شناسه خبر:36860
1399/11/29 09:30:04

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: میدان تره‌بار فعلی همدان با مشکلات خُرد و کلان زیرساختی به‌لحاظ ارائه خدمت دست‌وپنجه نرم می‌کند که ازجمله مشکلات می‌توان به ترافیک، نداشتن آب آشامیدنی و کمبود سرویس بهداشتی عمومی اشاره کرد.

طی چندروز گذشته فرماندار همدان در نشست ویژه بررسی مسائل و مشکلات میدان میوه و تره‌بار همدان گفت: وضعیت میدان میوه و تره‌بار بسیار نابه‌سامان بوده و زیبنده همدان نیست.

محمد علی‌محمدی افزود: احداث میدان میوه و تره‌بار با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی درحال انجام بوده و ممکن است به سرانجام رسیدن این طرح چندسال به طول بینجامد که لازم است وضعیت میدان میوه و تره‌بار فعلی هرچه سریع‌تر سامان‌دهی شود.

محمدی بی‌نظمی، مشکلات ترافیکی، سرقت و نقص ایمنی را ازجمله مشکلات این بازار برشمرد و یادآور شد: واحدهای صنفی میدان بار ظرف یک هفته نسبت به مراجعه و خرید انشعاب آب از شرکت آب و فاضلاب همدان اقدام کنند.

بر این اساس با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد میدان تره‌بار فعلی همدان درحال حاضر به‌لحاظ نداشتن خدمات زیر‌ساختی از وضعیت اسف‌باری برخوردار است و تأکید فرماندار بر حل این مشکلات در کوتاه‌ترین زمان ممکن ما را بر آن داشت تا دراین‌باره با تعدادی از کسبه خُرده‌فروش سبزه‌میدان و سر گذر به‌عنوان مشتریان این میدان و نیز رئیس هیئت‌امنای میدان تره‌بار گفت‌وگوهایی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون اتحادیه خُرده‌فروشان میوه و تره‌بار همدان با بیان اینکه اصلی‌ترین مشکل میدان تره‌بار همدان ترافیک است، گفت: متأسفانه هر صبح که به میدان تره‌باره مراجعه می‌کنیم، چندین‌ساعت در ترافیک داخل میدان و شلوغی آن سردرگم می‌مانیم.

احمد یوسفی با تأکید بر اینکه معطلی در میدان تره‌بار مانع از آن می‌شود که میوه تازه در شهر توزیع شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه این مشکل روزهای شنبه و پنجشنبه حادتر است و حتی در برخی مواقع چندین‌ساعت در صف خروج از میدان تره‌بار می‌مانیم.

وی با شاره به آنکه در این میدان بزرگ تنها دو چشمه سرویس بهداشتی وجود دارد، گفت: درنظر بگیرید که مشتریان از نقاط مختلف کشور در این میدان تردد می‌کنند، اما امکان ارائه بدیهی‌ترین خدمت به آنان در این میدان فراهم نیست.

یوسفی با تأکید بر اینکه حتی آب آشامیدنی در میدان تره‌بار پیدا نمی‌شود، افزود: وضعیت نظافت میدان هم از آنجایی که شهرداری در آن به‌دلیل مالکیت بخش خصوصی دخالتی ندارد، به‌لحاظ کثیفی غیر قابل توصیف است.

چراغی دیگر خرُده‌فروش میدان تره‌بار نیز ضمن تأیید سخنان معاون اتحادیه خُرده‌فروشان، گفت: پنجشنبه‌ها و شنبه‌‌ها من برای اینکه در ترافیک نمانم، با خودرو وارد میدان نمی‌شوم، بلکه بار خریداری‌شده را از طریق چرخی‌ها به بیرون از میدان منتقل و سپس به خودرو بار می‌زنم.

وی با اشاره به اینکه تا چندی پیش درب سرویس بهداشتی میدان بسته بود اما اخیراً گویی تنها درب سرویس بهداشتی مسجد آن باز است و مردم و مشتری‌ها از آن استفاده می‌کنند، ابراز کرد: متأسفانه به‌لحاظ رسیدگی نمی‌توان به میدان تره‌بار حتی نمره قبولی داد.

چراغی با بیان اینکه با هربار بارندگی از آنجایی که راه آبی در میدان ‌تره‌بار پیش‌بینی نشده دریاچه‌ای در وسط آن تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: برای ما خُرده‌فروشان مشکلات این‌چنینی دشواری بسیاری را در پی داشته و دارد.

