شناسه خبر:45189
1400/6/9 10:29:48

سپهرغرب، گروه کاردانش: بر اساس آخرین گزارش کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل، ایران در فناوری اطلاعات رتبه 82 جهانی و در صنعت رتبه 130 جهانی را کسب کرد.

سرپرست تیم اختراعات ایران گفت: کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل (آنکتاد (UNCTAD) که تمرکز اصلی خود را پرداختن به امور کشورهای درحال توسعه ‌برمی‌شمارد و تأکید دارد که پیامدهای منفی سرعت سرسام‌آور فناوری، برای این دست کشورها پررنگ‌تر است. در نتیجه کشورهای درحال توسعه باید تعادل را در جوامع خود برقرار کنند تا قادر باشند به توسعه‌ای متوازن در کشور خود، جامه عمل بپوشانند.

امیرعباس محمدی‌کوشکی، با طرح این سؤال که فناوری‌های پیشرو چه هستند و چه آینده‌ای در انتظار دنیای تکنولوژی است، اظهار کرد: بنا بر گزارش آنکتاد، هیچ تعریف واحدی از فناوری‌های پیشرو وجود ندارد اما به‌طور کلی، فناوری‌های پیشرو به فناوری‌های جدیدی اطلاق می‌شود که به سرعت درحال پیشرفت هستند و از دیجیتال ‌سازی و ارتباطات بهره می‌برند و می‌توانند تأثیرات چشمگیری بر اقتصاد، جوامع و توسعه سایر فناوری‌ها بگذارند.

وی به گزارش جهانی فناوری و نوآوری 2021 اشاره کرد و توضیح داد: این گزارش توسط کنفرانس توسعه و تجارت سازمان ملل متحد با همکاری نمایندگان هرکشور از دانشگاه‌ها، سازمان‌های معتبر جهانی و سازمان‌های زیر مجموعه سازمان ملل متحد جمع آوری شده است.

سرپرست تیم اختراعات ایران با بیان اینکه در این گزارش 158 کشور مورد ارزیابی قرار گرفته است، اظهار کرد: بر اساس این گزارش ایران در «فناوری اطلاعات» رتبه 82 را در جهان دارد و رتبه امریکا در این حوزه 14 است. همچنین رتبه جهانی ایران در «مهارت‌ها» 74 و رتبه کره جنوبی 27 عنوان شده است.

محمدی‌کوشکی، مهم‌ترین قسمت در نوآوری و فناوری و استفاده از آن در تمامی صنایع و حوزه‌ها را «تحقیق و توسعه» ذکر کرد که در این گزارش، رتبه جهانی ایران در این شاخص 37 است و در صنعت، رتبه جهانی 130 را از آن خود کرد.

به گفته این فعال حوزه فناوری، «سرمایه گذاری بر روی فناوری و نوآوری» در بخش‌های خصوصی و دولتی ایران رتبه جهانی 53 را دارد.

وی اضافه کرد: نوآوری و فناوری اهمیت زیادی در توسعه و اقتصاد یک کشور دارد در امتیاز رده‌بندی کلی جهانی ایران جزء کشور‌های درحال توسعه رو به بالا است.

جمع‌بندی این اطلاعات توسط آنکتاد به این صورت است که در دسامبر سال 2020 کارشناسان و پژوهشگران از هر کشور در نشست آنلاین که از ژنو مدیریت می‌شود، نظرات و مشاوره و تحقیقات خود را به کارشناسانی که درحال تهیه گزارش جهانی فناوری و نوآوری 2021 در کشورهای درحال توسعه و توسعه یافته هستند، ارائه دادند. در این نشست آنلاین امیرعباس محمدی کوشکی، سرپرست تیم اختراعات ایران که در STI Fourm نوآوری ملل متحد عضویت دارد، برای برسی شاخص‌های فناوری و نوآوری که در صنایع متفاوت باعث پیشرفت می‌شود، مطالبی ارائه کرد.

شناسه خبر 45189