شهرهای ایمن و راهکارهای موفق مدیریت شهری برای تردد بیخطر
شهرهای پیشروی جهان با بهرهگیری از فناوریهای نوین، طراحی زیرساختهای هوشمند و فرهنگسازی گسترده، توانستهاند بهطور چشمگیری تلفات و حوادث ترافیکی را کاهش دهند و محیطی امنتر برای شهروندان خود فراهم کنند.
ایمنی شهری و کاهش حوادث ترافیکی از مهمترین چالشهای مدیریت کلانشهرها در جهان امروز بهشمار میروند. با افزایش جمعیت شهری و رشد روزافزون وسایل نقلیه، ایجاد محیطهای امن برای شهروندان، بهویژه عابران پیاده و کاربران حملونقل فعال، ضروری است. شهرهای پیشرو و هوشمند ازجمله استکهلم، نیویورک، ورشو، بارسلونا، سنگاپور، کپنهاگ، توکیو و دوبی با رویکردهای نوآورانه و سیاستهای جامع مدیریت ترافیک و ایمنی، دستاوردهای چشمگیری در کاهش حوادث ترافیکی و ارتقای کیفیت زندگی شهروندان بهدست آوردهاند. اقدامات این شهرها نشان میدهد که ترکیب مهندسی زیرساخت، فناوری، آموزش عمومی و مشارکت اجتماعی میتواند به ساخت شهرهایی ایمنتر و پایدارتر منجر شود.
*اوسلو، نروژ
اوسلو، پایتخت نروژ، با اجرای سیاستهای جسورانه و مبتنی بر داده در حوزه ایمنی شهری، موفق شده است در چندین سال متوالی هیچگونه مرگومیری در میان عابران پیاده و دوچرخهسواران ثبت نکند. این موفقیت چشمگیر حاصل رویکردی است که بر اساس فلسفه «چشمانداز صفر» بنا شده که هر مرگ ناشی از تصادف را قابل پیشگیری میداند و با طراحی شهری هوشمند، اصلاح رفتار رانندگان و کاهش وابستگی به خودرو، بهدنبال حذف کامل تلفات جادهای است.
اوسلو در سال 2019، با حذف تمام جایگاههای پارکینگ خیابانی و ممنوعیت عبور خودروها از مرکز شهر، توانست حضور وسایل نقلیه موتوری را در مناطق پرتردد به حداقل برساند. این اقدام نهتنها فضای بیشتری برای پیادهروی و دوچرخهسواری فراهم کرد، بلکه بهطور مستقیم در کاهش تصادفات مؤثر بود. محدودیتهای سرعت در سراسر شهر، بهویژه در اطراف مدارس و مناطق مسکونی، کاهش پیدا کرد و خیابانها با نصب سرعتگیر، میدانهای کوچک و باریکسازی خطوط عبور بهگونهای طراحی شدند که رانندگان بهصورت طبیعی با سرعت کمتر حرکت کنند.
*ورشو، لهستان
شهر ورشو بهعنوان یکی از موفقترین نمونهها در کاهش تصادفات جادهای در اروپا شناخته میشود. این شهر در دهه اخیر توانسته است کاهش چشمگیری در تلفات جادهای رقم بزند؛ بهطوری که شمار کشتهشدگان از 314 نفر در سال 1991 به 29 نفر در سال 2023 کاهش پیدا کرده. از این تعداد، 11 نفر قربانیان عابران پیاده بودهاند. این دستاورد چشمگیر نتیجه تعهد جدی ورشو به اجرای راهبرد «چشمانداز صفر» است که هدف آن حذف کامل مرگ و جراحتهای شدید ناشی از تصادفات ترافیکی است.
ورشو با الهام از مدل موفق سوئد، اجرای چشمانداز صفر را با تمرکز بر طراحی ایمن زیرساختها، اعمال محدودیتهای سرعت، آموزش عمومی و اعمال قانون آغاز کرد. یکی از نخستین و مهمترین مداخلات، بهبود ایمنی عابران پیاده بود. در سال 2016، اداره راههای شهری ورشو یک ارزیابی ایمنی جادهای انجام داد و بر اساس آن، نورپردازی در محل عبور عابران پیاده در 12 منطقه مختلف شهر تا سال 2019 بهبود پیدا کرد. این اقدام به طور قابلتوجهی موجب افزایش دید و راحتی عابران شد و نقش مؤثری در کاهش تلفات ایفا کرد. ورشو بهدلیل این اقدامات، در سال 2022 بهعنوان یکی از فینالیستهای جایزه ایمنی جاده اتحادیه اروپا انتخاب شد.
