شناسه خبر:27528
1399/6/6 04:22:03
سپهرغرب خطاب به ستاد امر به معروف استان همدان مطرح کرد:

تئوری‌هایتان را عملی کنید

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار :اول تا هفتم ماه محرم با توجه به هدف قیام امام حسین علیه‌السلام برای امر به معروف و نهی از منکر، به‌عنوان هفته احیای این واجب فراموش‌شده نام‌گذاری شده است. فریضه‌ای که در جامعه شاید نسبت به فرایض دیگر کم‌رنگ‌تر یا محدودتر بوده و خیلی از ما یادمان رفته که این مهم از فروعات واجب دین است.

تردیدی وجود ندارد که هر عقل سلیمی به دنبال جامعه سالم است و دستیابی به چنین جامعه‌ای در گرو ترویج خوبی‌ها، وظیفه‌شناسی و احساس مسئولیت همگانی نسبت به معضلات جامعه است.

علاوه‌بر این، همان‌طور که در جامعه اسلامی همه قوانین و فرایض به نحوی با نهاد، دستگاه و شورایی مرتبط هستند تا امور مربوط به آن‌ها در قالب تشکیلات منسجم طراحی و برنامه‌ریزی شود، امر به معروف و نهی از منکر هم مستثنا نیست و پس از اینکه یک قانون جامع و کامل با فراز و نشیب‌های بسیار برای آن تدوین و تصویب شد، انتظارها از نهاد متولی‌اش یعنی ستاد امر به معروف، بالاتر رفته است.

با ذکر این مقدمه کوتاه باید گفت که پیش‌تر هم در چند بخش به بررسی عملکرد مثبت و انفعال مسئولان استان همدان در این ستاد پرداخته‌ایم، اما امروز از دریچه‌ای تازه به آن می‌پردازیم؛ چراکه دبیر ستاد به‌تازگی سکان این مجموعه را برعهده ‌گرفته و باید دید چه برنامه‌هایی برای جان بخشیدن به ستاد دارد؟

آنچه در ادامه می‌خوانید متن گفت‌وگوی خبرنگار سپهرغرب با حجت‌الاسلام یاسر مظاهری، دبیر ستاد امر به معروف استان است:

دبیر ستاد امر به معروف استان همدان با اشاره به رویکرد جدید ستاد، عنوان کرد: دو مؤلفه مطالبه‌گری و آموزش و فرهنگ‌سازی از اولویت‌های مهم در تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی در ستاد است.

حجت‌الاسلام یاسر مظاهری خاطرنشان کرد: دو ظلم بزرگ در حق امر به معروف شده که باید درباره آن روشنگری کرد؛ نخست اینکه تا اسم امر به معروف می‌آید برخی یاد برخورد‌های چکشی می‌افتند که صحیح نیست و دیگر اینکه تا از امر به معروف می‌گوییم، حواس معطوف به پوشش و حجاب می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه بی‌حجابی هم از منکرات است و باید به آن حساس بود، اما منکرات بزرگ دیگری هم وجود دارند که باید به آن‌ها پرداخت و محصور در یک مقوله نشد؛ ای‌بسا اگر جلوی این جرائم بایستیم، مابقی مسائل هم حل شود.

دبیر ستاد امر به معروف استان همدان با تأکید بر اینکه نهضت مطالبه‌گری سرلوحه کار ما است، تصریح کرد: مردم باید نسبت به مسائل و موضوعات حساس بوده و بی‌تفاوت نباشند.

حجت‌الاسلام مظاهری با اشاره به قرار گرفتن در هفته امر به معروف و نهی از منکر، افزود: آغاز بسیاری از برنامه‌ها را در این هفته که هم‌زمان با روزهای آغازین ماه محرم است، قرار داده و آن‌ها را متوقف نخواهیم کرد تا با تلاش دوستان و به لطف خدا، بتوانیم به‌صورت مستمر در این مسیر گام برداریم.

وی با اشاره به شعار بی‌تفاوت نباشیم، گفت: ما در مطالبه‌گری از مسئولان، به دنبال ایجاد حاشیه نیستیم؛ اما این موضوع را به‌جد پیگیری خواهیم کرد که مسئولان نسبت به وظایف خود پاسخگو باشند و ای‌بسا اگر این نهضت با موفقیت آغاز شود، در خدمت‌رسانی مسئولان به مردم مؤثر خواهد بود.

دبیر ستاد امر به معروف استان همدان با تأکید بر اینکه ستاد در راستای احیای امر به معروف گام برمی‌دارد، اظهار کرد: شورای امر به معروف دستگاه‌های دولتی را به‌مثابه چشم بینای آن دستگاه‌ها می‌دانیم که درحال حاضر کارکرد اصلی خود را نداشته و منفعل هستند؛ بر این اساس در هفته امر به معروف آنچه از این شوراها می‌خواهیم، فعالیت مثمر ثمر برابر قانون و انعکاس مستندات آن به ستاد است.

حجت‌الاسلام مظاهری با اشاره به اینکه رؤسای دستگاه‌های دولتی رئیس شورای امر به معروف آن دستگاه هستند، اذعان کرد: امیدواریم قصوری در انجام فعالیت‌های تعریف‌شده صورت نگیرد، چراکه مطابق قانون کوتاهی در انجام این کار خودش تخلف است؛ ضمن اینکه اعتقاد داریم اگر این شوراها فعال شده و کارکرد اصلی خود را داشته باشند، بیشتر مشکلات مردم حل می‌شود.

