شناسه خبر:74773
1402/7/26 12:48:51

جامعه انسانی دارای پدیده‌هایی است که چگونگی مواجهه با آن‌ها چه از بُعد نظری و چه از منظر رفتاری، دارای کارکردهایی است که می‌تواند ره‌آورد سازنده و یا مخرب، برای افراد و اجتماع داشته باشد؛ یکی از این موضوعات، پدیده نخبگی است. در دیداری که برخی از نخبگان سال پیش و نیز روز گذشته با رهبر فرزانه و بصیر انقلاب اسلامی داشتند، ایشان به‌درستی، تعریفی از نخبه به جمع و مردم ارائه کردند که از جنبه‌هایی با برداشت برخی متفاوت بود و می‌توان مدعی بود که جان نخبگی در این تفاوت‌ها به‌عنوان ملاک‌، نهفته است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای مدظله‌العالی فرمودند انسان‌های باهوش که از استعداد و علم خود در جهت ساخت سلاح هسته‌ای و سلاح شیمیایی و یا ابزار جاسوسی استفاده کرده‌اند، نخبه نیستند؛ نخبه آن انسان صاحب استعداد و پُرتلاش است که از هدایت الهی بهره گرفته، از انسان نخبه انتظار می‌رود که ظرفیت شخصی خود را تبدیل به ظرفیت ملی کند و توانایی خویش را در جهت حل مسائل کشور قرار دهد، اگر به خارج از کشور برای تحصیل می‌رود، بعد از اتمام تحصیلات به کشور برگردد و توانایی خود را برای پیشرفت مملکتش، به‌کار گیرد.
 
رهبر معظم انقلاب امسال خواستار جهشی تازه و ورود به فصل تازه‌ای از فعالیت‌های نوآورانه در مراکز و محیط‌های علمی دانشگاهی شدند که باید نخبگان در آن‌ نقش تعیین‌کننده‌ای داشته باشند و نباید به آنچه از قبل به دست آمده، مغرور بود، زیرا ازلحاظ پیشرفت در علم در مقایسه با دنیا، عقب هستیم.
 
اضافه بفرمایید به مفهوم فوق‌الذکر، به‌کارگیری معنای کلماتی چون زرنگ یا آدم بزرگ که برخی به غلط فکر می‌کنند زرنگ کسی است که انواع و اقسام حیل را برای جلب و جذب مواهب صوری و فیزیکی دنیا به‌کار می‌بندد و به نتیجه ظاهری هم می‌رسد، اما در نگاهی جامع متناظر به انسانیت و فلسفه خلقت بشر توأم با نگاه دنیوی و اخروی، زرنگ کسی است که با داشتن تعریفی درست، دور از هرگونه غل و غش، از تمام قوای خود برای ارتقای روحی، روانی و دنیوی‌اش با هدف سعادتمندی و تقرب الهی، بهره می‌برد، از فرصت دنیا (از مسیر درست) برای برداشتن توشه جهت آخرت جاودان، استفاده می‌کند و آدم بزرگ کسی است که به‌طور منطقی کوچکی کند و خود را در قِبال دیگران ناچیز بشمارد، نه اینکه با تکیه بر ظواهر، مغرورانه مشی کرده و به قول معروف بالابالا نشسته و گنده‌گویی کند! بزرگ کسی است که در سختی‌ها به‌طور منطقی صبر پیشه کند و بتواند خشمش را فرو نشانده و مراقب کرامت دیگران باشد.
 
امید است بیشتر تلاش کنیم تا به‌درستی مفاهیم را تعبیر و تعریف کنیم و به‌کار بگیریم که سعادت را در زندگی فردی و اجتماعی شاهد باشیم، إن‌شاءالله.
 
 
 
 

شناسه خبر 74773