*بارسلونا، اسپانیا
بارسلونا با بهرهگیری از سیاستهای ایمنی مبتنی بر داده و طراحی نوآورانه خیابانها موفق شده است میزان مرگومیر ناشی از تصادفات جادهای را بیش از 45 درصد کاهش دهد. برنامهریزی شهری در این شهر با اولویت دادن به ایمنی عابران پیاده و دوچرخهسواران، از تدابیر آرامسازی ترافیک بهره میبرد تا محیطی امنتر برای همه کاربران راه فراهم شود.
بارسلونا سامانهای پیشرفته برای پایش آسیبهای ناشی از تصادف ایجاد کرده است که دادههای پلیس را با اطلاعات بیمارستانها ترکیب میکند. این سامانه امکان رصد دقیق و ارزیابی جامع آسیبها را در سطح شهر و مبنایی برای تدوین مداخلات هدفمند و اجرای کمپینهای نظارتی فراهم آورده است. تحلیلهای دادهمحور از اجرای اقداماتی همچون نصب دوربینهای کنترل سرعت، الزام استفاده از کلاه ایمنی برای موتورسواران و تدوین مقررات برای کاربران وسایل حملونقل نوظهور همچون اسکوترهای برقی حمایت کردهاند.
این شهر در زمینه طراحی خیابانها و آرامسازی ترافیک، اقدامات گستردهای برای کاهش سرعت وسایل نقلیه و افزایش ایمنی، بهویژه در مناطق مسکونی و پرتردد انجام داده است. محدودیت سرعت 30 کیلومتر بر ساعت در بسیاری از خیابانها اعمال شده است و با کاهش عرض خطوط به 2.5 تا 2.7 متر، رانندگان بهطور طبیعی با سرعت کمتر حرکت میکنند. از جمله تدابیر اجرایی بارسلونا میتوان به نصب میدانهای کوچک برای کاهش سرعت در تقاطعها، ایجاد پناهگاههای عابر در وسط گذرگاهها، طراحی گذرگاههای پیاده با دید مناسب و نورپردازی کافی، اجرای طرح سوپربلوکها برای اولویت دادن به پیادهروی و دوچرخهسواری و ایجاد فضاهای مشترک خیابانی با اولویت برای عابران پیاده و دوچرخهسواران اشاره کرد.
*دبی، امارات متحده عربی
شهر دبی طی دو دهه گذشته با اجرای سیاستهای جامع و راهبردی در حوزه ایمنی جادهای و مدیریت ترافیک شهری، موفق شده بهصورت چشمگیری نرخ تصادفات منجر به فوت را کاهش دهد. این شهر با اتکا به رویکردی چندبعدی شامل مهندسی زیرساخت، فناوریهای هوشمند، آموزش عمومی و اعمال قوانین سختگیرانه، یکی از موفقترین نمونههای منطقهای در زمینه ایمنی شهری بهشمار میرود. طبق آمارهای رسمی، دبی کاهش حدود 90 درصدی در نرخ تلفات جادهای را تجربه کرده؛ بهطوریکه این رقم از 21.7 نفر در هر 100 هزار نفر جمعیت در سال 2007 به 1.8 نفر در سال 2024 رسیده است. در همین بازه، تلفات عابران پیاده نیز با کاهش قابلتوجهی از 9.5 به تنها 0.3 رسیده است.
دبی در حوزه طراحی شهری و زیرساخت، اقدام به اصلاح نقاط حادثهخیز، احداث گذرگاههای مرتفع برای عابران، نصب علائم هشداردهنده و جداسازی مسیرهای دوچرخه و اسکوتر کرده است. این اقدامات با هدف کاهش سرعت وسایل نقلیه در مناطق پرتردد و ارتقای ایمنی گروههای آسیبپذیر نظیر کودکان و سالمندان انجام شده است. در سال 2024 بیش از 50 پروژه بهبود جریان ترافیک در نقاط کلیدی این شهر اجرا شده که موجب کاهش چشمگیر زمان سفر در بعضی مسیرها تا 60 درصد و افزایش بهرهوری حملونقل تا 20 درصد شده است.
فناوریهای نوین نیز نقش محوری در کاهش حوادث ایفا کردهاند. بهرهبرداری از سیستمهای کنترل هوشمند ترافیک، تحلیل دادههای لحظهای با استفاده از هوش مصنوعی، نصب حسگرهای عبور عابر پیاده و استفاده از سامانههای دیجیتالی پیشبینیکننده ترافیک، موجب بهینهسازی جریان خودروها، افزایش سرعت واکنش اضطراری و کاهش تخلفات خطرآفرین شدهاند.
ارسال
نظر
*شرایط و مقررات*
کلمه امنیتی را بصورت حروف فارسی وارد
نمایید
بعنوان مثال : پایتخت ارمنستان ؟ ایروان
لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین
(فینگیلیش) خودداری نمايید.
توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر
شده، از مثبت یا منفی استفاده فرمایید.
با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای
نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابهی دارند، انتشار نمی یابد.