شناسه خبر:78592
1402/10/30 10:28:21

سپهرغرب، گروه خبر: تشکیل نشدن جلسات شورای شهر سقز مشکلاتی را برای شهروندان این شهر ایجاد کرده که به گفته برخی منابع اختلافات داخلی و دخالت‌های برخی از مسئولان عامل این اتفاق است.

در چند روز اخیر تعدادی از شهروندان سقزی از عدم تشکیل جلسات شورای شهر و نبود نظارت بر فعالیت آن‌ها ابراز نارضایتی کردند.

برخی از امور مردم وابسته به مصوبات شورای شهر است، شورایی که اعضای آن در زمان انتخابات وعده اولویت قرار دادن مسائل شهری و پیگیری مطالبات شهروندان و رسیدگی به حقوق شهروندی آن‌ها را داده بودند و حال به هر دلیلی حاضر به جمع شدن در کنار هم و انجام رسالتشان نیستند.

تا زمان تنظیم این گزارش رئیس شورای اسلامی شهر سقز پاسخگوی تماس و پیامک ما نبود بنابراین به سراغ مختار اصغری، یکی از اعضای این شورا رفتیم، او ضمن تأیید عدم تشکیل جلسات این شورا، دخالت برخی را دلیل اصلی اختلاف بین اعضا و برگزار نکردن جلسات ماهانه مطرح کرد.

  انتقاد از عدم تشکیل جلسات شورا

مختار اصغری ادعا کرد که بیش از سه ماه است جلسه شورای شهر سقز تشکیل نشده است و افزود: یکی از رسالت‌های رئیس شورا اعلام روز و زمان برگزاری جلسات است که در این مدت نسبت به این مهم اقدام نکرده است.

وی اضافه کرد: بی‌شک وجود اختلاف نظر بین اعضای شوراهای اسلامی امری طبیعی است و این نباید مانع از انجام وظیفه اصلی این افراد شود.

این عضو شورای اسلامی شهر سقز ادامه داد: بارها نسبت به عدم تشکیل جلسات شورا انتقاد کرده‌ام ولی متاسفانه از تشکیل این جلسات جلوگیری شده است.

اصغری یادآور شد: انتخابات هیئت رئیسه سال سوم دوره ششم شورای اسلامی در سقز تا 10 آبان امسال می‌بایست برگزار می‌شد ولی به دلایل مذکور تاکنون این اقدام انجام نشده است.

وی با بیان اینکه طی نامه‌هایی به استانداری، شورای اسلامی استان و نهاد ریاست جمهوری خواستار رفع این مسئله در سقز شده‌ایم، گفت: شهرداری سقز، ثروتمندترین شهرداری کردستان از لحاظ داشتن ملک و اراضی است که متأسفانه عده‌ای در این حوزه بجای استفاده از ظرفیت‌های این شهر در راستای توسعه آن؛ به‌دنبال منفعت شخصی خود هستند.

این عضو شورای اسلامی شهر سقز افزود: افرادی مدعی هستند که انقلابی عمل می‌کنند ولی فرد انقلابی به مردم و شهرش ضرر و آسیبی نمی‌رساند.

  تشکیل پرونده برای اعضای شورای اسلامی شهر سقز

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری کردستان هم در ارتباط با این مسئله اظهار کرد: به‌صورت شفاهی به رئیس شورا تذکر لازم را داده‌ایم و امروز هم مکتوب آن را ارسال می‌کنیم.

جمشید اسدی با اشاره به اینکه براساس قانون باید ماهانه شوراهای اسلامی دو جلسه عادی تشکیل دهند، افزود: این اعضا موظف هستند بر مبنای نیاز هم اقدام به تشکیل جلسات فوق‌العاده کنند.

وی اضافه کرد: اگر شورای اسلامی شهر سقز نسبت به تذکرات شفاهی و مکتوب داده شده تمکین نکنند برای آن‌ها پرونده تشکیل و به شورای حل اختلاف ارجاع می‌دهیم.

اکنون فصل بودجه‌نویسی و تبیین لایحه عوارض و رتق و فتق امور شهروندان برای سال آینده است که اعضای شورا باید در جلساتی به این رسالت مهم و برنامه‌ریزی در راستای آن بپردازند که اعضای شورای شهر سقز بجای پرداختن به این امورات اساسی درگیر مسائل حاشیه‌ای شده‌اند.

فرماندار به‌عنوان بالاترین مقام اجرایی شهرستان یکی از وظایفش نظارت و بازرسی از نهادهایی همچون شهرداری و شوراهای اسلامی شهر و روستاست و افزون بر این رئیس جلسات هیئت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی را هم برعهده دارد.

  تشکیل جلسات شورای شهر سقز از هفته آینده

فرماندار ویژه شهرستان سقز هم ضمن تکذیب عدم تشکیل جلسات شورای اسلامی شهر سقز در سه ماه اخیر، اظهار کرد: شورای اسلامی باید در هر ماه دو جلسه عمومی تشکیل دهد که یک ماه است در سقز این اقدام به دلایلی انجام نشده است.

جعفر توان با اعلام اینکه شورای اسلامی نهادی مستقل است و ما به عنوان ناظر تنها می‌توانیم تخلف‌های آنها را منعکس کنیم، ادامه داد: با پیگیری و گفتگوهایی که انجام داده‌ایم از هفته آینده جلسات شورای اسلامی شهر سقز تشکیل می‌شود.

بر اساس قوانین و مقررات موجود در یک ماه باید اعضای شورا دو جلسه تشکیل دهند و حال به هر دلیلی این مسئله برای آن‌ها مقدور نشده است ادب و رسالتی که اعضای شوراهای اسلامی پذیرفتند حکم می‌کند دلیل عدم تشکیل جلسات را برای شهروندان تشریح و آن‌ها را در جریان قرار می‌دادند و از این بابت هم عذرخواهی می‌کردند.

سقز پس از سنندج پرجمعیت‌ترین شهر استان کردستان است و شورای اسلامی این شهر هفت نفر عضو دارد.

شناسه خبر 78592