رئیس هیئت‌امنای میدان تره‌بار همدان با بیان اینکه از سال 95 شهرداری همدان قراردادی با کنسرسیوم سرمایه‌گذار برای احداث میدان تره‌بار جدید بست اما متأسفانه تا به امروز کاری از پیش نبرده و به نظر می‌رسد شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که درحال حاضر کار بین شهرداری و کنسرسیوم به مراجع قضائی برای تعیین تکلیف کشیده شده است، گفت: البته شنیده‌ها حاکی از آن است که اخیراً سرمایه‌گذار بومی برای ادامه کار احداث میدان تره‌بار جدید پای کار آمده و موافقت‌های اولیه را نیز دریافت کرده است.

سیدعباس وفا با بیان اینکه کسبه میدان تره‌بار فعلی با سرمایه‌گذار پیشین بر سر قیمت غرفه‌ها و نیز نوع نقشه پیش‌بینی‌شده برای غرفه‌ها با مشکل برخورده بودند، اذعان کرد: مسئله نخست این بود که قیمت غرفه‌های جدید بسیار بالاتر از قیمت واقعی و کارشناسی بود، حال آنکه این قیمت به حالت دفترچه‌وار و اقساطی در اختیار ما قرار گرفت و درنهایت از سوی کسبه مورد اعتراض واقع شد و همین اعتراضات منجر به گرفتن نظر کارشناسی شد و در آخر کارشناسان نیز قیمت پیشنهادی در دفترچه‌ها را بالا قلمداد کردند.

وی افزود: مسئله بعدی به نوع نقشه‌ ساخت غرفه‌ها برمی‌گشت، زیرا سرمایه‌گذار برای میدان تره‌بار جدید سه تیپ غرفه درنظر گرفته بود؛ اما با ساختار و نظر کسبه میدان تره‌بار فعلی هم‌خوانی نداشت، زیرا به نظر ما همه غرفه‌ها می‌بایست در یک تیپ ساخته شوند.

وفا در ادامه با اشاره به مشکلات و نابه‌سامانی‌های میدان تره‌بار فعلی، گفت: درخصوص مشکلات میدان تره‌بار فرماندار پیشین مردادماه سال جاری جلسه‌ای را با حضور دستگاه‌های مرتبط با این مشکلات و نیز کسبه میدان تره‌بار برگزار کرد که این جلسه مصوبات و تعهداتی را برای برخی شرکت‌های خدمات‌رسان ازجمله شهرداری، شرکت توانیر، شرکت آب و فاضلاب و نیروی راهور و غیره در پی داشت.

وی با بیان آنکه دراین‌بین تنها شرکت توانیر نسبت به تعهدات خود درخصوص تأمین روشنایی ‌معابر اطراف میدان تره‌بار عمل کرد، اظهار کرد: بر این اساس فرماندار جدید نیز پیگیر مسئله شده و طی چندروز اخیر مجدداً با حضور شرکت‌های خدمات‌رسان و شهرداری جلسه‌ای برای سامان‌دهی و بهبود وضعیت میدان تره‌بار فعلی با توجه به زمان‌بر بودن احداث این میدان جدید برگزار کرد.

وفا با تأکید بر آنکه در این جلسه مشکلات از سوی کسبه مطرح و برخی تصمیمات گرفته شد، تصریح کرد: به‌عنوان مثال شرکت آب و فاضلاب متعهد شد لوله اصلی انتقال آب به میدان تره‌بار را مستقر کرده و درعین‌حال کسبه نیز متعهد شدند نسبت به خرید انشعاب اقدام کنند؛ متأسفانه بیش از 40 سال از عمر میدان تره‌بار می‌گذرد، اما تاکنون این مرکز مهم اقتصادی از انشعاب آب آشامیدنی محروم است.

وی در واکنش به این سؤال که چرا پیش‌تر به دنبال حل این معضل نبودید؟ گفت: بیش از 20 سال است که پیگیر مسئله هستیم، اما متأسفانه ادارات و شرکت‌های مرتبط همکاری لازم را نداشتند.

رئیس هیئت‌امنای میدان تره‌بار همدان با بیان آنکه طی این سال‌ها آب آشامیدنی مورد نیاز خریداری و یا درصورت ضرورت از طریق چاه آب غیر شرب تأمین می‌شد، اذعان کرد: درواقع طی سال‌ها این ظرفیت مهم اقتصادی و این گردش مالی شهر و استان از دید مسئولان مغفول مانده است.

