شناسه خبر:77788
1402/10/11 09:26:44
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان:

کار فرهنگی صرفاً برگزاری رویدادهای مناسبتی و نصب بنر نیست

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه کار فرهنگی صرف برگزاری رویدادهای مناسبتی و نصب بنر نبوده و نیازمند خلاقیت در ارائه برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی است، گفت: جانمایی برخی سازه‌ها در سطح شهر نیازمند بازنگری است و تعداد سازه‌های فرهنگی و آموزش شهروندی باید افزایش یابد.

به گزارش سپهرغرب و به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، سعید شهابی‌نیا در کمیسیون فرهنگی شورا با موضوع نصب بنر، اِلمان‌ها و فضاسازی شهری، اظهار کرد: بخشی از طراحی‌ها، تولید محتوای بیلبورد‌ها و بنرهای فرهنگی برعهده سازمان فرهنگی شهرداری است که مسئولان آن می‌توانند از ظرفیت‌های مختلف در سطح شهر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه البته از همه مجموعه‌ها برای طراحی بنرهای شهرداری دعوت به عمل آمد، گفت: خانه گرافیک حوزه هنری انقلاب اسلامی همدان طی یک‌سال گذشته همکاری خوبی با شهرداری همدان داشته که جای تقدیر و تشکر دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان بیان کرد: همچنین همکاری سازمان سیما و منظر و روابط عمومی شهرداری با سازمان فرهنگی و اجتماعی باعث بهتر دیده شدن بنرها در سطح شهر شد که این موضوع نیز قابل تقدیر است.

شهابی‌نیا افزود: به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های دیگر در بحث فضاسازی شهری در حوزه فرهنگی و آموزش شهروندی باید تلویزیون‌های شهری نیز تعیین تکلیف شوند.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در شهرداری هماهنگی بیشتر بین سازمان فرهنگی و سازمان سیما منظر در بحث طراحی و نصب بنرها و بیلبوردها باشد، تصریح کرد: عدم وجود یک متولی در شهرداری از مشکلات سازمان فرهنگی شهرداری بوده و این بخش تنها مجموعه‌ای است که زیرمجموعه هیچکدام از معاونت‌ها نیست.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به تعیین یک مدیر فرهنگی در مناطق شهرداری به‌منظور انجام امور مربوطه، ادامه داد: این مهم پس از حدود یک‌سال در مناطق محقق شد و حتی مباحث آموزش شهروندی نیز توسط مدیران فرهنگی در مناطق دنبال می‌شود.

شهابی‌نیا خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جلسات و حضور فعالان در این بخش، ایجاد هماهنگی در متن و محتوای بنرهای فرهنگی در مناسبت‌ها است که یک پیام و مفهوم را به‌صورت مشترک به مخاطب منتقل کند.

وی خواستار تشکیل کمیته فضاسازی و تبلیغات شهری به‌منظور سامان‌دهی فضای شهری در شهرداری شد و گفت: تشکیل این کمیته و گرفتن مشاور جهت اولویت‌بندی مناسبت‌ها توسط شهرداری، انجام شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر همدان همچنین بر ارسال دستورالعمل هزینه‌کرد مباحث فرهنگی در مناطق توسط سازمان فرهنگی شهرداری تأکید کرد و یادآور شد: جایگاه مدیران فرهنگی در مناطق باید ارتقا یافته و وظایف آن‌ها نیز هرچه سریع‌تر تدوین و ابلاغ شود.

شهابی‌نیا اظهار کرد: کار فرهنگی صرف یک کار مناسبتی و نصب بنر نیست، بلکه نیازمند خلاقیت بوده و نصب بنر یکی از ابزارها جهت دستیابی به امور فرهنگی است.

   رضایی: فضای عمومی شهر، توان فرهنگی و نرم ما در تقابل با تهاجم فرهنگی است

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان نیز با بیان اینکه به نظر می‌رسد فضای عمومی شهر توان فرهنگی و نرم ما در تقابل با تهاجم فرهنگی دشمنان است، گفت: باید این فضا را برای استفاده از ظرفیت مقابله با تهاجم فرهنگی و ترویج گفتمان‌های مورد نظر حفظ کنیم.

علی رضایی با تأکید بر اینکه باید با سازمان‌دهی، برنامه، وحدت و همسویی از فضاهای عمومی شهر در راستای گفتمان‌سازی استفاده شود، بیان کرد: استفاده از این ظرفیت باید بیشترین اثرگذاری را در مخاطب ایجاد کند.

وی با بیان اینکه سازه‌ها، بنرها و بیلبوردها با هزینه‌های بسیار بالا در سطح شهر نصب می‌شود، افزود: این هزینه‌های بالا و اقدامات برای اثرگذاری محتوا است، اما متأسفانه به محتوای بنرها بها نداده و توجه نمی‌کنیم؛ درحالی که به‌منظور اثربخشی گسترده باید دقت و توجه بیشتری به محتوا داشت.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه نگرش‌ها در حوزه فرهنگ باید اصلاح شود، تصریح کرد: متأسفانه رویکرد فنی، خدماتی و غیره به رویکرد فرهنگی برتری دارد، درحالی که باید به این حوزه توجه بیشتری شود تا آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی کمتر باشد.

رضایی با بیان اینکه تا زمانی که جایگاه خوبی در ساختار سازمانی مناطق برای مدیران فرهنگی و امور درنظر گرفته نشود و این امر مورد توجه شهردار و ستاد نباشد افراد فرهنگی به این بخش ورود نخواهند کرد، ادامه داد: باید این درک و فهم ایجاد شود تا توقع و انتظارات در حوزه فرهنگی تأمین شود.

وی با یادآوری این مهم که حفظ هویت انقلابی، دینی و اعتقادی باید اساس کار در حوزه فرهنگی باشد، خاطرنشان کرد: کمک‌ها به دستگاه‌های فرهنگی و اجرایی به‌منظور اقدام در این حوزه باید هدفمند شود و بعد از تخصیص کمک‌ها نیز نظارت لازم صورت گیرد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر همدان یادآور شد: فضای عمومی شهر باید در اختیار کار فرهنگی باشد و به دنبال آن کارهای تخصصی برای سازمان‌دهی و ایجاد انگیزه بیشتر می‌شود.

رضایی با تأکید بر اینکه انتظارات از مدیریت شهری در حوزه فرهنگی جدی است، اظهار کرد: باید در این خصوص به مطالبات شهروندان و افکار عمومی پاسخگو باشیم.

شناسه خبر 77788