شناسه خبر:81702
1403/2/5 08:50:00
از عملیات پنجه عقاب آمریکا تا عملیات وعده صادق ایران؛

آمریکا و اسرائیل توان مواجهه با ایران قدرتمند را ندارند

رئیس بسیج اساتید استان همدان با بیان اینکه آمریکا و اسرائیل توان مواجهه با ایران قدرتمند را ندارند، گفت: ایران اگر با تهدید و ارعاب و پراندن چند موشک کوتاه می‌آمد و صحنه را واگذار می‌کرد، مطمئناً آمریکا و اسرائیل در شکل‌گیری جنگ کوتاهی نمی‌کردند.

سپهرغرب، گروه خبر- سمیرا گمار: پنجم اردیبهشت‌ماه در تقویم ایرانیان مصادف است با سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در طبس که در سال 1359 هجری شمسی مقارن با سال‌های نخست پیروزی انقلاب اسلامی روی داد و یک رسوایی بزرگ برای آمریکا در جهان پدید آورد.

ماجرا از این قرار بود که وقتی دانشجویان مسلمان پیرو خط امام (ره) از اقدامات جاسوسی آمریکا در سفارتخانه این کشور در تهران آگاهی یافتند، سفارت آمریکا در تهران را اشغال کرده و اعضای آن را گروگان گرفتند.

تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای رهایی گروگان‌های خود ناکام ماند، بنابراین رئیس‌جمهور وقت این کشور گروه 132 نفره‌ای از نیروهای ویژه ارتش ایالات متحده را با عنوان «دلتا فورس» برای حمله به ایران و آزادی گروگان‌ها شکل داد تا هم عملیات آزادسازی انجام شود و هم به ایران ضربه بزنند.

به لطف خداوند با وجود پیش‌بینی و محاسبات آمریکایی‌ها، ناگهان طوفان شن در صحرای طبس برپا شد و عملیات آزادی گروگان‌ها موسوم به «پنجه عقاب» با اراده الهی به شکست انجامید؛ هشت تن از آمریکایی‌ها در این حادثه کشته شدند و بقیه نیروها با هواپیماهای باقی‌مانده در اوج پریشانی از خاک ایران فرار کردند. این واقعه آن‌قدر مهم و سرنوشت‌ساز بود که حتی مشهورترین چهره‌های سیاسی در آمریکا را نیز وادار به پذیرفتن شکست کرد.

اکنون که بیش از چهار دهه از این واقعه تاریخی می‌گذرد، جمهوری اسلامی ایران همچنان در قله‌های اقتدار ایستاده و با توان دفاعی و نظامی بالا در برابر شرارت‌های آمریکا و هم‌پیمانانش می‌ایستد؛ نمونه بارز این ایستادگی عملیات «وعده صادق» بود که ایران قدرتمند با یکپارچه کردن جبهه مقاومت، پاسخ شرارت رژیم غاصب صهیونیستی را داد و در پاسخ به تجاوز به بخشی از خاک کشورمان در سفارتخانه سوریه، این رژیم نامشروع را تنبیه کرد.

با توجه به فرا رسیدن پنجم اردیبهشت‌ماه و دست برتر ایران قدرتمند در تعیین معادلات بین‌المللی در دفاع از خاک و کیان خود، بر آن شدیم تا گفت‌وگویی با دکتر حسن رحیمی‌روشن، رئیس بسیج اساتید استان همدان که عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان نیز بوده و از نویسندگان و صاحب‌نظران برجسته در حوزه سیاسی و امنیتی است، ترتیب دهیم. او در این مصاحبه ایران قوی را از عملیات پنجه عقاب تا وعده صادق واکاوی کرده و ضرورت گرامیداشت و مرور این وقایع تاریخی را تبیین می‌کند:

* آمریکا به‌ دنبال تجزیه ایران و حمایت از شورش‌ها بود

رئیس بسیج اساتید استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار سپهرغرب در ابتدای سخنان خود با اشاره به پنجم اردیبهشت‌ماه سالروز تجاوز آمریکا به طبس، عنوان کرد: این تجاوز که در بهار سال 1359 اتفاق افتاد، به بهانه آزاد کردن گروگان‌های آمریکایی انجام شد که در جریان تسخیر لانه جاسوسی (سفارتخانه آمریکا) توسط دانشجویان پیرو خط امام دستگیر شده بودند.

