شناسه خبر:69322
1402/2/31 15:53:04

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: ایران برای حضور جدی تر و پررنگ‌تر در اقیانوس‌ها گام بزرگی را آغاز کرده که با قدرت ادامه خواهد داشت.

سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری درباره اهمیت این مأموریت اظهار کرد: خدمت همه هم‌رزمانم در نیروی دریایی ارتش و نام گروه 86 عرض تبریک و خدا قوت دارم که در این روز عزیز و روز میلاد با سعادت حضرت معصومه سلام الله علیها و در آستانه سوم خرداد به میهن اسلامی مان بازگشتند و مورد استقبال خانواده‌ها و همه ملت ایران قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این مأموریت در حد یک آرزو برای همه ما بود که بتوانیم با ناو ساخت ناو ایرانی و رزمندگانی که متوسط سنی آنها زیر 30 سال است، بتوانیم دور دنیا را دور بزند که در این مسیر با طوفان‌های بزرگ و حوادث متعددی روبه‌رو بودند و با خودشان سربلندی، اقتدار و کوله‌باری از تجارب بسیار ارزشمند و گرانقدر را برای میهن اسلامی به ارمغان بیاورند. این عزیزان حقیقتاً یادگاران شهدای دفاع مقدس هستند که همان راه را با قدرت طی کردند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه مأموریت ناوگروه 86 نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی را یک نقطه عطف و تاریخی برای کشورمان دانست و گفت: این توانمندی و اقتدار دریایی ایران در اشکال مختلف ادامه خواهد داشت و رزمایش‌ها و تمرین‌های متعددی را با کشورهای جهان در اقیانوس‌ها خواهیم داشت و چنین مأموریت‌هایی نیز تکرار خواهد شد و ملت ایران برای حضور جدی تر و پررنگ‌تر در اقیانوس‌ها گام بزرگی را آغاز کرده که با قدرت ادامه خواهد داشت.

سرلشکر باقری در ادامه با تقدیر از کارکنان وزارت دفاع و صنایع دریایی برای ساخت ناوشکن دنا، اظهار کرد: این ناوشکن نماد اقتدار و توانمندی جوانان ایران اسلامی است. این ناوشکن تماماً ایرانی است و معنای آن این است که ایران از جمله سازندگان مختلف و توانمند ناوشکن‌ها در جهان است. ما هم اکنون تعدادی از این ناوشکن را در کلاس‌های مختلف در ساحل دریای خزر و خلیج فارس در حال ساخت داریم.

رئیس ستاد کل نیروی مسلح تاکید کرد: ناوگان مقتدری را در حال تولید داریم که امنیت و اقتدار را برای کشور ما به ارمغان آورده و خواهد آورد. اینها نشان می‌دهد که ملت ایران امنیت خود را با اقتدار و اتکا به خود به دست آورده و این اقتدار را ادامه خواهد داد.

سرلشکر باقری با اشاره به انتشار تصویری از حضور فرماندهان از انگلیس، آمریکا و فرانسه در حال عبور از تنگه هرمز و طرح مطالبی علیه ایران، خاطر نشان ساخت: این حرکت یک حرکت نمایشی بود که 3 نفر سوار یک ناو بشوند و در دریا حرکت کنند و این را نمایش داده و اعلام کنند که امنیت تنگه هرمز را بر عهده دارند. این شبیه یک نمایش و تئاتر است و آنچه واقعیت دارد این است که جمهوری اسلامی ایران و کشورهای جنوبی خلیج فارس با هم در حال همکاری و تعامل هستند و توانایی بالایی برای تأمین امنیت منطقه دارند.

وی تصریح کرد: ما برای تأمین امنیت منطقه نیازی به بیگانگان نداریم. هم اکنون هم امنیت تنگه هرمز خلیج فارس و دریای عمان بر عهده دریادلان ما در نیروی دریایی ارتش و سپاه است و نیازی به بیگانگان نیست. آنها باید توضیح بدهند که با چه مأموریت و مسئولیتی هزاران کیلومتر دورتر از کشورشان در امور منطقه ما دخالت می‌کنند، در حالی که کشورهای منطقه با همکاری در حال تأمین امنیت منطقه هستند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به رزمایش مرکب کارمند امنیت دریایی ایران چین و روسیه در شمال اقیانوس هند گفت: این رزمایش هر ساله یک‌بار برگزار می‌شود و هر سال در حال توسعه آن هستیم. عملیات‌های جدیدی نیز در آن انجام می‌شود که در سال 1402 با وسعت بیشتری برگزار خواهد شد. نیروی دریایی ما قبلاً یک رزمایش در سن پترزبورگ برگزار کرده بود و این رزمایش‌ها در شرق آسیا و اقیانوس اطلس ادامه خواهد داشت و این رفت و آمد ناوگروه‌های ما مقدمه‌ای برای گسترش ارتباط ما با کشورهای دوست و پیام‌آور صلح دوستی برای جهانیان و کشورهایی است که می‌خواهند با همکاری و همراهی امنیت دریایی منطقه خشک و جهان را بدون وابستگی به استکبار جهانی تأمین کند.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص تهدید آمریکا برای عدم همکاری با ناو گروه 86 نیروی دریایی ارتش گفت: حرکت 8 ماهه این ناوگروه در سراسر جهان و دور زدن کره زمین نشان داد که ما می‌توانیم با اتکا به توان خودمان در هر جای اقیانوس‌ها که حقوق بین الملل دریاها اجازه دهد حضور داشته باشیم و دریانوردی کنیم در این مسیر در پنج بندر عزیزانمان در نیروی دریایی ارتش پهلو گرفتند و البته برخی از کشورها بودند که با ایران همکاری نکرده و تلاش کردند این ناوگروه‌ها در آن کشور پهلو نگیرد اما بر خلاف خواست آنها این اتفاق رخ داد و از این به بعد نیز بیشتر از این رخ خواهد داد.

سرلشکر باقری در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها باید بپذیرند که مولفه‌هایی که برای زورگویی به جهانیان داشتند را به مرور زمان از دست دادند و ملت‌ها و کشورها تلاش دارند که خودشان برای آینده شأن تصمیم بگیرند این تحرک و تحول را شما می‌توانید در کشورهای جنوبی خلیج فارس در یکی دو ماه اخیر مشاهده کنید و نیز در حرکت این ناوگروه نیز در برزیل، اندونزی و خیلی جاهای دیگر دیدید و این اتفاق نیز ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها در واقع یک حرکت نخ نمایی شده که آن را تکرار می‌کنند آنها با این تهدید نمایی زنده هستند و می‌خواهند خودشان را آقای جهان معرفی کنند که به نظر می‌رسد همه کشورها باور کردند که این دوران خاتمه یافته است و آمریکا یا حداکثر یک قدرت در کنار سایر قدرت‌های جهانی هستند.


منبع: خبرگزاری مهر

شناسه خبر 69322