شناسه خبر:12255
1398/7/3 09:46:56
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه مطرح کرد:

بهره‎مندی 400 بنگاه تولیدی از بخشودگی جرائم تأمین اجتماعی

سپهرغرب، گروه خبر - طاهره ترابی‌مهوش: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با اشاره به اینکه نزدیک به 400 بنگاه اقتصادی در استان از بخشودگی جرائم به‌ویژه جرائم تأمین اجتماعی برخوردار شدند، گفت: در حوزه حمایت‌های مالی و بانکی نیز ورود جدی داشته‌ایم.

به‌طورقطع نام‌گذاری هرسال، مسؤولان و دولتمردان را متوجه نیازهای روز کشور می‌کند، بر این اساس «تولید داخلی» یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‎ها و روش‌های مقابله با نفوذ و استعمار دشمنان، تحریم‌های اقتصادی و همچنین غلبه بر مشکلات اقتصادی است که موجب تقویت «اقتصاد ملی» نیز می‌شود.

نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری، سنت پسندیده و نیکویی است که به شکل هدفمند از جانب ایشان جهت غلبه بر مشکلات اساسی، رونق اقتصادی و درنهایت بهبود معیشت، آسایش و آرامش ملت ایران پایه‌گذاری شده‎است؛ با این اوصاف نام‌گذاری هرسال، عموم مردم و مسؤولان را متوجه نیازهای روز برای دستیابی به افق‌های رشد و تعالی می‌کند.

از طرفی امروزه در همه جوامع بشری، تولید از اهمیت خاصی برخوردار است و همه انسان‌ها به نقش و اهمیت آن به‌خوبی آگاه هستند به‌طوری‌که تولید برای مردم از اهمیت و ضرورت خاصی برخوردار است، زیرا «تولید» به‌نوعی مساوی و در اصل به معنی رشد، کار، تلاش، اشتغال، بهره‌گیری از طبیعت، رفع نیازهای زندگی و رفاه شخصی و عمومی، استفاده بهتر از منابع موجود و درمجموع مترادف با شکوفایی است و از همین رو، رفع مشکلاتی همچون رکود، بیکاری، تورم، مسکن و درواقع به حرکت درآوردن چرخ عظیم اقتصاد یک جامعه در گرو به حرکت درآمدن «تولید» است.

بی‎شک افزایش «تولید داخلی» به‌مرور زمان به افزایش «صادرات غیرنفتی» کشور می‌انجامد و همین امر نیز به‌نوبه خود ضمن افزایش درآمدهای ارزی کشور، مجدداً به افزایش تولید منجر خواهد شد. بر این اساس و با توجه اهمیت بررسی روند تلاش‌های صورت پذیرفته در این عرصه بر آن شدیم تا با هدایت حاتمی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در خصوص فعالیت‌های صورت پذیرفته در این بخش گفت‌وگویی را ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با بیان اینکه امسال، هم به دلیل نام‌گذاری به نام رونق تولید و هم به لحاظ فشار مضاعف دشمنان، سال ویژه‎ای است، گفت: خوشبختانه باوجود مشکلات در کشور شاهد شکل‌گیری جو بسیار مناسبی در عرصه توجه به تولید، هم در سطح ملی و هم در سطوح استانی به‌ویژه در کرمانشاه هستیم.

هدایت حاتمی تصریح کرد: در این راستا در بخش حمایت از بنگاه‌های موجود، به‌صورت تقریبی هفته‌ای پنج جلسه و چند بازدید از واحدهای تولیدی را در دستور کار قرار داده‎ایم که در پی این جلسات و بازدید‌ها مشکلات و موانع پیش روی این واحدها بررسی می‌شود.

وی با بیان اینکه به جرأت می‌توانم بگویم اگر واحدی قابلیت ماندگاری داشته باشد چنان مورد حمایت قرار می‌گیرد که دیگر دچار ضرر و خسران نشود، افزود: در خصوص معافیت و بخشودگی جرائم نیز دولت حمایت‌های مناسبی را در دستور کار قرار داده‎است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه یادآوری کرد: بر این اساس حدود 400 بنگاه اقتصادی در استان از بخشودگی جرائم به‌ویژه جرائم تأمین اجتماعی برخوردار شدند و در حوزه حمایت‌های مالی و بانکی نیز ورود جدی داشته‌ایم.

حاتمی با بیان اینکه در حوزه تأمین زیرساخت‎ها و تخصیص بدهی‌ها نیز رویکرد حمایتی از بنگاه‌های تولید در دستور کار است، عنوان کرد: به‌واقع رویکرد ما توسعه بنگاه‎های موجود است.

وی با اشاره به اینکه در کشور نیز نیازمند ترویج رویکرد توسعه‎محور برای بنگاه‌های موجود هستیم، ادامه داد: ازآنجایی‌که برخی از کارآفرینان باوجود شرایط موجود به دنبال توسعه فعالیت خود در حوزه تولید هستند پس توسعه بنگاه‌های موجود، دغدغه جدی ماست.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: پس اگر این واحدها نیازمند به‌روز کردن فنّاوری‌ها، رفع مشکلات زیست‌محیطی و یا حتی تأمین تجهیزات جدید باشند این حمایت‌ها جدی‌تر خواهد بود.

