شناسه خبر:74757
1402/7/25 13:17:01

سپهرغرب-گروه خبر: سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با بیان اینکه آزمون جذب معلم براساس شایستگی و تجربه آموزشی باشد، گفت: اکنون برای ما کلاس بدون معلم و آموزش بی‌کیفیت پذیرفته نیست و حتماً باید مدارس دولتی را با تأمین معلم، تقویت کنیم.

حجت‌الاسلام احمدحسین فلاحی درخصوص وضعیت تأمین نیروی آموزشی و کمبود معلم با توجه به شکایات بسیار از سوی خانواده‌ها و مدارس، علت اصلی ایجاد معضل کمبود نیروی آموزشی را در وزارت آموزش‌وپرورش مربوط به ادوار مختلف برشمرد و افزود: همان‌طور که در سخنان مقام معظم رهبری بود، مشکلات و مسائل آموزش‌و‌پرورش به‌مرور ایجاد شده، در طول سالیان گذشته کمبود معلمان انباشته شده و خبرهای روز وزارتخانه حاکی از کمبود 260 هزار معلم است.
این مدرس آموزش عالی مهم‌ترین دلیل ایجاد این مشکل را کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو و تربیت معلم دانشگاه فرهنگیان برشمرد و بیان کرد: این مرکز آموزش عالی مهم‌ترین منبع اصلی تأمین نیروی آموزشی است که متأسفانه از سالانه 25 هزار نفر، به حدود یک‌هشتم یعنی سه هزار نفر کاهش داشته که حاصل بی‌تدبیری مسئولان به‌مرور زمان بوده است؛ با اعتراض رهبر انقلاب و حضور ایشان در این مرکز، مقرر شد وضعیت سامان‌دهی و کمبودها جبران شود.
 
وی به دیگر علل ایجاد شرایط نابه‌سامان کمبود معلم پرداخت و گفت: این معضل در اثر حذف دانش‌سراها و تربیت معلم‌ها در طول سال‌ها از دولت‌های قبلی به‌وجود آمده و ارتباطی به دولت سیزدهم ندارد و می‌توان گفت که وزارت آموزش‌وپرورش به‌ویژه در دو سال اخیر بیشترین جذب معلم را از طریق ماده 28 و افزایش ظرفیت دانشگاه فرهنگیان داشته است.
 
حجت‌الاسلام فلاحی با اشاره به این مطلب که سازمان اداری و استخدامی کشور همکاری خوبی در زمینه صدور مجوز استخدام داشته است، ادامه داد: کمیسیون آموزش هم از آغاز به کار مجلس یازدهم در دولت قبلی و فعلی به این مسئله مهم ورود پیدا کرده و علاوه‌بر آمار 260 هزار کمبود معلم، مجموعه آموزش‌وپرورش با کاهش 50 هزار نیروی پشتیبان و سرایدار مواجه است که در برخی از مدارس مدیران و معاونین در کلاس‌های درس حاضر می‌شوند و اکنون متأسفانه کلاس خالی داریم.
 
سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در ادامه اظهار کرد: این مشکل به‌مرور با افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو مرتفع شد و اکنون دانشگاه فرهنگیان حدوداً 40 هزار نفر جذب دانشجو معلم دارد و به همین میزان باید دانشگاه شهیدرجایی توسعه داده می‌شد که این مسیر اصلی جذب معلم است.
 
این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دیگر علت‌های این مسئله در دوره‌های گذشته، افزود: تعدادی از معلمان حق‌التدریس، نهضتی‌های قبل از سال 1391 بودند که با برگزاری آزمونی 23 هزار نفر جذب شدند و برای مجموعه کسانی که با آموزش‌وپرورش ارتباط دارند؛ نیروهای آموزشی بعد از سال 1391 اعم از حق‌التدریس‌ها، نهضتی‌ها، طرح امینی‌ها، معلمان قرآنی، مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای آموزشی در مدارس غیر انتفاعی با تصویب یک قانون که به صحن مجلس آمد و درخصوص فوریت آن با امضای نمایندگان به‌دلیل هم‌زمان بودن با برنامه هفتم توسعه، درخواست اعمال اصل 85 جهت تسریع تعیین تکلیف در کمیسیون مشترک ارائه شد تا معلمان باتجربه و شایسته جذب آموزش‌وپرورش شوند و در این وضعیت کمبود معلم، یاری‌کننده باشند.
 
وی با تأکید بر اینکه مسئله کمبود معلم مهم و حیاتی است و وزارت آموزش‌وپرورش 50 میلیون نفر عائله دارد، گفت: مجلس پای کار حل این مشکل است و امیدواریم که دولت هم پای کار باشند، هرچند که نمی‌توان به‌یک‌باره مسئله کمبود معلم را امسال برطرف کرد و براساس مذاکرات هفته گذشته، دکتر صحرایی وزیر محترم آموزش‌وپرورش و نیز ریاست محترم سازمان اداری و استخدامی کشور معتقدند که به‌تدریج اما با سرعت بیشتری جذب معلم صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود.
 
حجت‌الاسلام فلاحی درخصوص سؤالی با موضوعیت استیضاح وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد: استیضاح چند وزیر در درخواست نمایندگان وجود دارد و منوط به اعلام وصول هیئت‌رئیسه مجلس بوده که فعلاً درگیر برنامه هفتم توسعه است.
 
 

شناسه خبر 74757