شناسه خبر:69397
1402/3/2 10:03:12
مدیر اجرایی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان مطرح کرد:

سامان‌دهی یادمان شهدای گمنام دشت میشان تا پایان سال

سپهرغرب، گروه خبر - مینو جعفری ممتاز: مدیر اجرایی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از آغاز رویداد دیدار با خانواده هشت هزار شهید استان همدان هم‌زمان با سوم خردادماه خبر داد و گفت: به همین مناسبت عملیات سامان‌دهی یادمان شهدای گمنام دشت میشان نیز آغاز خواهد شد.

سرهنگ پاسدار هادی آزادی در نشست خبری با موضوع گرامیداشت چهل‌ویکمین سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: هشت سال دفاع مقدس نقطه عطف تاریخی برای ما است، چون یک‌سری از قواعد را در جنگ تغییر دادیم؛ یکی از موارد مهم، عملیات غرورآفرین بیت‌المقدس بود.
وی افزود: در اوایل جنگ صدام تصور می‌کرد که ارتش ضعیف شده و دستگاه حاکمیتی در ایران هنوز به نقطه ثبات نرسیده است؛ به همین منظور جنگی را بر علیه ایران آغاز کرد که باعث وارد آمدن خسارات فراوانی شد.
مدیر اجرایی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان تصریح کرد: رزمندگان عملیات‌ مختلفی را از ابتدای جنگ برای شکستن ارتش بعثی سامان‌دهی کردند که نقطه عطف آنان بیت‌المقدس بود و با رمز «یا علی‌‌ابن‌ابی‌طالب» آغاز شد که همه یگان‌های نظامی در آن شرکت کردند و جزء موفق‌ترین‌ عملیات بود.
وی اضافه کرد: در این عملیات پنج هزار و 400 کیلومتر از خاک سرزمین آزاد شد و پس از 578 روز در سوم خردادماه سال 1361، پرچم میهن اسلامی بر فراز مسجد خرمشهر به اهتزاز درآمد و شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید از وجود ارتش بعثی پاک‌سازی شدند.
آزادی یادآور شد: بنا بر فرمایش امام خمینی (ره) که فرمودند نباید مدد الهی را نادیده بگیرید، شورای عالی انقلاب فرهنگی سالگرد فتح خرمشهر را در تقویم نام‌گذاری کرد و هرساله به این مناسبت برنامه‌های متنوعی برگزار می‌شود.
وی شعار حماسه سوم خردادماه امسال را «ما متحدیم» اعلام کرد و افزود: در فضای امروز جامعه که دشمن با استفاده از رسانه‌های خودش می‌خواهد اختلاف بین مردم به‌وجود آورد، مطرح کردن اتحاد بین اقشار مختلف جامعه و اینکه رزمندگان غیور ارتش، سپاه و جهاد سازندگی در این عملیات نقش داشتند، اهمیت دارد.
مدیر اجرایی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان عنوان کرد: برنامه‌های امسال به‌دلیل هم‌زمانی با میلاد امام رضا (ع) با فضایی شاد برگزار می‌شود و با توجه به برگزاری کنگره هشت هزار شهید استان همدان در سال جاری، برنامه‌های مناسبتی هفته دفاع مقدس با محوریت کنگره و با هدف گسترش و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت خواهد بود.
وی با اشاره به اجرای بیش از یک‌هزار و 100 برنامه با عنوان‌های متنوع در سطح استان به‌مناسبت سالروز فتح خرمشهر، گفت: از برنامه‌های شاخص می‌توان به برگزاری صبحگاه مشترک یگان‌های نظامی و انتظامی به میزبانی نواحی مختلف سپاه، فضاسازی نقاط فرهنگی، روایتگری توسط راویان دفاع مقدس، تولید محتوای مرتبط و توزیع در فضای مجازی با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم‌نهاد و محتوای مرتبط با مصاحبه رزمندگان این عملیات، پخش بانگ مقاومت و پیروزی در مدارس و در شبکه‌ همدان ساعت 11 روز سوم خردادماه و اجرای بیش از ده‌ها برنامه در صداوسیما، اشاره کرد.