حسن رحیمی‌روشن توضیح داد: سفارتخانه آمریکا را از این حیث لانه جاسوسی نام‌گذاری کردند که با اسناد کشف‌شده مشخص شد آمریکا با ارتباطاتی که با برخی سیاسیون داخلی داشت، به‌ دنبال تجزیه ایران و حمایت از شورش‌ها بود.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بوعلی‌سینا همدان افزود: آمریکایی‌ها تلاش‌های چندگانه‌ای از فشارهای سیاسی و میانجی‌گری سازمان ملل و برخی دولت‌های اسلامی گرفته تا تحریم‌های اقتصادی را برای آزادی گروگان‌های خود آغاز کردند، اما چون خواسته‌های دانشجویان پیرو خط امام محقق نشد، مذاکرات به نتیجه نرسید.

* حمله نظامی بعد از شکست دیپلماتیک در دستور کار قرار گرفت

رحیمی‌روشن تصریح کرد: در کنار اقدامات دیپلماتیک و فشارهای اقتصادی مذکور، طرح نظامی نیز از سوی آمریکایی‌ها در دستور کار قرار گرفت و براساس آن در تاریخ پنجم اردیبهشت‌ماه با تدارکاتی که تهیه کرده بودند، ازجمله حضور 90 کماندو و هشت بالگرد و هواپیماهای سی 130 با حمایت‌های مصر، امارات متحده عربی و چند کشور دیگر، غافلگیرانه وارد خاک ایران شدند.

وی ادامه داد: بنا بود نیروهای آمریکایی در صحرای طبس پیاده شده و با بالگردها وارد ورزشگاه امجدیه آن روز (شهید شیرودی فعلی) در نزدیکی سفارتخانه شده و با ورود به آنجا و قتل و کشتار دانشجویان، گروگان‌های خود را آزاد کرده و از خاک ایران خارج شوند.

* برخی عوامل داخلی در حضور آمریکایی‌ها در ایران نقش داشتند

این استاد دانشگاه سپس به نقش برخی عوامل داخلی در حضور بی‌سروصدای آمریکایی‌ها در ایران نیز گریزی زد و افزود: جمع کردن توپ‌های ضد هوایی، خاموش کردن رادارها و زمینه‌سازی برای حضور نیروهای خارجی توسط مزدوران داخلی انجام شده بود که خوشبختانه همه نقشه‌ها نقش بر آب شد و با اراده الهی و یک حادثه طبیعی پیش‌بینی‌نشده که طوفان شن بود، عملیات آن‌ها به شکست انجامید.

رحیمی‌روشن با بیان اینکه کماندوهای آمریکایی در صحرای طبس با دادن چندین کشته خاک ایران را به شکل مفتضحانه‌ای ترک کردند و عملیات آن‌ها رسماً شکست خورد، سخنانش را در این بخش به پایان برد.

* پیشرفت و سربلندی کشور در طول این سال‌ها مشهود است

وی در ادامه خاطرنشان کرد: اکنون که حدود 44 سال از این واقعه می‌گذرد و اوضاع امروز ایران اسلامی را با آن روزها مقایسه می‌کنیم، به‌وضوح پیشرفت و سربلندی کشور را درمی‌یابیم‌؛ آن روز یک ابرقدرت در قلب تهران برای نجات 70 گروگان‌ خود با کمک عوامل داخلی و کشورهای منطقه قرار بود عملیات انجام دهد که شکست مفتضحانه‌ای خورد، اما امروز اوضاع به‌گونه‌ای است که ایالات متحده به‌عنوان یک قدرت اتمی با همکاری کشورهای اتمی دیگر درصدد مقابله با ایران برای خنثی‌سازی حمله به رژیم نامشروع اسرائیل است که البته موفق هم نمی‌شود.

