شناسه خبر:81696
1403/2/4 13:56:24

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه شهرستان بهار در جذب اعتبار مشاغل خانگی با پرداخت 10 میلیارد و 300 میلیون تومان، رتبه دوم استان را به‌دست آورد، گفت: با توجه به وضعیت شهرستان بهار در حوزه کسب‌وکار، تسهیلات در بخش ایجاد توسعه و سرمایه در گردش، به شهرستان تزریق شود و رفت و برگشت تسهیلات در حوزه بهار متمرکز باشد تا ظرفیت‌های بالقوه به فعلیت برسد.

سپهرغرب، گروه - زهرا طالبی :

یوسف شعبانی در کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری ابراز کرد: تعداد بیمه‌شدگان اجباری در ابتدای سال 1402، 141 هزار نفر بود که با افزایش در پایان سال به 149 هزار نفر و‌700 نفر رسید.
وی اظهار کرد: تعهد اشتغال استان همدان در سال‌های گذشته نامتعارف بود که براساس جمعیت و تعداد نیروی کار فعال و کارگران، در دو سال گذشته اوضاع بهتر شد؛ ما از عددسازی دوری جستیم و رویکرد کیفی‌سازی و اشتغال پایدار در دستور کار قرار گرفت.

شعبانی ابراز کرد: تعهد اشتغال در سال 1403 به تعداد 20 هزار نفر بود که این رقم با کاهش سه هزار نفری به 17 هزار و 669 نفر رسید.

وی به ثبت آمار در سامانه رصد اشاره کرد و گفت: 917 طرح در استان در سامانه رصد قابل بررسی است و کلیه طرح‌های قابل بررسی باید با تعیین ضرب‌الاجل، تعیین تکلیف شود تا در راستی‌آزمایی مشکلی پیش نیاید.

شعبانی اعلام کرد: شهرستان بهار در جذب اعتبار مشاغل خانگی با پرداخت 10 میلیارد و 300 میلیون تومان، رتبه دوم استان را به‌دست آورد.

وی ادامه داد: اعتبار تسهیلات مشاغل خانگی در استان مبلغ 162 میلیارد تومان بود که از مبلغ مذکور 114 میلیارد تومان پرداخت شد.

این مقام مسئول به سیاست‌گذاری سال جدید اشاره کرد و گفت: امسال برای اشتغال فارغ‌التحصیلان، کمر همت بسته‌ایم و 25 درصد کلیه تسهیلات در اختیار شهرستان باید مختص فارغ‌التحصیلان باشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: ایجاد کارگاه‌های جدید در قالب طرح‌های کارفرمایی در راستای اشتغال پایدار، بیمه‌های اجباری و جهش در فضای کسب‌وکار، در اولویت است.

وی خاطرنشان کرد: 42 درصد پیشرفت اشتغال‌زایی ما در فضای کسب‌وکار باید با حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باشد.

شعبانی اظهار کرد: طبق سیاست‌ها 25 درصد کل تسهیلات باید به حوزه تعاون و تشکیل و توسعه تعاونی و رونق کسب‌وکار در تعاونی‌ها اختصاص یابد و به روستاهای کانونی در این حوزه توجه شود؛ طبق برنامه هفتم توسعه در هر سال از برنامه دو درصد پیشرفت تعاونی‌ها لحاظ شود.

وی بر تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان تأکید کرد و گفت: مقدمات تشکیل تعاونی فراهم شده است.

این مقام مسئول تکمیل زنجیره ارزش را مورد تأکید قرار داد و افزود: به دلیل وجود ظرفیت شهرستان بهار، تکمیل زنجیره ارزش در حوزه چرم و سفال مورد توجه باشد؛ چهار اولویت در استان درخصوص تکمیل زنجیره ارزش در اولویت قرار گرفته که شامل کشمش، سفال، پوشاک و چرم است.

وی با تأکید بر بهبود وضعیت موجود، گفت: نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم توسط مقام معظم رهبری به معنای این است که باید حرکت‌ها جهش داشته باشد و مردم پای کار بیایند.

این مقام مسئول بر کمک به توسعه کمی و کیفی فضای کسب‌وکار تأکید کرد و افزود: در این راستا می‌توان تشکیل کانون‌های شهری و روستایی و مردمی‌سازی را مد نظر قرار داد و طرح‌های خانواده‌محور را نیز اجرا کرد.

* تحقق 114 درصدی تعهد اشتغال در شهرستان بهار

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بهار نیز در این کارگروه اعلام کرد: تعهد اشتغال شهرستان بهار در سال گذشته تعداد یک‌هزار و 619 نفر بود که یک‌هزار و 836 نفر معادل 114 درصد توسط دستگاه‌های اجرایی محقق شد‌ و سهمیه شهرستان بهار در سال جاری تعداد یک‌هزار و 458 نفر است.

متین خدایاری اظهار کرد: تعداد بیمه‌شدگان اجباری شهرستان بهار در سال 1402، یک‌هزار و 379 نفر بوده که نسبت به سال قبل 16 درصد رشد داشته است.

وی افزود: در سال گذشته مبلغ 148 میلیارد تومان تسهیلات توسط دستگاه‌های اجرایی پرداخت شده که با این مبلغ برای یک‌هزار و 427 نفر شغل ایجاد شده است.

سپس فرماندار بهار با تأکید بر اهمیت تحقق منویات رهبر انقلاب و شعار سال، گفت: رهبر معظم انقلاب نقشه راه را برای ما مشخص کرده و دولتی‌ها وظیفه هموار کردن و تسهیل‌گری در راستای جهش تولید را برعهده دارند.

مجتبی فیض‌اللهی اضافه کرد: داشتن اطلاعات کافی در حوزه اشتغال و کسب‌وکار ‌می‌تواند به برنامه‌ریزی دقیق کمک کند و جایگاه شهرستان در بین شهرستان‌های دیگر مشخص شود و موانع و نواقص برطرف شود.

وی سفر ریاست جمهوری در نیمه دوم امسال را محتمل دانست و گفت: با توجه به ظرفیت شهرستان بهار در حوزه کشاورزی و صنعتی، باید طرح‌های مدونی را برای طرح در سفر آماده کنیم تا از این محل منتفع شویم.

این مقام مسئول با تأکید بر مشخص شدن سهمیه شهرستان در حوزه اشتغال و تسهیلات، افزود: با مشخص شدن سهمیه شهرستان و داشتن آمار می‌توان اقدامات و میزان پیشرفت را سنجید و متناسب با داشته‌ها و ظرفیت‌ها به دنبال جذب اعتبار بود.

وی تشکیل تعاونی توسعه و عمران شهرستان بهار را از اولویت‌های امسال برشمرد و گفت: با توجه به اهمیت تشکیل و گسترش تعاونی‌ها و اختصاص 25 درصد از تسهیلات، این مهم در شهرستان بهار نیز پیگیری خواهد شد.

شناسه خبر 81696