وی قانون امر به معروف را نصب‌العین برنامه‌ریزی‌ها در ستاد خواند و تأکید کرد: به یک زمان 6 ماهه نیاز داریم تا بتوانیم با رصد و احصای مسائل و مشکلات، قانون امر به معروف را پیاده کنیم.

دبیر ستاد امر به معروف استان همدان فرهنگ‌سازی برای بی‌تفاوت نبودن مردم را یکی از کارکردهای رسانه توصیف کرد و افزود: طبق قانون ما حامی آمران و ناهیان هستیم، به شرطی که امر به معروف در چارچوب قانونی صورت بگیرد؛ بنابراین هیچ‌کس نمی‌تواند ناهی یا آمری را به‌دلیل تذکر و امر و نهی، بازخواست کند.

حجت‌الاسلام مظاهری با تأکید بر حضور کلیه مسئولان مشخص‌شده طبق قانون در جلسات ستاد، گفت: مصوبه اخیر به بررسی موضوعی در حوزه تبلیغات اسلامی اختصاص داشت و درکل قاعده بر این است که مسائل در ستاد مطرح‌ شده و همان‌جا با حضور اعضا، مصوب شود.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به برنامه‌های ستاد در هفته جاری، یادآوری کرد: 16 عنوان برنامه برای 600 دستگاه خصوصی و دولتی ادارات کل و شهرستان‌ها ارسال شده که در پایان زمان مشخص، گزارش آن‌ها را دریافت خواهیم کرد.

دبیر ستاد امر به معروف استان همدان ادامه داد: پنج عنوان برنامه شامل رفتار سازمانی، معرفی و تشویق فعالان امر به معروف، تشکیل شورای امر به معروف، برگزاری کلاس و دوره آموزشی برای فعالان این عرصه و جلسات سخنرانی از دیگر برنامه‌هایی است که در استان انجام خواهد شد.

حجت‌الاسلام مظاهری با اشاره به تشکیل معاونت مطالبه‌گری با محوریت تشکل‌های مردمی، به سامانه امین اشاره کرد و گفت: آمرین معروف می‌توانند به‌صورت فردی و گروهی (گروه‌های تخصصی جهادی امر به معروف و نهی از منکر) در این سامانه ثبت‌نام کرده و از دوره‌های مجازی آموزشی استفاده کنند.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به 16 عنوان گروه تخصصی در حوزه امر به معروف، اعلام کرد: بسترسازی و حمایت از آمران معروف وظیفه ستاد بوده و در این حوزه همه تلاش خود را به‌کار خواهیم بست؛ ما باید به یک سؤال جدی در این حوزه پاسخ دهیم که مردم چرا با وجود علم به وجوب این فریضه، در انجام آن کوتاهی می‌کنند؟

در خاتمه باید گفت؛ بدون تعارفات مرسوم آنچه از مجموع این گفت‌وگو برمی‌آید، آن است که هنوز بعد از 40 روز تصدی‌گری دبیر جدید، کار خاصی انجام نشده و موارد مذکور هم توقف در همان برنامه‌های کلیشه‌ای و تکراری است. البته نگارنده در حین مصاحبه هم این موضوع را متذکر شده و دبیر جدید زمان 6 ماهه را برای این منظور مناسب خواند که 6 ماه بعد به شرط حیات، قطعاً پیگیر موضوع خواهم بود.

* چه باید بکنیم؟

همه دغدغه‌مندان و مسئولان از مردمی شدن امر به معروف سخن می‌گویند، اما هیچ‌کس سازوکار اجرایی و عملیاتی قابل تعریفی برای این مهم تعیین نمی‌کند.

روشن است که هرجا کار به دست مردم سپرده شده، ماندگار بوده و نتایج درخشانی داشته؛ هرجا هم مردم را به هر ترتیبی دانسته یا نادانسته از دور خارج کرده‌ایم، ضربه‌اش را خورده‌ایم. بله مردم باید مطالبه‌گر باشند و حساسیت به خرج دهند، اما برنامه ما برای به میدان آمدن مردم چیست؟ ما چه‌کار کرده‌ایم که از مردم توقع داریم؟

نکته بعد این است که درحال حاضر در جامعه برخی از منکرات به‌راحتی برابر دیدگان همه انجام می‌شود و بسیاری از مردم و حتی جامعه متدینین کم‌کم عقب‌نشینی کرده و سکوت در قبال هنجارشکنی را انتخاب می‌کنند؛ نتیجه‌اش می‌شود عادی‌سازی که فرد وقتی منکری را دید، دیگر حتی ناراحت و یا خشمگین نشده و از یک نگاه اخم‌آلود هم فاکتور گرفته و از کنار مسئله عبور کند که البته این موضوع خود یک زنگ خطر بزرگ است.

امر به معروف و نهی از منکر یک قانون حمایتی دارد که با کش‌وقوس فراوان تصویب شده، این قانون هم طوری است که وقتی آن را می‌خوانید، می‌گویید چقدر خوب!

پیش که می‌روید، می‌گویید پس چرا این‌طوری نیست؟

بعد می‌گویید این چه وضعی است؟ پس چه کسی باید پاسخگوی این وضعیت باشد؟

بعد هم به نتیجه نمی‌رسید که چرا این قانون آن‌طور که باید، به‌کار گرفته نمی‌شود و از اینکه چرا سر طفل معصوم قانون حمایت بریده می‌شود، تأسف می‌خورید.

برای پیش رفتن در کارها به چیزی فراتر از نگاه بخشنامه‌ای و اداری نیاز داریم و آن همان روحیه جهادی و آزادگی است؛ امید که هرجا که هستیم، متخلق به این صفات باشیم.

شناسه خبر 27528