حاتمی با بیان اینکه مشکلات و موانع پیش روی فعالیت چند طرح بزرگ تولیدی استان که سالیان سال است به هر دلیل نیمه‌کاره رها شده بود نیز در کارگروه تسهیل ملی مطرح و پیگیری می‌شود، تأکید کرد: خوشبختانه مصوبات خوبی را از ستاد تسهیل ملی برای رفع مشکل این واحدها دریافت کردیم و امید می‌رود تا پیش از پایان سال، طبق برنامه زمان‌بندی‌شده شاهد پیشرفت مناسب در پروژه‌های نیمه‌تمام و درعین‌حال اتمام برخی از طرح‌ها و بهره‌برداری از آن‌ها باشیم.

وی تأکید کرد: اغلب این طرح‌ها به‌عنوان طرح‌های مادر می‌توانند پیشران بخش اعظمی از صنعت و تولید استان باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با اشاره به برخی از این طرح‌ها، گفت: نظر به‌ضرورت تأمین نیاز کاغذ بسته‌بندی برای صنایع مختلف کشور و جلوگیری از واردات بی‌رویه آن، شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی (شستا) احداث کارخانه تولید کاغذ به ظرفیت سالانه حدود 100 هزار تن انواع کاغذ بسته‌بندی شامل تست لاینر، وایت تاپ و فلوتینگ را در دستور کار قرار داد و در این راستا احداث پروژه بیستون که سهم مهمی در تأمین مواد اولیه شرکت‌های کارتن‌سازی کشور خواهد داشت با اشتغال مستقیم برای 170 نفر و غیرمستقیم برای 300 نفر در منطقه محروم هرسین استان کرمانشاه اجرایی شد، اما متأسفانه طی چند سال اخیر بنا به دلایلی در عرصه اجرا با مشکلاتی مواجه بود که این طرح در ستاد تسهیل ملی مطرح شد.

حاتمی اضافه کرد: امید است شرکت اسیدسیتریک را نیز تا پایان سال به چرخه تولید استان بازگردانیم.

وی با بیان اینکه تقویت روند پیشرفت پروژه شرکت بیواتانول نیز در دستور کار قرار دارد، تصریح کرد: در این حوزه خوشبختانه هم مجموعه شستا و هم بانک تجارت، مساعدت لازم را مبذول داشته‌اند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه افزود: شرکت بیوایمپلنت نیز تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

حاتمی با بیان اینکه شرکت تولیدکننده قوطی زمزم نیز در آینده نزدیک به بهره‌برداری خواهد رسید، عنوان کرد: علاوه بر این با چند واحد نیز که از طریق سازمان خصوصی به‌صورت مناسبی واگذارشده بودند مساعدت‌های لازم صورت پذیرفته‎است.

وی ابراز کرد: شرکت کرپ‎ناز یکی از این شرکت‌های واگذارشده به بخش خصوصی بود که در حال حاضر در پی مساعدت‌ها ظرفیت تولید خود را به هفت برابر روزهای نخست سال جاری رسانده‎است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه با بیان اینکه میزان تولید این شرکت در ابتدای سال سه هزار متر پارچه بود اما در حال حاضر این رقم به 28 هزار متر رسیده‎است، ادامه داد: این در حالی است که این شرکت در ابتدای سال با مشکلات عدیده‌ای همچون بدهی‎های بانکی و معوقات حقوق کارگران مواجه بود.

حاتمی در پاسخ به این سؤال که برخی از واحدها در پرداخت مالیات و جرائم آن با مشکل مواجه هستند برای حل مشکل این قبیل واحدها چه راهکاری را در نظر گرفته‌اید؟ اظهار کرد: ازآنجایی‎که کشور دچار محدودیت درآمدی از حوزه نفت است پس طبیعتاً در چنین شرایطی می‌بایست به سمت متنوع کردن پایه‌های درآمدی مالیاتی روی آورد.

این مقام مسؤول یادآوری کرد: البته این رویکرد بدین مفهوم نیست که تنها منبع درآمدی مالیات، واحدهای تولیدی و یا کارمندان دولت باشند بلکه در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که در بعضی از مشاغل فرار مالیاتی صورت می‌پذیرد و یا اینکه برخی از مشاغل در جرگه اخذ مالیات دیده نشده‌اند، پس دولت می‌بایست با جدیت به سراغ صاحبان این مشاغل رفته و پیگیر منابع جدید مالیاتی باشد.

وی با بیان اینکه معمولاً طبق ادبیات اقتصادی وقتی با رکود در حوزه تولید و اقتصاد مواجه هستیم، مالیات بخش‌های تولیدی کمتر در نظر گرفته می‌شود، گفت: گرچه خوشبختانه در این بخش مشکل خاصی وجود ندارد اما برای مساعدت در این بخش نیز تقسیط و بخشودگی جرائم مالیاتی در دستور کار است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمانشاه در پایان با بیان اینکه در بخش صنایع و واحدهای خرد تولیدی نیز به دنبال مدل‌سازی برای بهره‌وری بیشتر هستیم، خاطرنشان کرد: این تلاش‌ها بیشتر در زمینه توسعه فعالیت‌ها در بخش دام‌پروری، شیلات، طیور، زنجیره‎سازی فعالیت تاکستان‌ها و زنبورستان‎ها است.

شناسه خبر 12255