شناسه خبر:78478
1402/10/27 09:25:16

سپهرغرب، گروه خبر - سمیرا گمار: استاندار همدان گفت: مدیران کل وظیفه دارند رفتار کارشناسان خود را با دقت کنترل کنند که مانعی بر سر راه تولید ایجاد نکنند.

 علیرضا قاسمی‌فرزاد روز گذشته در سی‌ونهمین کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که با حضور چند تولیدکننده و جمعی از مدیران ذی‌ربط اجرایی در سالن شهدای استانداری برگزار شد، در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه تاکنون در بخش صنعت، معدن، کشاورزی و گردشکری از 206 واحد رفع مشکل شده است، عنوان کرد: این واحدها تعطیل و نیمه‌تعطیل بوده‌اند که به چرخه تولید برگشته‌اند؛ علاوه‌بر این باید به این نکته توجه داشت که پرونده‌هایی که در ستاد تسهیل مورد بررسی قرار می‌گیرند، لزوماً تعطیل یا نیمه‌تعطیل نیستند، بلکه برخی درحال فعالیت بوده و مشکلاتی در حوزه بانکی، گمرکی، مالیاتی و غیره دارند.وی سپس با اشاره به پرونده‌های بررسی‌شده در سی‌ونهمین جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، خاطرنشان کرد: یکی از پرونده‌ها مربوط به یک واحد گلخانه بود که مقرر شد 10 درصد از بدهی خود را به بانک پرداخت کند و یک‌سال نیز به‌عنوان فرجه و فرصت درنظر گرفته شد که بدهی خود را تسویه کند.

استاندار همدان ادامه داد: پرونده بعدی مربوط به یک واحد دامداری بره‌پروری بود که به‌دلیل بدهی معوق مقرر شد 10 درصد بدهی خود را پرداخت کرده و 9 ماه نیز فرصت داشته باشد تا مابقی بدهی خود را تسویه کند.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به پرونده دیگری که به‌دلیل بدهی مالیاتی در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت، تصریح کرد: این واحد برای اینکه با سرمایه‌گذار جدیدی که پای کار آورده بتواند مجدداً به چرخه تولید برگردد، شامل دو سال فرجه جهت تسویه بدهی مالیاتی شد؛ البته مشروط به اینکه ظرف 6 ماه این اتفاق صورت گرفته و بتواند به چرخه تولید برگردد که اگر ظرف این مدت نتواند تعهد خود را انجام دهد، بایستی کل بدهی خود را تسویه کند.

وی ادامه داد: اتحادیه تعاونی‌های روستایی نیز یک ضمانت‌نامه داشت که مقرر شد پنج ماه به آن فرصت داده شود؛ از آنجایی که این واحد میوه شب عید را تأمین می‌کند، این مهلت پنج‌ماهه درنظر گرفته شد تا بتواند در این مدت بدهی خود را به بانک پرداخت کند.

استاندار همدان سپس به پرونده یک واحد تولیدی دیگر اشاره کرد و افزود: ماشین‌آلات این واحد تولیدی به‌دلیل اختلاف بین مجموعه گمرک و صمت ترخیص نشده که مقرر شد میزان تعرفه‌ای که از قبل بوده، دریافت کنند و برای مابه‌التفاوت که یک درصد است، تضمین گذاشته شده یا وجه (که خیلی هم مبلغ آن بالا نیست) پرداخت شده و ماشین‌آلات ترخیص شود.

قاسمی‌فرزاد با این بیان که مقرر شد اداره کل صمت قوانین و مقررات را به گمرک ابلاغ کند تا این مشکل برای همیشه حل شود، سخنانش را در این بخش به پایان برد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نزدیک به یک دهه است که رهبر معظم انقلاب بر تولید تأکید دارند، اظهار کرد: این مسئله باید نصب‌العین همه ما در سطوح مختلف مسئولیتی باشد؛ علاوه‌بر این رئیس‌جمهور محترم و سران قوای دیگر نیز بر این موضوع تأکید دارند که تحت هیچ شرایطی هیچ واحد تولیدی نباید تعطیل شود.

استاندار همدان متذکر شد: تولید باید استمرار داشته باشد و مدیران دستگاه‌های اجرایی باید معاونان و کارشناسان خود را توجیه کنند که مثلاً گاهی به‌دلیل یک جمله، کار را متوقف نکنند! وقتی سرمایه‌گذار و تولیدکننده می‌توانند تضامین لازم را پرداخت کنند و ریالی حق بیت‌المال تضییع نخواهد شد، باید همه در بدنه یک دستگاه دولتی بر اهمیت امر واقف شده و تلاش خود را برای باز شدن گره کار تولیدکننده، به کار ببندند.

قاسمی‌فرزاد در خاتمه اعلام کرد: مدیران کل وظیفه دارند رفتار کارشناسان خود را با دقت کنترل کنند که مانعی بر سر راه تولید ایجاد نکنند.

شناسه خبر 78478