وفا با تأکید بر اینکه رویکرد فرماندار جدید نسبت به حل مشکلات ما را به حل معضلات و سامان‌دهی میدان امیدوار کرد، گفت: سال‌ها است که شهرداری به بهانه اینکه فضا متعلق به بخش خصوصی است در مسائل مرتبط همچون تنظیف، ترافیک و غیره ورود نمی‌کند؛ اما در این جلسه مصوب شد شهرداری هم در حوزه تنظیف میدان همکاری لازم را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی نیز مکلف شد در عرصه ترافیکی ورود جدی داشته باشد، اذعان کرد: درخصوص مشکل کمبود سرویس بهداشتی نیز مسئله این است که متولیان امر دراین‌باره نیز به بهانه‌ای که فضا متعلق به بخش خصوصی بوده، از مسئولیت شانه خالی می‌کنند و معتقدند این مهم نیز می‌بایست توسط کسبه انجام پذیرد؛ حال آنکه این بازار تنها متعلق به کسبه نیست و درواقع بارانداز تأمین میوه غرب کشور بوده و افراد از جای‌جای کشور دراین بازار تردد دارند.

این مقام مسئول با بیان آنکه درحال حاضر در این میدان هشت چشمه سرویس بهداشتی عمومی مستقر است که بنا به میزان تردد افراد یقیناً پاسخگویی نیاز نیست، گفت: اخیراً ضمن هماهنگی با شهردار منطقه چهار مجوز لازم گرفته شد تا در اراضی موجود نسبت به احداث چند چشمه سرویس بهداشتی اقدام کنیم؛ نکته این است که ما درحال حاضر امکان تأمین مالی هزینه را نداریم و می‌بایست از طریق جمع‌آوری از کسبه تأمین شود که زمان‌بر خواهد بود.

وفا با بیان اینکه البته در بیش از 70 درصد از 120 غرفه موجود در میدان سرویس بهداشتی اختصاصی وجود دارد، اذعان کرد: متأسفانه ساختار موجود میدان تره‌بار سنتی است و حتی تا 15 سال پیش تنها چهار سرویس بهداشتی در این میدان وجود داشت و با تدابیر اندیشیده‌شده با وجود محدودیت‌ها، این تعداد را به هشت چشمه رساندیم.

وی درخصوص نحوه جمع‌آوری فاضلاب سرویس بهداشتی‌های موجود در میدان تره‌بار نیز گفت: به نظر می‌رسد فاضلاب موجود به منحول موجود بر درب میدان بار منتقل می‌شود.

رئیس هیئت‌امنای میدان تره‌بار همدان با تأکید بر اینکه قرار گرفتن میدان تره‌بار در ورودی شهر توجه ویژه مسئولان به مسئله سامان‌دهی و حل مشکلات آن را مشخص می‌کند، تشریح کرد: انتظار می‌رود برای حفظ آبروی شهر هم که شده جهت تأمین حداقل خدمات دستگاه‌های ذی‌ربط همکاری لازم ر ا داشته باشند.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد، به نظر می‌رسد میدان تره‌بار فعلی به‌طور کامل با توصیفاتی که ارائه شد، از گردونه ارائه خدمت خارج شده و با فشار و زور کسبه درحال ارائه خدمت است. حال آنکه زیرساخت‌هایی همچون انشعابات جزء بدیهی‌ترین الزامات مورد نیاز در فضاهای این‌چنینی است؛ بنابراین اینکه میدان تره‌باری با چنددهه سابقه فعالیت فاقد چنین زیرساخت‌های اساسی همچون آب آشامیدنی و سرویس بهداشتی به تعداد مورد نیاز باشد، قابل قبول نیست. بنابراین علاوه‌بر کسبه به‌عنوان ذی‌نفعان اصلی که خوشبختانه همواره به‌لحاظ مالی جزء متمولین شهر نیز به حساب می‌آیند، مسئولان شهر نیز از آنجایی که این میدان به‌واقع گردش مالی بالایی را برای شهر و حتی استان به ارمغان می‌آورد، می‌بایست پاسخگو باشند؛ بنابراین انتظار می‌رود تا زمان تکمیل شدن پروژه میدان تره‌بار جدید، شرایط به‌گونه‌ای مدیریت شود که امکانات لازم و بدیهی در اختیار مشتریان این بازار که از اقصا نقاط کشور در این میدان حاضر می‌شوند، باشد.

شناسه خبر 36860