شناسه خبر:69641
1402/3/9 08:44:24
رئیس اتحادیه ‌صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران در گفتگو با سپهرغرب:

ماشین‌آلات مدرن نیاز امروز معادن همدان

سپهرغرب، گروه اقتصادی - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه ‌صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران مشخص شد ممنوعیت واردات ماشین‌آلات، عدم تناسب بین میزان اکتشاف و تعداد بهره‌برداران و معارضان محلی و دولتی سه عامل و مانع پیش روی معدنکاران است.

شناخت مزیت‌های نسبی مناطق مختلف و ایجاد زیرساخت‌ها جهت هدایت صحیح سرمایه‌ها و منابع برای تولید ثروت و ارزش افزوده، یکی از وظایف اصلی سیاستگذاران هر استان است که جز در سایه شناخت دقیق ظرفیت‌ها در عرصه‌های مختلف ‌محقق نمی‌شود.
ذخایر معدنی ازجمله ظرفیت‌های همدان است که تنوع و پراکندگی بالایی در نقاط مختلف استان دارد به طوری که اخیراً رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان همدان از وجود بیش از 32 ماده معدنی در حوزه معادن خبر داد و گفت: اقدامات خوبی اعم از احیای واحدهای معدنی و استفاده از این واحدها در امر جلوگیری از خام‌فروشی و بهبود در استان انجام شده، این در حالی است که طبق آخرین آمار منتشرشده در این حوزه 300 پروانه بهره‌برداری در استان فعال بوده و 34 درصد صنایع استان را صنایع معدنی شکل می‌دهند.
بر این اساس در این شماره از روزنامه سپهرغرب برآن شدیم تا در خصوص وضعیت معادن، نیازها و اولویت‌های این بخش تأثیرگذار در توسعه و انتظار آن‌ها از هیئت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی گفت‌وگویی را با رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران، مدیرعامل شرکت معادن سرمک و همچنین رئیس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
حسن حسینقلی؛ با بیان اینکه بالآخره به هر روی انتخابات اتاق بازرگانی همدان به نتیجه رسید، گفت: بنابراین زمان همکاری و کار کردن فرا رسیده است.
وی با تأکید بر اینکه هرکدام از اعضای هیئت‌رئیسه شخصاً با انگیزه‌ای خاص پای کارآمده‌اند، اظهار کرد: انگیزه ملی باید در راستای توسعه مهم‌ترین هدفی باشد که توسط این افراد دنبال می‌شود.
مدیر عامل شرکت معادن سرمک با تأکید بر اینکه توسعه معادن و رفع موانع همچون معارضان محلی و دولتی می‌بایست پیگیری شود، تشریح کرد: البته اتاق بازرگانی قانون‌گذار نیست بلکه تسهیلگر و مشاور دولت است و در این ارتباط می‌تواند با تعامل با دستگاه‌های دولتی در صدد رفع و یا کاهش این موانع برآید.
حسینقلی با ابراز اینکه محور توسعه استان در گام نخست کشاورزی است بعد معادن، اظهار کرد: البته بدان معنا نیست که ما به لحاظ معادن از اغنای لازم برخوردار نیستیم، خوشبختانه در استان تنوع مواد معدنی داریم که باید برای آن برنامه‌ریزی لازم در دستور کار قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه انتظار از اتاق بازرگانی این است که با ارائه گفتمان تخصصی در پی حل و فصل این مشکلات و رونق تولید در این بخش برآید، تصریح کرد: مهمترین مسئله در حوزه معادن استان به میزان بهره برداری و عدم تناسب میزان اکتشاف باز میگردد.
وی با بیان اینکه باید شرایط به گونه‌ای در معادن دنبال شود که بهره‌بردار بتواند در کل عرصه‌ای که در اختیار دارد اکتشاف داشته باشد اذعان کرد: در حال حاضر ما در اغلب معادن با این مسئله مواجهیم که بهره‌بردار نمی‌تواند در کل عرصه تعیین‌شده نسبت به برداشت و اکتشاف اقدام کند.
این معدن‌دار همدانی با اشاره به اینکه خوشبختانه مدیریت ارشد استان و مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان و سایر معاونان این بخش از هیچ‌گونه همکاری با بخش معدن فروگذار نمی‌کنند افزود: در خصوص میزان اکتشاف، یکی از عمده مشکلات پیش‌رو به کمبود و فرسودگی ماشین‌آلات بازمی‌گردد.
