شناسه خبر:80780
1402/12/28 09:58:26

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش: مهم‌‏ترین و حساس‏ترین وظیفه بانوان پرورش و تربیت فرزند است. در این باره پدر و مادر هر دو مسئولیت دارند لیکن ثقل این کار معمولاً بر دوش مادران است. این شغلی است که حتی اگر زنی در بیرون از منزل شاغل باشد نه‌تنها از دوشش برداشته نمی‌شود بلکه وظیفه اصلی او است زیرا آن‌ها هستند که می‌توانند مرتباً از کودکان خویش مراقبت و حفاظت نمایند.

اگر مادران به وظیفه سنگین و مقدس مادرى آشنا باشند و با برنامه صحیح نونهالان اجتماع را پرورش دهند، می‌توانند اوضاع عمومى‏ یک اجتماع بلکه جهان را به طور کلى دگرگون سازند. بنابراین ترقى وتنزل، پیشرفت و عقب‏‌ماندگى اجتماع در دست‏ بانوان و به اختیار آن‌هاست.

بدین جهت پیغمبر اسلام (ص) فرمود: بهشت در زیر پاى مادران است. (1)

  ثمره ازدواج

وجود فرزند میوه درخت زناشویى و یک‏ آرزوى طبیعى است. ازدواج بى‏‌فرزند مانند درخت‏ بی‌بار است. وجود فرزند پیوند زناشویى را استوار می‌سازد، مرد و زن را به خانه و زندگى‏ علاقه‏‌مند می‌گرداند. محیط خانه را با صفا و طراوت می‌کند و مرد را به تلاش و کوشش بیشتر وادار و زن را به خانه و کاشانه دلگرم می‌سازد.

امام سجاد علیه‌السلام فرمود: سعادت انسان در این است که فرزندان ‏صالحى داشته باشد که به آنان استعانت جوید. (2)

اطفالى که هم‌اکنون در محیط کوچک خانه پرورش مى‏یابند مردان‏ و زنان آینده اجتماع خواهند بود. هر درسى را که در محیط خانه و در دامن‏ پدر و مادر فرا گیرند در اجتماع فردا به مرحله عمل خواهند رساند. اگر خانواده‏ها اصلاح شوند اجتماع نیز حتماً اصلاح خواهد شد. چون ‏اجتماع به غیر از همین خانواده‏ها چیزى نیست. اگر کودکان امروز دروغگو، بداخلاق، ترسو، خجول، نادان، خودخواه، پول‌پرست و... پرورش یابند جامعه بزرگ فردا نیز به همین صفات و اخلاق زشت گرفتار خواهد شد. اگر امروز با تملق و چاپلوسى از شما چیزى گرفتند فردا هم در مقابل زورگویان چاپلوسى خواهند کرد.

و بالعکس اگر کودکان امروز درستکار، شجاع، بلندهمت، با ایمان، غیرمتجاوز، عدالتخواه، بزرگ نفس، حقگو، امانتدار، دانا، روشنفکر، راستگو، صریح‌اللهجه و... تربیت ‏شوند فردا هم همین صفات عالى را به‌صورت‏ کاملترى ظاهر خواهند ساخت.

بنابراین، پدران و بالأخص مادران در قبال فرزندان خویش و اجتماع، بزرگترین و سنگین‏ترین مسئولیت را خواهند داشت.

  بدین جهت امام سجاد علیه‌السلام فرمود:

حق فرزندت این است که‏ بدانى که او از تو است. بد باشد یا خوب با تو نسبت دارد. در قبال‏ پرورش و تأدیب او و راهنمایى‏اش به سوى خدا و کمک کردنش به‏فرمانبردارى مسئولیت دارى. رفتارت با او رفتار کسى باشد که یقین دارد در مقابل احسان کردن به او پاداش نیک خواهد داشت و در مقابل ‏بدرفتارى کیفر بد خواهد دید. (3)

در اینجا باید یادآور شویم که چنان نیست که هر بانویى از شغل ‏مادرى و تربیت صحیح آگاه باشد بلکه رموز آنرا باید یاد گرفت. لیکن در این متن کوتاه نمی‌توان وارد فن تربیت ‏شد و مباحث دقیق آنرا مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

خوشبختانه کتاب‌هایى در این باره تألیف شده و در اختیار خوانندگان قرار دارد. مادران علاقه‏مند می‌توانند آن‌ها را تهیه و مطالعه نمایند و از تجربیات خودشان نیز استفاده کنند.

