شناسه خبر:69224
1402/2/28 09:53:11

سپهرغرب، گروه سرآمدان - طاهره ترابی‌مهوش: در گفت‌وگو با دوتن از دوستان شهید مسعود اسلامیان؛ مشخص شد او علاوه بر مبارزات سیاسی علیه رژیم ستم‌شاهی، احیاگر جلسات مکتب قرآن در زندان‌های طاغوت بوده است.

در کشور ما جوانان سهم عمده‌ تحولات را از انقلاب تا دفاع مقدس، در میدان‌های جهاد عملی و علمی به عهده داشته‌اند. زیرا اصولاً روحیه‌ای تحول‌طلب دارند. وجود تبعیضات، بی‌عدالتی‌ها و خودباختگی‌ها در رژیم طاغوت سبب ورود خیل عظیمی از آنان به معرکه انقلاب شد تا بلکه بتوانند سبب تحول در جامعه خود شوند.
باید تأکید کرد که جوانان نقش تعیین‌کننده و اثرگذاری در پیروزی انقلاب اسلامی داشتند و این امر به‌دلیل ایدئولوژی خاص و متمایز انقلاب اسلامی، مکتب اسلامی آن و حضور رهبری دینی در رأس آن بود. در حالی که جوانان سرمایه‌های اصلی هر کشوری محسوب می‌شوند رژیم پهلوی اهمیتی برای جوانان، توانمندی‌ها و توانایی‌های آن‌ها به‌ویژه در عرصه‌های علمی و فرهنگی و سیاسی قائل نبود بلکه دغدغه اصلی آن‌ها، حاکم ساختن فرهنگ غربی در کشور و گرایش به غرب تحت لوای دروغین رسیدن به تمدن و پیشرفت بود.
شهید مسعود اسلامیان ازجمله جوانان انقلابی بود. جوان مؤمن انقلابی که بخشی از عمر شریفش را در زندان‌های ساواک سپری کرد و پس از رهایی از زندان و پیروزی انقلاب به جرگه یاران دادگاه انقلاب همدان پیوست و نهایتاً به همراه همسر جهادگرش در یک ماموریت جهادی به شهادت رسید. مجاهدی مؤمن و انقلابی که کمتر کسی شناخت دقیق از او و فعالیت‌هایش دارد.
بر این اساس برآن شدیم تا در این درباره گفت‌وگویی را با حسین کنعانی‌مقدم، دوست و همسر خواهر این شهید بزرگوار که خود از مبارزان انقلابی همدان بوده و حسین صادقیان دیگر دوست این شهید انقلابی ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:
مبارز انقلابی همدان با بیان اینکه شهید پرویز اسلامیان بنا به فعالیت‌های انقلابی که داشت ازجمله زندانیان سیاسی پیش از انقلاب به‌شمار می‌رفت، گفت: پرونده او همراه با چند تن از جوانان انقلابی همچون آقایان اکرمی، اولیایی و آقامحمدی در ساواک بود.
حسین کنعانی‌مقدم با اشاره به اینکه آشنایی بنده با این شهید بزرگوار به پیش از انقلاب و مبارزات سیاسی بازمی‌گردد، اظهار کرد: پس از آزادی نیز این رفاقت و دوستی ادامه داشت تا اینکه بنده داماد خانواده آن‌ها شدم و این رفاقت و دوستی عمیق‌تر شد.
وی با اشاره به مبارزات سیاسی شهید اسلامیان در پیش از پیروزی انقلاب، گفت: او همزمان با تحصیل در دبیرستان ابن سینا به خاطر تشکیل کلاس مکتب قرآن، تحت تعقیب قرار گرفت، پس از دستگیری، برای او حدود چهار سال زندان بریده شد که مدتی از آن را در زندان همدان و مدتی را در زندان سنندج سپری کرد.
وی با تأکید بر اینکه این شهید بزرگوار حتی دیپلم خود را نیز در زندان گرفت، تشریح کرد: جوان بسیار فعالی بود و به چند زبان ازجمله انگلیسی و فرانسه تسلط داشت همچنین اطلاعات خوبی از مسائل قرآنی داشت.
این مبارز انقلابی با اشاره به اینکه فعالیت‌های قرآنی او ازجمله حفظ و معارفی که از این کتاب آسمانی به دست آورده بود برای من در زندگی الگو محسوب می‌شد، خاطرنشان کرد: وقتی در سال 57 از زندان آزاد شد حدود 22 سال داشت که نسبت به تشکیل شبکه‌های مبارزاتی که با گروه‌های مختلف ازجمله منافقین، گروه‌های چپ مانند پیکار و بازماندگان از دوران طاغوت مقابله می‌کردند، اقدام و بستر را برای ارتباطات بین مبارزان فراهم کرد.
