شناسه خبر:72379
1402/5/21 11:52:20

تهیه‌کننده نمایش «فصل شیدایی» با بیان اینکه این نمایش از 20 مردادماه به مدت 14 شب در همدان اجرا خواهد شد، گفت: نمایش قصه خلقت تا ظهور است که در سه فصل انبیا، صدر اسلام و دوران معاصر تقسیم می‌شود.

علیرضا کوهفر درخصوص اجرای نمایش «فصل شیدایی» در راستای دومین کنگره هشت هزار شهید استان همدان اظهار کرد: «فصل شیدایی» اجرایی شبیه نمایشی است که سال‌ها پیش به‌نام «شب‌های آفتابی» در نخستین کنگره شهدا اجرا شد.

وی ادامه داد: «شب آفتابی» سوله‌محور بود، به‌طوری که مردم داخل سالن و زیر سقف بودند و نمایش بیرون و در فضای باز اجرا می‌شد، اما در مدل جدید که به‌نام «فصل شیدایی» است و از سال 93 در استان‌های مختلف اجرا می‌شود، سوله حذف شده و مردم در فضای باز روی صندلی نمایش را تماشا می‌کنند.

تهیه‌کننده نمایش «فصل شیدایی» با بیان اینکه هر شب می‌توانیم پذیرای پنج هزار نفر باشیم، عنوان کرد: در این برنامه علاوه‌بر نمایش، بُعد تصویر هم اضافه شده؛ درحالی که در «شب‌های آفتابی» فقط نمایش بود، همچنین از تکنیک‌های روز و جلوه‌های ویژه نیز استفاده شده است.

وی با اشاره به اینکه «فصل شیدایی» در 23 شهر اجرا شده و همدان به‌عنوان بیست‌وسومین استان میزبان است، گفت: این برنامه در کشورهای عراق و سوریه نیز با نام «قیامت‌الارض» اجرا شد که در عراق در چهار شهر و در سوریه نیز در سه شهر اجرا داشتیم.

کوهفر با بیان اینکه در همدان یک ماه است که کار شروع شده است، افزود: زمین و مهندسی دکور انجام شده و از امروز به‌صورت تخصصی کار نور و صدا و تصویر انجام خواهد شد که اگر طبق روال پیش برویم، جمعه نخستین اجرا را خواهیم داشت که تا سوم شهریورماه نیز ادامه دارد.

وی اضافه کرد: چیدمان دکور به‌نحوی است که وسط زمین اجرا، جای تماشاچیان است و اتفاقات نمایش در سمت راست و چپ و روبه‌روی تماشاچیان رخ می‌دهد و در روی پرده مشکی رنگی هم فیلم نمایش داده می‌شود.

تهیه‌کننده نمایش «فصل شیدایی» با بیان اینکه در این نمایش اتفاقاتی از زیر تصویر بیرون می‌آید که برای تماشاچی جذاب است و آسانسور هم کار گذاشته شده که سوژه‌ای از دل زمین بیرون می‌آید، افزود: با توجه به اینکه اجراهای ما شب است، دکورهای ما خام است و در روز خیلی جذابیت ندارد، اما در شب جذاب‌ است.

وی با تأکید بر اینکه دکورهای پُرکاری هم داریم که از پشت صحنه وارد و خارج می‌شوند، تصریح کرد: نمایش قصه «خلقت تا ظهور» است که در سه فصل انبیا، صدر اسلام و دوران معاصر تقسیم می‌شود.

کوهفر با بیان اینکه دوران معاصر نمایش نسبت به هر شهر متفاوت است، عنوان کرد: در همدان نیز دوران معاصر بومی‌سازی شده که شامل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مدافعان حرم است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اجرای نمایش هم‌زمان با ماه محرم است، بخش روضه‌ای غالب است؛ اما در سایر ایام برحسب زمان و مکان و ایام تغییراتی را در نمایش داریم.

تهیه‌کننده نمایش «فصل شیدایی» با بیان اینکه زمان اجرای نمایش تقریباً دو ساعت برنامه‌ریزی شده که پس از نماز مغرب و عشا است، افزود: در این نمایش 250 نفر اجرا دارند که 100 نفر از آن‌ها سرباز هستند.

 

شناسه خبر 72379