شناسه خبر:72627
1402/5/26 10:29:10

سپهرغرب، گروه اقتصادی: مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دست‌باف با اشاره به مشکلات بخش فرش گفت: صادرات فرش دست‌باف از 500 میلیون دلار در سال طی 10سال گذشته به 50میلیون دلار در سال رسیده است.

 

عبدالله بهرامی، با اشاره به مشکلات در بخش فرش گفت: متأسفانه قشر فرش مستضعف هستند و نیازمند بخش حمایت در بخش تأمین اجتماعی هستند. بیمه روستاییان و عشایر بحث درمان را ندارد و همین باعث ناراضایتی آن‌ها است.

وی با بیان این که بیمه قالی‌بافان یکی از ابتدایی‌ترین خواسته و نیاز حوزه فرش است، گفت: سال 88 مصوب و مقرر شد حداکثر در مدت 10سال، حداقل یک میلیون بافنده فرش، بیمه شوند در مدت پنج سال تا سال 1392, 460 هزار بافنده بیمه شدند، اما از سال 92 به این طرف به علت تأمین نکردن بودجه لازم، این روند ادامه نیافت و اکنون از دو میلیون بافنده فقط حدود 230 تا 240 هزار قالی‌باف بیمه‌شده داریم. تنها ابزار فعلی ما بیمه روستایی و عشایر است.

مد‌‌‌‌یرعامل اتحاد‌‌‌‌یه سراسری تعاونی‌های تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان فرش د‌‌‌‌ستباف ایران با اشاره به مشکلات پیمان ارزی در بحث صادرات فرش افزود: مسئله پیمان ارزی همچنان به قوت خود باقی است و این موضوع باعث شده است که طی چندساله گذشته بحث صادرات به طور چشمگیری کاهش یابد.

بهرامی با تأکید بر اینکه تنها 10 درصد بحث فرش دستباف بازار داخلی دارد اظهار کرد: 90درصد بحث فرش دست‌باف صادراتی است. با بی‌توجهی و عدم حمایت دولت, صادرات فرش دست‌باف از 500 میلیون دلار در سال طی 10سال گذشته به 50 میلیون دلار در سال رسیده است. صادرات فرش دست‌بافت در بدترین شرایط تحریم، کمتر از 500میلیون دلار نبود و حتی به یک میلیارد تا یک میلیارد و 200میلیون دلار هم می‌رسید.

وی با بیان اینکه قیمت مواد اولیه طی چند سال اخیر به‌شدت بالا رفته است بیان کرد: در صنعت فرش در رقابت با کشورهای دیگر هستیم، کشورهای دیگر اگر 10 سال گذشته فرشی را با مبلغی مشخص تولید می‌کردند، اکنون نیز با همان قیمت تولید می‌کنند, اما در کشور ما به‌دلیل تورم و گرانی هزینه تولید برای تولیدکننده‌ها بسیار افزایش یافته است.

مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی فرش دست‌باف با بیان اینکه گلوگاه مشکل صادرات فرش ما، ناشی از خودتحریمی داخلی است، گفت: محدودیت بانک مرکزی برای صادرکنندگان فرش باید برداشته شود.

به گفته بهرامی، علاوه بر تحریم‌های بیرونی، تحریم‌های داخلی ازجمله مصوبه تعهد ارزی بانک مرکزی و عدم حمایت از قالی‌بافان و صادرکنندگان باعث شد تا تولید فرش دست‌باف به یک‌سوم و صادرات آن به‌شدت کاهش یابد در حالی که هنر صنعت فرش دست‌باف علاوه بر ارزآوری برای کشور، اشتغال‌زایی و درآمدزایی برای قالی‌بافان به‌دنبال دارد.

وی ایران با اشاره به عدم فراوری مواد اولیه فرش گفت: هنوز یک سرمایه‌گذار چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی وجود ندارد که این همه پشم عالی و درجه یک را فرآوری و استفاده کند. ایران واردکننده پشم و ابریشمی شده که زمانی تولیدکننده و صادرکننده پشم و ابریشم بوده است. در حال حاضر سالیانه 700تن ابریشم وارد می‌کنیم.

مد‌‌‌‌یرعامل اتحاد‌‌‌‌یه سراسری تعاونی‌های تولید‌‌‌‌کنند‌‌‌‌گان فرش د‌‌‌‌ست‌باف با بیان اینکه اکثر تولیدکنندگان کارگاه خود را تعطیل کرده‌اند گفت: فرش‌ها را بافته‌اند اما نتوانسته‌اند به فروش برسانند و این باعث شده تا در انبارهای آن‌ها فرش‌های زیادی مانده است.

بهرامی با اشاره به نمایشگاه فرش دست‌باف گفت: مبلغ نمایشگاه بسیار افزایش پیدا کرده است و این باعث کاهش مشارکت شده است. نمایشگاهی که در حوزه فرش در شهریور ماه برگزار می‌شود، بزرگترین نمایشگاه فرش جهان است،‌ در چنین شرایطی موفق نشدیم که حتی یک تاجر در حوزه فرش را دعوت کنیم. تاجر باید 6 ماه قبل دعوت شود. بحث امور نمایشگاهی و وزارت صمت در این حوزه بسیار کوتاهی کردند و این باعث شد که فرصت را برای رونق فرش از دست بدهیم.

شناسه خبر 72627