کنعانی‌مقدم با بیان اینکه دو برادر شهید مسعود اسلامیان که هر دو به مقام شهادت نائل شدند نیز او را در این فعالیت‌ها یاری داده و هم‌پیمان او بودند، ابراز کرد: او یکی از بنیان‌گذاران دادگاه انقلاب در همدان و کمیته تحقیقی و تفحصی بود که به دستور شهید مدنی در همدان تشکیل شد.
وی با تأکید بر اینکه بنده نیز خود عضو این کمیته بودم، تصریح کرد: قبل از انقلاب نیز در انهدام مجسمه داریوش با مواد منفجره که در میدان (داریوش سابق) قائم همدان نصب شده بود نقش‌آفرینی کرد.
این مبارز انقلابی با بیان اینکه درک و پذیرفتن این موضوع برای رژیم بسیار سنگین بود، اظهار کرد: در سازماندهی تظاهرات‌ و فعالیت‌های انقلابی نیز همچون مبارزه با ساواک نقش بسیار مؤثری داشت.
کنعانی‌مقدم افزود: گرچه بنده نیز سابقه دستگیری در پیش از انقلاب توسط ساواک و شکنجه را داشتم اما حقایقی که او برایم به‌صورت محدود و موردی از شکنجه‌‌هایی که شده بود بیان می‌‌کرد، بسیار دردناک بود.
وی تصریح کرد: در یکی از این خاطرات عنوان می‌کرد که یک بار به خاطر حفظ چند صفحه قرآن او را به اتاق فوتبال فرستادند، در این اتاق زندانی را به اتاقی می‌برند که گرداگرد آن افراد قلدر دوره دیده ایستاده، اسیر را وسط می‌اندازند و با مشت و لگد همچون توپ او را به یکدیگر پاس می‌دهند، و او را خونین و کوفته کرده و چه بسا استخوان‌هایش می‌شکند؛ شکنجه‌گرها اسم این اتاق را اتاق فوتبال گذاشته بودند؛ این عملیات برای شکستن اراده و به هم ریختن ذهن زندانی انجام می‌شد؛ آن‌ها می‌خواستند ضمن ایجاد هراس در دل زندانی سیاسی، مجموعه پاسخ‌هایی که برای خدمت به انقلاب از قبل در ذهن ساخته است، در هم ریزد.
وی با اشاره به اینکه این شهید بزرگوار به لحاظ اعتقادی در حوزه مبارزاتی بسیار محکم بود تصریح کرد: ارادتی که به امام و انقلاب داشت او را به اسوه پایداری بدل کرده بود.
دوست شهید اسلامیان با بیان اینکه متأسفانه وی با دسیسه‌های ساواکیان در اوایل انقلاب، به همراه همسرش در مأموریت و یک عملیات جهادی به شهادت رسید که متأسفانه شهادت آن‌ها توسط عده‌ای مورد تشکیک قرار گرفته است، اظهار کرد: در پی این اتفاق، انقلاب آنگونه که باید و شاید نتوانست از خدمات و توان او استفاده کند.
کنعانی‌مقدم با تأکید بر اینکه وی در شناسایی گروه‌های محارب بسیار خوب عمل می‌کرد، گفت: وقتی نام این شهید بزرگوار می‌آمد لزره بر بدن تمام این افراد می‌افتاد.
وی با بیان اینکه البته این دوست شهید ما در عین صلابت بسیار مهربان بود، تشریح کرد: من شاهد بودم که با شکنجه‌گر خود در ساواک و یا افسرهایی که در آن زمان جزو کمیته مشترک بودند و در اذیت و آزار زندانیان سیاسی نقش داشتند، بسیار مهربان بود به طوری که خود آن‌ها از این رفتار تعجب می‌کردند.
کنعانی‌مقدم افزود: زمانی که ایشان در دادگاه انقلاب اسلامی همدان بود یکی از شکنجه‌گران ساواک که در نوبت‌های مختلف او را شکنجه داده بود در زندان همین دادگاه در بازداشت به سر می‌برد.
این مبارز انقلابی عنوان کرد: از آنجا که شهید مسعود اسلامیان خود را فدایی اسلام می‌دانست وقتی جلسه دادگاه آن شکنجه‌گر ساواکی تشکیل شد با وجود اینکه می‌توانست با اظهارات خود سبب افزایش دوران محکومیت و زندان آن فرد شود اما به‌دلیل اینکه آن ساواکی چند فرزند داشت او را عفو کرد.
کنعانی‌مقدم عنوان کرد: وقتی آن شکنجه‌گر ساواکی از زندان آزاد شد که مسعود اسلامیان به همراه همسرش شهید جمیله سادات کوشش در مأموریتی که از طرف دادسرای انقلاب اسلامی به آنان داده شده بود به شهادت رسیده و در باغ بهشت همدان خاک‌سپاری شدند.
دیگر دوست این شهید انقلاب در ادامه تصریح کرد: در نخستین عید نوروز بعد از شهادت این دو بزرگوار که بنده بر سر مزار این دو شهید رفتم تا عرض ادب کنم، دیدم آن فرد ساواکی عفوشده که همدانی هم نبود، به همراه خانواده خود به همدان آمده و بر سر مزار این شهید حاضرشده‌اند.