مدیر اجرایی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان اضافه کرد: اجرای نمایش خیابانی «شاید آن روزی دیگر» در شهر همدان، اجرای سرود توسط گروه‌های سرود دانش‌آموزی، برگزاری مسابقات ورزشی و اجرای رزمایش کمک مؤمنانه، غبارروبی مزار شهدا، رونمایی از کتاب‌های مرتبط با دفاع مقدس، برگزاری نمایشگاه کتاب دفاع مقدس، اعزام اردوهای جهادی و بازدید رایگان از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان در روز سوم خردادماه، از دیگر برنامه‌ها به‌مناسبت حماسه فتح خرمشهر است.
وی با اشاره به آغاز رویداد دیدار و تجلیل از خانواده هشت هزار شهید استان هم‌زمان با روز سوم خردادماه که در این دیدا‌رها نشان سرو تحویل خانواده‌ها می‌شود، افزود: رونمایی از کتاب زمانی برای عاشقی و برگزاری مراسم طنز جبهه در سالن همایش‌های دانشگاه علوم پزشکی، ازجمله برنامه‌ها به‌مناسبت این روز است.
آزادی با اشاره به وجود 61 نقطه یادمانی در سطح استان همدان، از سامان‌دهی یادمان شهدای دشت میشان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: پنج شهید گمنام در این مکان آرمیده‌اند که به مساعدت استاندار و پیگیری‌های خبری این موضوع به نتیجه رسید و قصدمان این است که محل یادمان را تبدیل به یک پایگاه فرهنگی کنیم و از این به بعد برنامه‌های فرهنگی در این مکان برگزار و به‌نوعی تبدیل به یک جذابیت توریستی برای ارتفاعات الوند خواهد شد.
وی با تأکید بر اهمیت راه‌اندازی نهضت وصیت‌نامه‌‌خوانی توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی، افزود: در اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان بیش از یک‌هزار وصیت‌نامه شهید موجود است که می‌توانیم جهت امر وصیت‌نامه‌خوانی در اختیار رسانه‌ها بگذاریم‌؛ همچنین در این راستا مسابقاتی با موضوع وصیت‌نامه شهدا در مراکز فرهنگی برگزار می‌شود.
مدیر اجرایی شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس همدان در پایان به بازدید رایگان دانش‌آموزان از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان اشاره کرد و متذکر شد: با توجه به نقش مؤثر موزه دفاع مقدس همدان در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، این موضوع در جلسه شورای فرهنگ عمومی نیمه دوم سال گذشته تصویب شد و تاکنون 27 هزار دانش‌آموز از این مرکز بازدید کردند.
مدیر اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان نیز با اشاره به بازدید 97 هزار نفر در سال گذشته از مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان، اظهار کرد: سال گذشته این مرکز فرهنگی در عرصه گردشگری رتبه سوم را کسب کرد و سومین نقطه گردشگری استان بود.
خسرو زند افزود: با توجه به بازخورد‌های متنوعی که از بازدیدکنندگان مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان مشاهده می‌کردیم، در شورای فرهنگ عمومی استان تصمیم گرفته شد که زمینه بازدید رایگان دانش‌آموزان از این مرکز فراهم شود.
مدیر اجرایی مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان عنوان کرد: در موزه برای دانش‌آموزان برنامه‌های مختلف همچون کرسی آزاداندیشی برگزار می‌شود و راهکارهای مناسب در عرصه‌های اجتماعی به دانش‌آموزان منتقل می‌شود.
در پایان این مراسم از پوستر گرامیداشت چهل‌ویکمین سالروز آزادسازی خرمشهر با حضور زهره پوروهابی، مدیرعامل خانه مطبوعات استان همدان و جمعی از اصحاب رسانه در مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس همدان رونمایی شد.

شناسه خبر 69397