حسینقلی عنوان کرد: افرادی که در صنایع معدنی مشغول به کار هستند بدون ماشین‌آلات نمی‌توانند فعالیتی داشته باشند، نخستین مشکل آن‌ها این است که باید بتوانند ماشین‌آلات نو یا دسته دوم بخرند، دومین مشکل تأمین قطعات برای تعمیرات و نگهداری ماشین‌آلات و سومین مورد هم ارائه سرویس خدمات پس از فروش است.
وی افزود: در این بخش برخی افراد واردکننده ماشین‌آلات هستند و پس از مونتاژ در داخل کشور به فروش می‌رسانند، اما مشکل این است که مثلاً ماشینی را یک و نیم میلیارد تومان خریداری می‌کنند اما چهار و نیم میلیارد تومان می‌فروشند.
رئیس اتحادیه ‌صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران اضافه کرد: اگر بخواهیم ماشین‌آلات معدنی را تقسیم‌بندی کنیم حداقل 20 نوع ماشین داریم که هرکدام اندازه‌های مختلفی دارند. به طور مثال یک لودر، بولدوزر یا بیل مکانیکی از چند جز تشکیل شده که قسمتی از آن موتور ماشین معدنی است، حال سؤال پیش می‌آید که شرکت‌هایی که تولیدکننده هستند چه نوع موتورهایی در چه اندازه‌ای تولید می‌کنند؟ جواب این است که هیچ شرکتی، موتور تولید نمی‌کند، چراکه تابع عواملی است مانند شرایط تولید، اندازه‌ها و میزان تولید.
حسینقلی در ادامه گفت: به طور مثال اگر 20 هزار دستگاه ماشین‌آلات معدنی نیاز روز باشد و بخواهیم سالی دو تا سه هزار دستگاه تولید کنیم این تعداد ماشین تقسیم می‌شود به انواع مختلف ماشین‌آلات معدنی مثل بولدوزر که خود مدل‌های مختلفی دارد و با توجه به کارکرد آن موتور خاص خود را دارد.
وی گفت: اگر شرکتی مدعی تولید موتور است باید حداقل 40 نوع موتور مختلف برای ماشین‌آلات معدنی تولید کند، زیرا یک نوع موتور تولید نمی‌شود و باید صرفه اقتصادی به واسطه میزان تولید داشته باشد. هیچ‌گاه برای تولید 500 دستگاه موتور خط تولید ایجاد نمی‌کنند. فقط شرکت‌های بزرگ در دنیا موتور تولید می‌کنند، به طور مثال شرکت کوماتسو نیز قطعات هیدرولیک را از شرکت هیتاچی خریداری می‌کند.
وی اظهار کرد: شرکت‌های تولیدکننده ماشین‌آلات معدنی که مدعی هستند نیز نمی‌توانند به صورت کامل ماشین‌آلات را تولید کنند حداکثر می‌توانند شاسی تولید می‌کنند که درصدی از تولید را شامل نمی‌شود.
رئیس اتحادیه ‌صادرکنندگان فرآورده‌های صنایع و معادن سرب و روی ایران با تأکید بر اینکه در حال حاضر صاحب 6 معدن و سه کارخانه مرتبط با این موضوع است، تصریح کرد: همانطور که پیشتر عنوان شد یکی از مشکلات در عدم اکتشاف، به نوع همین ماشین‌آلات و مشکل واردات آن بازمی‌گردد.
حسینقلی با اشاره به اشتغال‌زایی برای 600 نفر در مجموعه معادن سرمک تشریح کرد: در چهار سال گذشته بر اساس سیاست‌ها، ورود ماشین‌آلات معدنی ممنوع شد و تبعات این اقدام تا الآن گریبانگیر معدنکاران است، زیرا نمی‌توان با بیل و کلنگ مواد معدنی را استخراج کرد. در طرف دیگر ماجرا، دولت قرار دارد و وظیفه دولت تنظیم رابطه تولیدکننده صنایع معدنی با واردکنندگان یا تولیدکنندگان ماشین‌آلات معدنی است. نخستین اقدام دولت ممنوعیت واردات ماشین‌آلات بود و توصیه به حمایت از تولیدات داخلی که متأسفانه تولید داخلی هم که نداریم.
وی با بیان اینکه بنده سابقه 32 سال فعالیت در بخش معدن دارم گفت: دولت به جای حل اصل ماجرا به حواشی می‌پردازد، قانونی به نام خودرو وجود دارد که این طور تعریف شده؛ سواری، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون، کامیونت و ماشین‌آلات راهسازی، اگر دولت بگوید ممنوعیت واردات خودرو داریم همه این موارد را شامل می‌شود و موضوع واردات ماشین‌آلات معدنی درگیر این قانون شد؛ این موضوع در حالی است که بر اساس ماده 109 و 110 معادن، واردات ماشین‌آلات معدنی آ‎زاد است و ضوابط مختص به خود را دارد که باید سن ماشین‌آلات معدنی زیر پنج سال باشد، رایزنی کردیم و به 10 سال رساندیم و همان هم اجرایی نشد.
