتونی کردن کامل این نهر افزود: با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی نماینده شهرستان برای تأمین اعتبار سه پروژه مهم شهرستان از طریق ماده 56 و با مشارکت بانک‌ها انجام گرفت، با اجرای طرح‌های سد گرین و جاده نهاوند به دوراهی کنگاور موافقت به‌عمل آمد.

حاج‌باباعلی گفت: تا قبل از روی کار آمدن دولت فعلی 70 تا 80 درصد کارهای تأمین اعتبار از طریق ماده 56 انجام گرفته بود، مابقی می‌بایست درحال حاضر انجام و موافقت آن از سوی سازمان مدیریت اعلام شود.

وی ابراز کرد: البته تاکنون حدود چهار میلیارد تومان برای نهر شعبان و لایروبی هفت قنات از اعتبارات ملی جذب شده است، اما برای تکمیل طرح‌های آب‌رسانی بخش کشاورزی باید اعتبار کلان از طریق ماده 56 تخصیص داده شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به افزایش نرخ حق‌آبه کشاورزان، گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و همچنین بالا رفتن دستمزد میرآب‌ها، حق‌آبه نیز افزایش داشته که البته رقم قابل توجهی نبوده و قطعاً پیمانکار نیز متضرر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به تعیین میزان حق‌آبه براساس دستورالعمل سال 1348، اذعان کرد: البته درحال حاضر ملاک حق‌آبه این نامه است، اما اخیراً اعلام شده که تعیین حق‌آبه براساس شرایط هر سال تعیین می‌شود.

شناسه خبر 45455