شناسه خبر:17859
1398/12/7 08:45:01

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: بازار بی‌بدیل صنایع دستی در شهرستان همدان در نبود نمایشگاه دائمی، خاموش است.

صنایع دستی استان همدان به سبب تولیدات موفق و زمینه‌های سنتی و فرهنگی متناسب، از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده و علاوه بر اینکه معرف آداب‌ورسوم مردم هر منطقه به گردشگران و مسافران است، با ظرفیت‌های بالقوه‌ای که دارد، می‌تواند در اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی سهمی بسزایی داشته باشد.

صنایع دستی نه‌تنها شأن فرهنگی، هنری، اقتصادی و صنعتی استان را حفظ می‌کند، بلکه در آوردگاه اشتغال‌زایی نیز می‌تواند مزیت راهبردی استان محسوب شود و به‌عنوان یکی از راه‌های ارزان و مناسب در این راستا برای استان راهگشا باشد؛ چراکه برخلاف دیگر صنایع، با اندک سرمایه‌ای نه‌فقط می‌‌توان اشتغال‌زایی کرد بلکه فعالیت در این حوزه پایدارترین کاری است که می‌‌تواند به اشتغال منجر شود؛ البته استان همدان باوجود تولیدات متنوع، ارزان‌قیمت و حضور گردشگران بسیار نتوانسته از بازار موفقی برخوردار شود که یکی از دلایل آن را می‌توان به نبود یا کمبود نمایشگاه یا بازارچه‌های صنایع دستی به‌صورت دائمی دانست.

در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع دستی در همدان با مشکل عرضه و فروش مصنوعات باارزش خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند که باید مسؤولان مربوطه تدبیری برای این مشکل بیندیشند؛ خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع گفت‌وگویی با علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان ترتیب داده که در ادامه می‌خوانید:

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه موضوع ایجاد نمایشگاه‌های دائمی برای صنایع دستی استان یکی از راهبردهایی است که در شهرستانی با برخورداری از صنایع دستی در اولویت این اداره کل قرار دارد، گفت: خوشبختانه این راهبرد در شهر ملایر و تویسرکان منجر به حضور برخی سرمایه‌گذاران بخش خصوصی شده به‌طوری‌که موافقت‌نامه ‌های اولیه آن صادر شده‌است.

علی مالمیر با اشاره به اینکه حرکت در این بخش رو به جلو است، اذعان کرد: البته در شهرستان همدان هنوز باوجود در نظر گرفتن مؤلفه‌های تشویقی همچون ارائه تسهیلات و حتی یارانه سود (9 درصد از سود بانکی توسط این اداره کل پرداخت می‌شود)، بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این بخش پای کار نیامده‌است.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر تلاش برای جذب سرمایه‌گذار، این اداره کل خود به‌صورت موازی به دنبال برپایی بازارچه دائمی در سایت هگمتانه است، گفت: زیرساخت اولیه این مهم نیز فراهم شده تا بتوانیم متناسب با شأن دیار هگمتانه ازآنجایی‌که امکان ساخت‌وساز در این سایت وجود ندارد به‌صورت موقتی این بازارچه را دایر کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان خاطرنشان کرد: البته این مهم منوط به دریافت موافقت شورای راهبردی سایت هگمتانه و تأمین اعتبار برای ایجاد مجموعه‌ای قابل جابه‌جایی است.

مالمیر با اشاره به اینکه این بازارچه با مصالح و غرفه‌های متحرک ایجاد می‌شود در پاسخ به این سؤال که چه زمانی شاهد برپایی این نمایشگاه و بازارچه خواهیم بود؟ اظهار کرد: مرحله اخذ مصوبه از شورای راهبردی هگمتانه در پی ارائه طرح نهایی حدود 6 ماه زمان می‌طلبد، در عین حال ساخت آن نیز ازآنجایی‌که می‌بایست نخست ساخته و بعد به منطقه مشخص شده (سایت هگمتانه) منتقل شود، بسته به نوع و نحوه تأمین اعتبار دارد که در صورت روند خوب مراحل، این مهم درنهایت یکساله قابل انجام است.

وی در پاسخ به این سؤال که علت عدم مراجعه سرمایه‌گذار بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در نمایشگاه دائمی را چه عاملی ارزیابی می‌کنید؟ عنوان کرد: علت این امر را نمی‌توان به‌صورت دقیق پیش‌بینی کرد، اما به نظر بنده، فرصت‌های دیگر سرمایه‌گذاری در شهرستان همدان دارای سوددهی بیشتری بوده بنابراین رغبت برای حضور در این قبیل سرمایه‌گذاری‌های زمان‌بر به‌مراتب پایین‌تر است.

مالمیر ادامه داد: بااین‌وجود همه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری اعم از احیای بناهای تاریخی، ساخت تأسیسات گردشگری و تأسیسات مرتبط با صنایع دستی از طریق پیگیری از مسیر پنجره واحد سرمایه‌گذاری استان باجدیت دنبال می‌شود.

مع‌الوصف؛ طبق آنچه گفته شد با توجه به اینکه همدان ازنظر صنایع دستی استان دوم کشور محسوب می‌شود و این ظرفیت فرهنگی و در عین حال اقتصادی، نمود کاملی از تحقق شعار رونق تولید را در ذهن تداعی می‌کند، نداشتن نمایشگاه دائمی صنایع دستی از مهم‌ترین چالش‌های این حوزه به شمار می‌آید، چراکه در نبود این زیرساخت همانطور که در ابتدای خبر عنوان شد، عرضه هنر دست هنرمندان همدانی با مشکل روبه‌رو است و به‌واقع نمایش و فروش این محصولات فاخر، محدود به پستوهای کارگاهی و مغازه‌ها و یا اینکه سالانه امکان حضور هنرمندان در معدود نمایشگاه‌های سیار شده که این قبیل رویکرد‌ها رهاورد و سوددهی را برای تولیدکننده به‌عنوان انگیزه‌ای برای مانایی و رقابت در عرصه صنایع دستی به دنبال ندارد، پس انتظار می‌رود اعتبارات مناسبی برای این مهم تخصیص یابد تا بتوان این ظرفیت را در همدان ایجاد کرد.

شناسه خبر 17859