مدیرعامل معادن سرمک در ادامه گفت: به شرایط موجود اعتراض داشتیم و گفتیم تولیدکنندگان صنایع معدنی برای فعالیت‌هایشان احتیاج به ماشین‌آلات دارند و در صورت تأمین نشدن تجهیزات، تولیدات آن‌ها نزول خواهد کرد و اجازه خواستیم که حداقل دسته دوم وارد کنیم، زیرا پولی برای واردات ماشین‌آلات نو نداریم.
حسینقلی، در ادامه افزود: اگر می‌خواستیم ماشین‌آلات هم وارد کنیم بر اساس ماده 119 قانون گمرکی از معافیت مالیاتی استفاده می‌کردیم و متأسفانه امسال در مجلس شورای اسلامی این مورد هم لغو شد.
وی گفت: دولت باید اقداماتی برای تسهیل مشکلات تأمین یا واردات ماشین‌آلات معدنی انجام دهد تا بتوانیم تولید کنیم. نخستین قدم آن اصلاح قانون خودرو است، قدم بعدی ماشین‌آلات نو یا دسته دومی است که در گمرکات کشور موجود هستند. با گرفتن مصوبه و ضوابط آسان، واردات را آزاد کرده یا مصرف‌کننده خودش ماشین‌آلات معدنی وارد کند تا تولید ادامه داشته باشد.
وی با اشاره به دایر کردن دو شرکت دانش‌بنیان در این حوزه، اظهار کرد: در این شرکت‌ها از طریق رزولانس و انفجار پلاسما به‌دنبال آن هستیم تا دیگر در معدن برای انفجار نیازمند مواد ناریه نباشیم.
مدیرعامل معادن سرمک با اشاره به فناوری‌های این شرکت، عنوان کرد: هم‌اکنون معادن سرمک در حال ساخت دستگاهی به نام «انفجار پلاسما» است که بیش از یک میلیارد تومان هزینه داشته است.
حسینقلی با تأکید بر اینکه این فناوری در مراحل پایانی خود قرار دارد و تست‌های مختلف آن انجام شده و در این راستا دو مترمعکب بدون مواد منفجره، انفجار انجام دادیم اظهار کرد: دیگر فناوری‌ که دنبال می‌کنیم، «کوره ولز» است.
وی ادامه داد: کوره ولز رایج‌ترین وسیله برای بازیافت روی از پسماندها است؛ این کوره نخستین‌بار توسط آلمان‌ها در سال 1925 اختراع شده و هم‌اکنون حدود 500 تا 600 کوره در دنیا وجود دارد. چینی‌ها تعداد بسیاری از این نوع کوره ساخته‌اند و در ایران نیز چند نمونه در یزد و اصفهان داریم.
این معدن‌کار همدانی با بیان اینکه نکته قابل توجهی که در ساخت این کوره باید به آن توجه کرد‌، مصرف زغال است، افزود: به دلیل آنکه مصرف زغال در این کوره‌ها بالاست، تلاش معادن سرمک بر این بوده که مصرف زغال این کوره را از 35 درصد به هشت درصد کاهش دهد، بنابراین برای این کاهش مصرف زغال، کوره در سه بخش طراحی شده و همین امر صرفه‌جویی 100میلیون تومان این کوره در روز را در پی داشته است.
حسینقلی افزود: این سیستم باعث می‌شود در معادنی که عیار و راندمان پایینی دارند، راندمان سرب 95 درصد و راندمان روی بالای 90 درصد افزایش پیدا کند که در هیچ سیستمی این راندمان وجود ندارد.
وی افزود: از سوی دیگر در کارخانه فلوتاسیون زمانی که کنسانتره سرب و بعد روی تولید می‌شود، مقداری از سرب و روی با هم مخلوط و باطله می‌شوند، این امر کاهش راندمان واحد فرآوری را در پی دارد اما در این کوره ولزی که شرکت سرمک ساخته‌، دیگر این روال وجود ندارد به طوری که در این کوره کنسانتره‌ای تولید می‌شود که 55 درصد عیار روی و 15 درصد عیار سرب آن است؛ در مرحله بعد، آن را با آب و اسیدسولفوریک مخلوط و فیلتر کرده و سپس سرب آن جداسازی می‌‌شود، ماده روی که از این کوره به‌دست می‌آید، بسیار پرعیار خواهد بود و قابلیت تبدیل شدن به فلز روی را دارد که در نهایت این فناوری راندمان واحد را افزایش می‌دهد.

شناسه خبر 69641