شناسه خبر:71081
1402/4/15 09:18:33

سپهرغرب، گروه خبر: رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه از عزم این دانشگاه برای اجرای طرح «بورسیه شغلی در صنعت» به عنوان دومین دانشگاه پیشگام در کشورخبر داد.

محمد نبی احمدی با تاکید بر اهمیت و لزوم پیوند دانشگاه با صنعت، اظهار کرد: مهارت آموزی در همه دانشگاه‌های دنیا به عنوان موضوعی بسیار مهم مورد توجه قرار گرفته که در همین جهت باید به دانشجو به دید نیروی انسانی جامعه نگاه شود و بر تربیت دانشجویان در رشته‌های کاربردی تمرکز شود.
وی افزود: در برخی از رشته‌های تعریف شده در دانشگاه‌ها بدون اینکه مهارت آموزی، بازار کار و اشتغالزایی خاصی برای آنها مورد نظر باشد شاهد هدر رفت منابع نیروی انسانی هستیم که به عنوان یک معضل بزرگ باید به آن نگاه کرد.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با تاکید بر لزوم ایجاد تناسب و تعادل بین ورودی و خروجی دانشگاه و بازار کار و اشتغال تصریح کرد: در زمینه ورودی دانشگاه‌ها باید 2 مسئله مهم از جمله استقبال داوطلبان و اشتغالزایی پس از تحصیل را مورد توجه قرار داد در غیر این صورت تنها شاهد هدر رفت منابع انسانی خواهیم بود.
احمدی خاطر نشان کرد: در حال حاضر طرحی برای مقاطع تحصیلات تکمیلی مصوب شده که بر اساس آن در رشته‌هایی که سه سال متوالی کمتر از 40 درصد پذیرش و متقاضی داشته باشد تعطیل و حذف خواهد شد و هم اکنون این طرح در دانشگاه‌ها در حال اجرا است.
وی در ادامه به ارتباط دانشگاه رازی با بخش صنعتی تاکید کرد و گفت: دانشگاه رازی پس از دانشگاه یزد به عنوان دومین دانشگاه کشور طرحی را با عنوان «بورسیه شغلی در صنعت» در دستور کار اجرایی خود قرار داده است. این طرح با وجود سختی و ریسک بالا اهمیت بسیار زیاد و حیاتی دارد.
رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: در طرح بورسیه شغلی در صنعت افرادی که رتبه‌های خوبی دارند می‌توانند در دانشگاه رازی مشغول تحصیل شوند و بر اساس طرح «شهید وزوایی» حین تحصیل به طور رسمی با بخش‌های صنعتی معرفی شده فعالیت و همکاری داشته باشند و بابت آن به طور ماهیانه هشت روز حقوق دریافت کنند. همچنین بر اساس طرح «شهید صیاد» نیز می‌توانند از سربازی معاف شوند.
احمدی عنوان کرد: امروز می‌بینیم که صنایع مادر در استان کرمانشاه نیروهای حیاتی خود را از داخل استان به دلیل عدم نیروی درجه یک و با تجربه تأمین نمی‌کند بلکه از سایر استان‌ها و در بین دانشگاه‌های تاپ انتخاب می‌کنند و این یک ضعف در این استان تلقی می‌شود.
وی در پایان یادآورشد: بالا رفتن بار علمی و نخبه‌پروری توأم با آموزش مهارت از مهمترین مزیت‌های اجرای این طرح است اما این اقدام نیازمند حمایت و همراهی دستگاه‌های مرتبط بود چرا که در صورت عدم تحقق تعهدات در صورت بروز هرگونه مشکل در فرایند اشتغال دانشجویان مشغول تحصیل تهدیدات جدی برای دانشگاه خواهد داشت.

شناسه خبر 71081