شناسه خبر:43006
1400/4/15 10:06:16

سپهرغرب، گروه خبر: بازرس کل استان ایلام با بیان اینکه پروژه تونل کبیرکوه 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد گفت: تاکنون حدود 260 میلیارد تومان در قالب قراردادهای مختلف هزینه شده و حداقل حدود هفت هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار برای تکمیل و بهره‌برداری نیاز است.

مهدی اصلانی با اشاره به اینکه پیشرفت فیزیکی 70 درصدی تونل کبیرکوه از نظر بازرسی کل استان قابل تأمل و بررسی است، گفت: کارفرمای تونل کبیرکوه میزان پیشرفت ریالی و فیزیکی پروژه را حدود 70 درصد اعلام کرده که ازنظر کارشناسان بازرسی، این موارد قابل تأمل و بررسی است.

وی افزود: بازرسی کل استان در راستای تمرکز فعالیت‌های نظارت و بازرسی بر موضوعات و مسائل کلان اساسی، بررسی پروژه‌های عمرانی با مبالغ کلان و دارای تأخیر در اجرا و بهره‌برداری را در اولویت رسیدگی قرار داده است.

بازرس کل استان ایلام گفت: هیئت بازرسی اعزامی، بررسی نحوه اجرا و پیشرفت پروژه تونل کبیر کوه همچون سایر پروژه‌ها از چند جنبه ازجمله مباحث فنی، میزان و نحوه پرداخت‌ها، مدت زمان اجرا و... مورد بررسی قرار داده و پیشنهادهای اصلاحی توصیه و تذکرات و راهکارهای لازم در زمینه‌های مختلف به مبادی ذی‌ربط ازجمله اداره کل راه و شهرسازی به‌عنوان کارفرمای پروژه ارائه خواهد شد.

اصلانی با بیان اینکه درمجموع هدف همه ما از نظارت و بازرسی‌ها، تسریع در مراحل اجرای استاندارد و با کیفیت پروژه برای توسعه استان و کشور و استفاده نسل‌های آینده است، اظهار کرد: آنچه در وهله نخست در این پروژه نمایان است، تأخیر زیاد در اجرا و اتمام و بهره‌برداری است و مهم‌ترین دلیل آن هم عدم تصویب و تخصیص کامل منابع اعتباری مورد نیاز پروژه بوده است.

وی تصریح کرد: این آسیب متوجه بسیاری از پروژه‌های عمرانی استان است و برنامه‌ریزان و تصمیم‌گیران در زمان طراحی، تعریف و تصویب پروژه‌ها، باید این موضوع مهم را مدنظر قرار دهند و از تعداد پروژه‌های مختلف باز و دارای تأخیر جلوگیری کنند و تصمیمات مناسب‌تری در توزیع اعتبارات صورت گیرد و استفاده بهینه‌تری در مراحل تصویب و توزیع منابع اعتباری ملی یا استانی برای تسریع در اتمام پروژه‌ها و کاهش هزینه‌های تمام‌شده و جلوگیری از استهلاک مستحدثات نیمه‌تمام پروژه‌ها دنبال شود.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات بسیار مهم در تعیین و تصمیم‌گیری برای اجرای یک پروژه، توجه به مطالعات امکان‌سنجی و هزینه فایده پروژه و ضرورت‌های اولویت قائل شدن در تصویب و اجرای یک پروژه نسبت به سایر پیشنهادهای پروژه‌ای بدون تأثیرپذیری از مباحث سیاسی و غیرکارشناسی است.

بازرس کل استان ایلام گفت: در این پروژه، بنا بر اعلام مقامات کارفرمایی و مباحث مطرح‌شده در جریان سفر ریاست مجلس شورای اسلامی به استان ایلام، با در نظر گرفتن شرایط توافق و تصویب و تخصیص اعتباری، حداقل پنج هزار میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل پروژه مطرح شده و میزان پیشرفت ریالی و فیزیکی پروژه را حدود 70 درصد اعلام کرده که ازنظر این بازرسی کل این موارد قابل تأمل و بررسی است.

اصلانی افزود: پروژه از سال 1389 شروع شده و دارای تأخیر زیاد در اجرا است و تاکنون حدود 260 میلیارد تومان در پروژه مذکور در قالب قراردادهای مختلف هزینه شده و بر اساس قراردادهای موجود و مطالبات پیمانکاران، حداقل 200 میلیارد تومان و برای کارهای باقیمانده برای عملیات عمرانی زیرسازی و آسفالت و تکمیل تونل‌ها حداقل 380 تا 400 میلیارد تومان و حدود 120 میلیارد تومان برای تأسیسات برقی، مکانیکی و سیستم‌های تهویه و روشنایی برآورد شده بنابراین مسئولان پروژه، درخواست پنج هزار میلیارد ریال اعتبار مصوب جدید علاوه بر منابع اعتباری مصوب قراردادهای جاری در سفر ریاست مجلس شورای اسلامی را مطرح و پیشنهاد داده‌اند.

وی اظهار کرد: آنچه مسلم است در صورت تصویب و پرداخت به‌موقع منابع اعتباری و با در نظر گرفتن زمان حدود دو تا سه سال برای تکمیل و بهره‌برداری پروژه، حداقل تخصیص و تأمین هشت هزار میلیارد ریال اعتبار موردنیاز است.

بازرس کل استان ایلام ادامه داد: البته ازنظر این بازرسی کل مباحث دیگری از قبیل؛ هزینه‌های مورد نیاز برای احداث ساختمان‌ها و تأسیسات مورد نیاز برای خدمات اضطراری و فوریتی امدادی یا اطفای حریق و مقابله با بحران در ورودی یا خروجی یا داخل تونل‌های طویل، فراهم کردن شرایط دسترسی خروج اضطراری از داخل تونل طویل چندین کیلومتری تحت عنوان تونل فرعی اضطراری به‌موازات تونل اصلی همراه با راه‌های ارتباطی با تونل اصلی و شرایط نگهداری خاص پروژه در تأمین برق موردنیاز بابت روشنایی و تهویه و هزینه‌های نگهداری تأسیسات و سیستم‌های مختلف در تونل‌ها و هزینه‌های برآوردی حدود دو هزار میلیارد ریالی آن‌ها برای بهره‌برداری ایمن و مطمئن پروژه نیز مطرح است.

شناسه خبر 43006