اگر بانویی با هوش و علاقه‏مندى باشد می‌تواند علاوه بر تربیت کردن فرزندان، خدمات علمى‏ ارزنده‏اى هم انجام دهد. با بکار بستن دستورهاى تربیتى و ملاحظه آثار و نتایج آن‌ها به‌زودى در فن تربیت تخصص پیدا خواهد کرد. در آن صورت می‌تواند به وسیله اطلاعات جالبى که در این باره بدست آورده در راه اصلاح‏ و تکمیل کتاب‌هاى تربیتى خدمات علمى و ارزنده‏اى انجام دهد.

لیکن یادآورى یک نکته ضرورت دارد. بسیارى از مردم از معناى‏ صحیح تربیت غافل بوده و بین تعلیم و تربیت فرق نمی‌گذارند. تربیت را نیز یک نوع تعلیم مى‏پندارند. خیال می‌کنند با یاد دادن یک سلسله مفاهیم و مطالب سودمند دینى یا تربیتى و به وسیله پند و اندرزهاى حکما و شعرا و نقل سرگذشت مردان نیک می‌توان کودک را کاملاً تحت تأثیر قرار داد و مطابق دلخواه تربیتش نمود.

مثلاً گمان می‌کنند اگر آیات و روایات مربوط به مذمت دروغگویى را به اطفال یاد دادند و وادارشان کردند چندین حدیث ‏و داستان درباره فضیلت راستگویى از بر کنند و حتى در حضور مردم ‏بخوانند و جایزه بگیرند، راستگو تربیت ‏خواهند شد. در صورتی که در مورد تربیت ‏به این مقدار نمی‌توان اکتفا کرد. البته از بر کردن آیه و حدیث و داستان‌هاى آموزنده بى‏اثر نیست. لیکن آثارى را که از تربیت انتظار داریم ‏نباید از این قبیل برنامه‏هاى صورى انتظار داشته باشیم.

محیط پرورش کودک اگر محیط راستى، درستى، امانتدارى، ایمان، پاکیزگى، انضباط، شجاعت، خیرخواهى، مهر، وفا، صمیمیت، عدالت، کار و کوشش، عفت، آزادى، بلندهمتى، غیرت، فداکارى باشد، کودک نیز با همین صفات خو گرفته‏ تربیت می‌شود. همچنین اگر در محیط خیانت، نادرستى، دروغ و... پرورش یافت،‏ خواه‌ناخواه بدین صفات زشت‏ خو گرفته فاسد و بد عمل تربیت‏خواهد شد. و در اینصورت پند و اندرزهاى دینى و ادبى‏گرچه آن‌ها را از بر بخواند اصلاحش نخواهد کرد.

صدها آیه و روایت و شعر و داستان به مقدار یک عمل آموزنده تأثیر نخواهد کرد- دو صد گفته ‏چون نیم‌کردار نیست. پدر و مادر دروغگو نمی‌توانند به‌وسیله آیه و حدیث ‏کودک را راستگو تربیت کنند. پدر و مادر بى‏انضباط با عمل‏خودشان بچه را کثیف و بى‏انضباط بار می‌آورند. کودک بیش از آن مقدار که به سخنان شما توجه دارد در اعمال و رفتارتان دقت می‌کند.

بنابراین پدر و مادرانی که در صدد اصلاح و تربیت فرزندان خویش‏هستند باید قبلاً محیط خانوادگى و روابط خودشان و اخلاق و رفتارشان‏ را اصلاح کنند تا فرزندانشان خواه‌ناخواه صالح و شایسته تربیت ‏شوند.

پى‏نوشت‌ها:

1-مجمع‌الزوائد ج 8 ص 138.

2-وسائل ج 15 ص 96.

3-بحار ج 74 ص 6.

منبع: برگرفته از کتاب «همسرداری» – نویسنده: ابراهیم امینی

 

شناسه خبر 80780