شناسه خبر:17722
1398/12/4 08:46:58

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: همگام با رشد و گسترش شهرها و همچنین افزایش روزافزون جمعیت و تعداد وسایل نقلیه، مشکلات ساختاری و عملکردی در سیستم حمل‌ونقل شهرهای بزرگ ایران مانند کلان‌شهر همدان بروز کرده و هر روز نیز نمود بیشتری پیدا می‌کند. 

باوجود تمامی اقدامات انجام‌شده مانند توسعه و بهبود شبکه معابر، به‌کارگیری ابزارهای مدیریت ترافیک و استفاده از فناوری‌های نوین، این شهر همچنان با مشکلات حمل‌ونقل مواجه بوده و فقط از طریق ادامه راهکارهای مبتنی بر اصول علمی و تقویت سیستم حمل‌ونقل همگانی، امکان رفع صحیح این مشکلات وجود دارد.

یکی از مهم‌ترین گزینه‌های مناسب در راستای بهبود عملکرد کلی سیستم حمل‌ونقل شهر همدان، احداث خطوط و شبکه‌های ریلی درون‌شهری، معرفی‌شده که توانایی ساماندهی به رفع معضلات ترافیکی موجود و سرویس‌دهی مطلوب آن در مراکز جمعیتی و اقتصادی همدان و شهرک‌های اقماری اطراف، مورد تأیید مقامات ذی‌ربط قرار گرفته‌است.

طرح احداث شبکه خطوط قطار شهری همدان یکی از بزرگترین پروژه‌های ترافیکی و عمرانی کشور محسوب می‌شود که طی سال جاری نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی از تخصیص ردیف بودجه ملی به مبلغ سه هزار میلیارد تومان برای مطالعه و اجرای این پروژه خبر دادند؛ که هم گره بسیاری از مشکلات ترافیکی این ابرشهر را خواهد گشود و هم به‌نوبه‌خود فضای شهری همدان را برای بسیاری پروژه‌های شهری و توسعه‌ای دیگر مساعد خواهد کرد.

خبرنگار سپهرغرب با توجه به اهمیت موضوع در خصوص وضعیت کنونی این پروژه و نحوه اجرای آن با عباس صوفی، شهردار همدان گفت‌وگویی انجام داده‌است که در ادامه می‌خوانید:

شهردار همدان با اشاره به اینکه در خصوص پروژه قطار شهری طی سال جاری طبق مصوبه مجلس، در بودجه ردیفی برای آغاز طرح مطالعاتی آن دیده شده‌است، گفت: بلافاصله بعد از گرفتن این مصوبه، مدیریت شهری همدان اقدام به اخذ مشاور کرد.

عباس صوفی اظهار کرد: در حال حاضر مشاور در حال انجام طرح مطالعاتی قطار شهری همدان است.

وی با بیان اینکه مدل حمل‌ونقلی این قطار شهری نیازمند بررسی است که به‌صورت مترو اجرا شود یا اقسام دیگری همچون مونورریل، ال‌آرتی و غیره، اذعان کرد: طبق قرارداد بسته شده با مشاور قرار است گزارش کامل طرح مطالعاتی، حداکثر تا سه ماه نخست سال 99 جهت پیگیری در مراجع بالادستی به ما ارائه شود.

شهردار همدان ادامه داد: خبر نویدبخش اینکه ردیف اعتبار ملی اجرای این پروژه نیز در لایحه بودجه سال 99 به همت نمایندگان مردم همدان در مجلس شورای اسلامی و نیز تلاش‌های بی‌وقفه استاندار، اعضای شورای اسلامی شهر و مدیریت شهری مصوبه شده‌است.

صوفی با بیان اینکه اگر طرح مطالعاتی در بازه قانونی مشخص‌شده انجام پذیرد و پس از آن بتوانیم این طرح را در مراجع بالادستی همچون شورای عالی ترافیک و وزرات کشور مصوب کنیم با توجه به ردیف اعتبار ملی در نظر گرفته شده، کار وارد فاز اجرایی خواهد شد، عنوان کرد: میزان تخصیص بودجه برای اجرای این پروژه بسته به نظر و طرح ارائه شده از سوی مشاور، ارزیابی و از محل ردیف ملی تعیین شده توسط مجلس در بودجه، مشخص و پرداخت خواهد شد.

مع‌الوصف؛ با توجه به آنچه گفته شد انتظار می‌رود نظارت بر عملکرد مشاور با دقت نظر بیشتری از سوی متولیان امر به‌ویژه مدیریت شهری همدان انجام پذیرد تا در موعد مقرر قانونی تعیین‌شده، بتوانیم مراحل تأیید و تصویب وزارتخانه‌ای را برای آغاز عملیات اجرایی و بهره‌گیری از ردیف بودجه معیت در سال آتی را شاهد باشیم، در غیر این صورت این پروژه نیز به سرنوشتی همچون طرح چهاربانده کردن مسیر همدان- علیصدر دچار خواهد شد.

شناسه خبر 17722