گروه رسانه ای سپهر

آخرین اخبار:
شناسه خبر:97361
با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور؛

طرح سلامت اجتماعی محله‌محور در همدان گشایش یافت

طرح سلامت اجتماعی محله‌محور در همدان گشایش یافت
طرح سلامت اجتماعی محله‌محور با حضور رئیس سازمان بهزیستی کشور در همدان گشایش یافت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در این مراسم با بیان اینکه طرح سلام می‌تواند یک الگوی جدید در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند، گفت: موفقیت این طرح مستلزم آن است که مدرسه، خانواده و محله در کنار هم قرار بگیرند تا اهداف تربیتی و اجتماعی محقق و یک تحول پایدار در نظام تعلیم و تربیت و جامعه ایجاد شود.
جواد حسینی پنجشنبه 10 مهرماه در آیین افتتاحیه طرح سلامت اجتماعی جامعه‌محور (سلام) در یکی از مدارس شهر همدان با تأکید بر نقش کلیدی مدارس در توسعه سلامت اجتماعی و تربیتی جامعه، اظهار کرد: این طرح نو با همکاری دو وزارتخانه مهم، وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی رقم خورده است و اگر به‌خوبی اجرا شود، می‌تواند یک الگوی جدید در نظام حکمرانی کشور ایجاد کند.
وی با بیان اینکه در همه جوامع سه نهاد اصلی نقش محوری در توسعه و سلامت جامعه دارند، افزود: این ستون‌ها مدرسه، منزل (خانواده) و محله بوده و آن‌ها نهادهایی هستند که در طول تحولات تاریخی و به‌ویژه در شرایط کنونی جامعه، با سرعت و عمق تغییرات شگرف، نیاز به احیا و تقویت دارند؛ در ایران خانواده به‌دلیل فرهنگ غنی، نسبت به دیگر نهادها پایدارتر باقی مانده، اما مدرسه و محله به‌ویژه در کلان‌شهرها، نیازمند بازسازی و تقویت‌ هستند.
حسینی اضافه کرد: مدرسه کانونی‌ترین عامل تحول در عرصه سلامت اجتماعی، اقتصاد و فرهنگ است و کلیدی‌ترین مدیران جامعه، مدیران مدارس هستند و مدرسه خط مقدم تعلیم و تربیت بوده و موفقیت نظام آموزشی کشور مستقیما به کیفیت، پویایی و توانمندی مدارس وابسته است.
وی با اشاره به مفاهیمی مانند مرگ مدرسه و مدرسه کیفی، بیان کرد: مرگ مدرسه به معنای از دست رفتن کیفیت، مانایی و توانمندی آن است و یک مدرسه پویا و مانا، مدرسه‌ای است که بتواند چهار آرمان اصلی خود ازجمله ارتقای کیفیت، توسعه مشارکت، بسط عدالت و تعمیق هویت را محقق کند؛ این چهار آرمان، مربع طلایی اهداف یک مدرسه پایدار و تجدیدحیات‌شونده را شکل می‌دهند و تحولات جامعه باید از دل چنین مدارسی رقم بخورند.
حسینی با تأکید بر ضرورت پیوند مدرسه با محله و خانواده، گفت: موفقیت این طرح مستلزم آن است که مدرسه، خانواده و محله در کنار هم قرار بگیرند تا اهداف تربیتی و اجتماعی محقق و یک تحول پایدار در نظام تعلیم و تربیت و جامعه ایجاد شود.
وی بیان کرد: مدرسه باید به مرکزی تبدیل شود که نه‌تنها آموزش رسمی در آن جریان دارد، بلکه در ساعات غیر آموزشی نیز کانون جوشان آمدوشد مردم محله است؛ از معلولان و ناشنوایان و نابینایان گرفته تا اصناف، پزشکان، مهندسان، کشاورزان و سایر اقشار جامعه.
حسینی با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، افزود: مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولین آموزش‌وپرورش، همواره بر مشارکت انجمن اولیا و مربیان تأکید کرده‌اند و این سند مدرسه را به‌عنوان یک نهاد محله‌محور و جامعه‌محور تعریف کرده است؛ مدرسه‌ای که باید در پیوند با محله و خانواده، عدالت، کیفیت و مشارکت اجتماعی را در جامعه گسترش دهد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور مدرسه را کانون عدالت دانست و گفت: مدرسه محافظتی یعنی اینکه نداشته‌های دانش‌آموزان در بیرون از مدرسه شناسایی شده و جبران شود و دانش‌آموزی که خانواده‌اش امکانات آموزشی و فناوری ندارد، باید در مدرسه این کمبودها با حمایت معلم و ارائه خدمات ترجیحی، برایش جبران شود؛ این رویکرد باعث تحقق عدالت آموزشی و اجتماعی و تعمیق هویت نسل جدید می‌شود.
وی به اجرای برنامه‌های نوآورانه در مدرسه مدرس دو اشاره کرد و ادامه داد: در این مدرسه طرح استعدادیابی و غربالگری مهارت و اشتغال نوجوانان 13 تا 18 سال اجرا و استعداد تحصیلی، شغلی و ویژگی‌های شخصیتی آن‌ها ارزیابی می‌شود؛ از سن 13 سالگی هدایت تحصیلی و شغلی انجام می‌گیرد و از 18 سالگی تسهیلات و آموزش‌های مهارتی برای ایجاد مشاغل پایدار ارائه خواهد شد و این خدمات فقط برای معلولین نیست، بلکه برای تمامی مردم محل است.
حسینی تصریح کرد: مدرسه محل اجرای مدل توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) نیز هست و در گام نخست خدمات توانبخشی برای معلولین و در گام دوم برای همه اهالی ارائه خواهد شد و همچنین هفته سالمندانه این مدرسه به پاتوقی برای سالمندان تبدیل می‌شود تا با برنامه‌های آموزشی، فرهنگی و خاطره‌گویی، تنهایی و کمبودهای اجتماعی آنان کاهش یابد.
وی با اشاره به مشارکت دستگاه‌های مختلف، ادامه داد: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و معاون تعاون کشور، یک تعاونی محلی و باشگاه کارآفرینی و مهارت‌آموزی در مدرسه ایجاد خواهند کرد و سایر سازمان‌ها، خیریه‌ها و داوطلبین محلی نیز در ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی مشارکت خواهند داشت تا حضور مدرسه در جامعه و حضور جامعه در مدرسه، تحقق یابد.
حسینی تأکید کرد: مدرسه باید به یک مرکز ارگانیک تبدیل شود؛ مدرسه‌ای که در پیوست با خانواده، محله و جامعه، نیازهای واقعی مردم را شناسایی کرده و به آن‌ها پاسخ دهد (نه مدرسه‌ای مکانیکی که تنها به آموزش درون‌مدرسه‌ای محدود شود) که مدرسه‌ مذکور کانون واقعی تحول اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خواهد بود و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش را محقق خواهد کرد.
ارسال نظر

سوال: جمع هفت و یک؟ 8

*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.
پربازدیدترین آخرین اخبار