شناسه خبر:23600
1399/3/30 11:41:18

سپهرغرب، گروه کافه کتاب: مجموعه داستان «هیمو ده» شامل 10 داستان به هم پیوسته به قلم همایون احمد، نویسنده معاصر بنگالی منتشر شد.

نام اصلی هیمو، هیمالیا است. پدرش برایش این نام را انتخاب کرد تا او در زندگی مانند هیمالیا ابرمرد شود. از نظر نویسنده پدر هیمو کمی روانی بوده است. او اعتقاد دارد حتماً با تربیت می‌توان یک ابرمرد بوجود آورد. بدین منظور مدرسه‌ای می‌سازد که تنها شاگرد آن هیمو است.

هیمو از دانشکده داکا دیپلم می‌گیرد. سپس وارد دانشگاه داکا می‌شود. عمر هیمو میان 25 الی 27 است. لباس‌هایش برای بعضی‌ها ملال آور است. قیافه‌اش گرچه زیبا نیست چشم‌ها و لبخند زیبایی دارد. در داستان گهگاهی نیروی خارق‌العاده عرفانی هیمو ظاهر می‌شود. گرچه خودش اعتقاد ندارد که دارای نیروی عرفانی است. هیمو ارادتمندانی هم دارد که او را به عنوان ابرمرد عرفانی تلقی می‌کند. بادل نام پسر خاله اوست. او نسبت به هیمو ارادت کورکورانه دارد. شخصیت‌هایی مانند مدیر رستوران و سرآشپز خوابگاه‌ها در هر رمان او دیده می‌شود.

هیمو یک معشوقه به نام روپا دارد. هیمو پابرهنه راه می‌رود و در زمستان شال کشمیری را که معشوقه‌اش هدیه کرده است بر تن می‌کند. ریش و موی همیشه بلند دارد.

 ولی گهگاهی کچل می‌شود. شب‌ها در راه و خیابان‌ها قدم می‌زند. پسر عمویش بادل گرچه بهش اعتقاد عمیق دارد بازهم در مورد نیروی عرفانی‌اش مردد است. هیمو گهگاهی پیشگویی هم می‌کند که اکثراً درست از آب در می‌آید. ویژگی اخلاق هیمو اینست که گهگاه کارهایی را با میل خود انجام می‌دهد که با عقل و منطق سازگار نیست و او از حرص و ترس و حسد دلش پاک است.

شخصیت‌ها و طرز گفت‌وگوهای داستان همایون احمد عامیانه، ساده با جملات قصار و بریده با مسایل روز داخلی و بین‌المللی توام است. دیدگاهش نسبت به شخصیت‌های ملی حتی آئینهای مذهبی طنزگونه ولی با حفظ کرامت است. تخیلاتش در آسمان غرب هم دور می‌زند و شخصیت‌های رمان نویس غربی را به میان می‌آورد. آیین‌های دینی و ادعیه‌های رایج بین مردم را متذکر می‌شود بدون اینکه به اینها اعتقاد آنچنانی داشته باشد.

به هر حال تلاش هیمو که در حقیقت مخفف نام همایون احمد است برای رسیدن به مقام بزرگ مرد شدن در رمان بی انتهایش ادامه دارد.

این اثر به قلم همایون احمد، انتشارات مظهر الاسلام، اناپروکاش، بنگلابازار، در شهر داکا بنگلادش و در چاپ دوم: فوریه 2019 م و به قیمت 850 در 703 صفحه منتشر شده است.

شناسه خبر 23600