رئیس بسیج اساتید استان همدان سپس اظهار کرد: وقتی در بُعد نظامی این دو عملیات (پنجه عقاب و وعده صادق) را با هم مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم آنجا یک حادثه طبیعی باعث شکست استکبار شد، اما امروز ایران با پشتوانه قدرت نظامی خود به وساطت هیچ کشوری در پاسخ به رژیم صهیونیستی توجهی نکرده و مصمم ایستاد تا رژیم متجاوز را تنبیه کند که نشان‌دهنده ارتقای توان دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و افول قدرت‌های بزرگ است.

* جنگ با ایران به نفع استکبار نیست

رحیمی‌روشن با اشاره به عملیات وعده صادق که قدرت ایران مقتدر را به رخ استکبار و فرزند نامشروعش کشید، متذکر شد: بعید است جنگ نظامی نظیر آنچه در هشت سال دفاع مقدس تجربه کردیم رخ دهد؛ دلیلش هم نگاه سود و زیان و هزینه و فایده‌ای است که ابرقدرت‌ها ازجمله آمریکا به موضوع دارند. آن‌ها احساس می‌کنند اگر وارد یک جنگ تمام‌عیار با ایران شوند، خسارت‌های بزرگی را متحمل می‌شوند و از آنجایی که در اوکراین، چین و تایوان درگیر هستند، توانایی درگیری در جبهه دیگری را ندارند. ضمن اینکه اراده سیاسی لازم در ایران برای مقابله وجود دارد، آن‌ها اگر می‌دانستند با تهدید و ارعاب و پراندن چند موشک، ایرانی‌ها کوتاه می‌آیند و صحنه را واگذار می‌کنند، مطمئناً کوتاهی نمی‌کردند.

وی یادآوری کرد: علاوه‌بر اینکه اراده سیاسی لازم از سوی ایران برای مقابله با هرگونه تجاوز وجود دارد، به‌حمدالله قابلیت دفاع هم وجود دارد و در عملیات وعده صادق این را نشان دادیم.

* مرور حوادث تاریخی راه آینده را نشان می‌دهد

رئیس بسیج اساتید استان همدان در بخش پایانی سخنان خود بر یادآوری و گرامیداشت وقایع تاریخی تأکید و یادآوری کرد: فراموشی اتفاقات و رویدادهایی که در کشور رخ داده، بسیار گران تمام می‌شود؛ متأسفانه نسل جوان ما تقریباً اطلاعی از روند تحولات در چهار دهه اخیر ندارد و فقط داده‌های امروزی را می‌بیند. این نسل با پروپاگاندای غربی و رسانه‌ای قدرتمند مواجه است و قدرت‌ها و توانایی‌های ایران را نمی‌بیند، چون گذشته آن را ندیده است؛ بنابراین فراموشی حوادث بسیار زیان‌بار خواهد شد، چون گذشته چراغ راه آینده است و اگر ملتی گذشته‌اش را فراموش کند، زیان جبران‌ناپذیری را متحمل خواهد شد و راه‌های رفته را از نو باید تجربه کند.

رحیمی‌روشن با این بیان که دغدغه فهم حوادث برای نسل جوان انگیزه‌ای ایجاد کرد تا بنده دو جلد کتاب با عنوان تحولات سیاسی- امنیتی ایران به چاپ برسانم که حوادث سیاسی و امنیتی چهار دهه گذشته را بازخوانی می‌کند و به همت دانشگاه بوعلی‌سینا همدان به چاپ رسیده، سخنانش را به پایان برد.

شناسه خبر 81702