شناسه خبر:72680
1402/5/28 11:49:19

نماینده ولی فقیه در کردستان گفت: شعر عاشورایی به همت شاعران می‌بالد، شاعران اسلامی اشعار زیادی در مورد امام حسین(ع) سروده‌اند که بسیار زیبا و دلنشین است.

حجت‌الاسلام پورذهبی در اختتامیه کنگره شعر عاشورایی در قروه با تقدیر از دست اندرکاران برگزاری این کنگره اظهار کرد: شعرایی که در این کنگره شعرخواندند حس و حال بسیار زیبایی را ایجاد کردند که قابل بیان نیست.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه بنده اهل فن نیستم اما هرآنچه از این اشعار برآمد سرشار از زیبایی و بسیار وزین بود.

نماینده ولی فقیه در کردستان افزود: حضرت علی اصغر سند مظلومیت حضرت ابا عبدالله حسین(ع) بود اگر چه کربلا سرشار از صحنه‌های مظلومیت قیام حسینی است، اما همین یک صحنه سندی محکم برای اثبات مظلومیت قیام امام حسین(ع) است.

وی افزود: اهمیت و ارزش شعر عاشورایی در این است که شاعران توانمند با زبان زیبای شعر مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفایش را فریاد بزنند.

به گفته نماینده ولی فقیه در کردستان، تک تک صحنه‌های کربلا برای اثبات حضرت اباعبدالله الحسین(ع) کفایت می‌کند، این صحنه بسیار شورانگیز است و باید گفته و بیان شود.

پورذهبی با تاکید براینکه زبان هنر بهترین و تاثیرگذارترین زبان برای انتقال فرهنگ عاشورایی است، افزود: شعر عاشورایی به همت شاعران می‌بالد، شاعران اسلامی اشعار زیادی در مورد امام حسین(ع) سروده‌اند که بسیار زیبا و دلنشین است.

وی افزود: در شعر عاشورایی باید با لطافت به حماسه، اهداف و اصل واقعه عاشورا پرداخته شود.

رشد 10 درصدی استقبال شعرا از کنگره شعر عاشورایی

حجت‌الاسلام عابدین رستمی امام جمعه قروه و دبیر شانزدهمین کنگره ملی شعر عاشورایی قروه روز پنجشنبه در مراسم آغاز بکار این کنگره، اظهار کرد: این کنگره امسال در 2 بخش عاشورایی و ایثار و شهادت برگزار می‌ شود.

وی با بیان اینکه تا 18 مرداد فرصت ارسال آثار بود، یادآور شد: 332 اثر از 26 استان و 56 شهر به این کنگره ارسال شد که نشان از اقبال شعرا دارد.

وی از افزایش 10 درصدی استقبال شعرا از این کنگره خبر داد و اضافه کرد: عبدالجبار کاکایی، محی‌الدین آیینی و علی احسان فریدونی، آثار ارسالی به کنگره را داوری می‌کنند.

شعر عاشورایی قالب خاصی از شعر و ادبیات نیست

استاندار کردستان با بیان اینکه شعر عاشورایی قالب خاصی از شعر و ادبیات نیست، گفت: تعمیق و عمومیت ببخشدن به معرفت عاشورایی خدمت بزرگ هنر و شعر انقلابی است.

اسماعیل زارعی کوشا اظهار کرد: این کنگره یکی از بهترین مجالسی است که بهره و نشاط معنوی را به همراه دارد و از باب هنری و ادبی نیز محفل ارزشمندی است.

وی ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این کنگره و حضور هنرمندانی از سراسر کشور در قروه، افزود: از مهمترین دستاوردهای انقلاب، تعمیق معرفت و شناخت عمومی نسبت به معارف دین و به ویژه عاشورا و شخصیت اباعبدالله است.

استاندار کردستان، برداشت از وقایع و شخصیت‌های کربلا را نگاهی عمومی منطبق بر حقیقت دانست و اضافه کرد: عمومی شدن معرفت نسبت به یاران امام حسین ثمره کار بزرگی است که شاعران آیینی انجام می‌دهند.

زارعی کوشا تاکید کرد: شعر عاشورایی قالب خاصی از شعر و ادبیات نیست بلکه در مفاهیم دینی نیز نقش آفرین است و بسیاری از نیازهای معنوی و شناختی از طریق این اشعار برطرف می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه روایت عاشورا برگرفته از منابع معتبر باشد، ادامه داد: استفاده از ذوق و قریحه در مسیر عاشورا و شعر آیینی عنایتی است که جای تبریک دارد.

300 اثر به کنگره ملی شعر عاشورایی ارسال شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان از ارسال 300 اثر به کنگره ملی شعر عاشورایی به شانزدهمین دوره کنگره ملی شعر عاشورایی خبر داد.

علی اصغر دریایی با اشاره به استقبال خوب شاعران از شانزدهمین دوره کنگره شعر عاشورایی، اظهار کرد: در این دوره از کنگره ملی شعر عاشورایی 300 اثر از شاعران 57 شهر کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده است.

وی تصریح کرد: این شعرای آیینی سروده‌های خود را به سه زبان کُردی، ترکی و فارسی در دو بخش ویژه و اصلی به دبیرخانه شانزدهمین دوره کنگره ملی شعر عاشورایی ارسال کرده‌اند.

به گفته وی، بخش اصلی شعرعاشورایی و بخش ویژه شعر در قالب ایثار و شهادت با تاکید بر شهدای کردستان، سردار شهید حاج قاسم سایمانی و شهدای امنیت است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان خاطرنشان کرد: تمام اسلوب‌های ادبی شامل وزن، عروض، قافیه و ردیف و در قالب‌های مختلف شعری مثل قطعه، غزل، دوبیتی و رباعی و دیگر قالب‌های شعری در آثار رسیده به دبیرخانه کنگره رعایت شده است.

دریایی ترویج فرهنگ و هنر اصیل اسلامی و اشاعه فرهنگ و ادبیات آیینی ـ عاشورایی را از مهمترین اهداف برگزاری این کنگره ملی به میزبانی استان کردستان عنوان کرد و گفت: آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با صفات و فضائل امام حسین‌(ع)، شناسایی و تجلیل از پدیدآورندگان آثار فاخر فرهنگی، هنری و ادبی مرتبط با عاشورا، ارتقای سطح کیفی شعر آیینی و گسترش هرچه بیشتر آن، توجه به کیفیت و جذابیت اشعار مداحی در مراسم مذهبی و رصد فرهنگی عاشورا در سطوح مختلف از دیگر اهداف برگزاری این کنگره ملی است.

 

شناسه خبر 72680