شناسه خبر:72334
1402/5/19 11:15:06

سپهرغرب، گروه اندیشه: یک کارشناس مذهبی گفت: مکتب اهل بیت (ع) و اسلام مبتنی بر رابطه اخوت و برادری و گذشت و دیگران را بر خود، مقدم داشتن است.

حجت الاسلام والمسلمین رضا غلامی، در مورد سبک زندگی حسینی بیان کرد: دانشگاه امام حسین (ع) دانشگاه جامع و کاملی است و در همه دوره ها، الگو‌های رفتاری و تربیتی بسیار زیادی در سیره و رفتار حضرت اباعبدالله الحسین (ع) برای انسان‌ها وجود دارد.وی با اشاره به اهمیت کمک کردن انسان‌ها به یکدیگر در سیره زندگی امام حسین (ع) گفت: امام حسین (ع) در حدیثی فرموده اند: «اعْلَمُوا أَنَّ حَوَائِجَ النَّاسِ إِلَیْکُمْ مِنْ نِعَمِ اللَّهِ عَلَیْکُمْ فَلَا تَمَلُّوا النِّعَمَ فَتَتَحَوَّلَ إِلَى غَیْرِکُم» «نیازهاى مردم به سوى شما از نعمت هاى خداوند است، از نعمت‌ها خسته نشوید و به دیگران محوّل نکنید.» یعنی نیاز‌های مردم به شما از نعمت‌های خداست. از این نعمت‌ها افسرده خاطر و بیزار نباشید.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی تصریح کرد: امروزه، زندگی اجتماعی بشر به نحوی است که انسان‌ها به یکدیگر احتیاج دارند و اساساً مکتب اهل بیت (ع) و اسلام مبتنی بر رابطه اخوت و برادری و گذشت و دیگران را بر خود، مقدم داشتن است. حضرت اباعبدالله الحسین علیهم السلام فرموده اند احتیاجات مردم از نظر مالی، مشورتی، نصیحتی، همکاری، کمک کردن در همه زمینه‌ها و پیدا کردن راه حل‌های مناسب برای زندگی و... به ویژه در خانواده که قوام و استحکام آن در گرو کمک به یکدیگر است در زمره نعمت‌های الهی به حساب می‌آیند و نشان می‌دهند خداوند متعال، انسان را دوست دارند و به همین دلیل، او باید این نعمت‌ها را با یک دست از خداوند متعال بگیرد و با دست دیگر به بنده خداوند متعال برساند.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: انسان باید در این داد و ستد از خداوند گرفتن و به بنده خدا رساندن، رشد کند. 

بنابراین، نباید با برخورد نادرست، انسان نیازمند را از در خانه خود دور کرد تا از امکان گره گشایی محروم شود.

حجت الاسلام والمسلمین غلامی افزود: حضرت اباعبدالله الحسین علیهم السلام، سیره کمک به دیگران و این سبک زندگی حسینی را برای شیعیان به یادگار گذاشته اند چراکه به تعبیر سعدی شیرازی، «بنی آدم اعضای یکدیگرند/ که در آفرینش ز یک گوهرند/ چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضو‌ها را نماند قرار» این ارتباط انسان‌ها به ویژه ارتباط مومنین با یکدیگر بسیار تنگاتنگ است و رابطه اخوت و خانوادگی، تحکیم کننده ارتباطات انسانی است که رفع حوائج آن‌ها باعث محکم‌تر شدن هرچه بیشتر این ارتباطات می‌شود.

شناسه خبر 72334