حسین صادقیان ادامه داد: ازآنجایی‌که همدیگر را می‌شناختیم با وی صحبت کرده و از او پرسیدم چطور به همدان برگشته و به زیارت مزار شهید آمده‌اید؟ او گفت: ما خانوادگی مدیون این شهید هستیم؛ قصد داشتیم به مسافرت برویم به همین دلیل تصمیم گرفتیم اول به همدان آمده و به ایشان عرض ادب کنیم بعد به سفر خود ادامه دهیم.
وی با بیان اینکه در تمام مدتی که این ساواکی در بازداشت بود شهید اسلامیان در نهایت ادب با او رفتار کرد گفت: از مظلومیت‌های دادسراها و دادگاه‌های انقلاب اسلامی این است که برای مردم گفته نشده که افراد حاضر در دادگاه انقلاب چگونه با زندانیان برخورد کرده و برای اینکه ظلمی در حق کسی نشود با چه وسواس و دقتی حکمی را صادر و اجرا می‌کردند.
هم‌رزم شهید مسعود اسلامیان توضیح داد: چه زمانی که آن شکنجه‌گر ساواکی در زندان بود و چه زمانی که کسانی مانند تیمسار شعاعی در بازداشت بودند، افراد حاضر در دادگاه انقلاب در کمال خوش‌اخلاقی و ادب رفتار کرده و تمام حقوق یک فرد زندانی را لحاظ می‌کردند.
صادقیان تصریح کرد: اعضای دادگاه انقلاب و افرادی مانند شهیدان اسلامیان، شهید شاه‌حسینی و غیره با وجود اینکه برخی افراد زندانی یا خانواده‌هایشان فحاشی، اهانت یا لجاجت کرده و رفتار نادرستی داشتند بازهم در نهایت ادب و خوش‌اخلاقی با آن‌ها و خانواده‌هایشان رفتار می‌کردند و سعی داشتند کوچک‌ترین ظلمی به آن‌ها نشود.
وی با اشاره به اینکه شهید مسعود اسلامیان با وجود اینکه چهار سال در زندان و تحت شکنجه ساواک بود اما تنها به بیان برخی نکات مهم و ضروری آن‌هم برای درج در پرونده آن شکنجه‌گر ساواکی اکتفا کرده و در این ‌باره حتی با ما سخن نمی‌گفت، مطرح کرد: من با برادر ایشان شهید پرویز اسلامیان نیز دوست بودم و بعد از گذشت دو سال از رفاقتمان متوجه شدم برادر ایشان در زندان ساواک به سر می‌برد.
هم‌رزم شهید اسلامیان ادامه داد: چون من با برادر شهید اسلامیان دوست و همکلاس بودم و بخشی از اوقات خود را باهم می‌گذراندیم، ساواک ما را تعقیب می‌کرد، همین مسئله نیز سبب شد تا متوجه شوم خانواده ایشان درگیر مبارزات انقلابی بوده و برادرشان نیز به همین دلیل دستگیر و زندانی‌ شده است.
صادقیان با تأکید بر اینکه شهید پرویز اسلامیان و دیگر اعضای خانواده دنبال مطرح کردن خود نبودند افزود: با وجود این همه ایثار و مبارزات انقلابی، هیچ‌کدام به‌دنبال گرفتن یک امتیاز خاص و یا به‌دست آوردن جایگاهی نبودند چراکه همواره خود را بدهکار اسلام و انقلاب می‌دانستند.
وی اظهار کرد: شهید مسعود اسلامیان به‌دلیل سبقه انقلابی و مبارزاتی که ایشان و خانواده‌شان داشتند به‌راحتی می‌توانست رأی بیاورد و نماینده همدان در مجلس شورای اسلامی شود ولی هرگز چنین کاری نکرد.
وی گفت: امروز هم بعد از گذشت سال‌ها و با وجود اینکه این خانواده مبارز و انقلابی سه شهید تقدیم اسلام و انقلاب کردند بازهم به‌دنبال به‌دست آوردن مسئولیت یا جایگاهی در نظام نبوده و نیستند.
این مبارز انقلابی، تیزهوشی، تشخیص و بصیرت عمیق به‌ویژه در دوران انقلاب، شناخت درست از گروه‌ها و جریان‌های فعال در ابتدای انقلاب و البته گذشت و ایثار را ازجمله ویژگی‌های بارز شهیدان اسلامیان به‌ویژه شهید مسعود اسلامیان دانست و توضیح داد: او شناخت بسیار خوبی از گروه‌هایی مانند پیکار، کومله، دموکرات، مجاهدین و غیره داشت به همین دلیل تلاش می‌کرد شبهه‌های نفاق وارد ذهن جوانان نشود.

شناسه خبر 69224