شناسه خبر:68996
1402/2/23 11:06:37
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان؛

افزایش سالانه 15 درصدی آمار ورودی گردشگران به کردستان

سپهرغرب، گروه خبر: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: دریاچه زریوار، مریوان را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران و جهان تبدیل کرده است اما متأسفانه در حراست این سرمایه بزرگ به‌درستی عمل نمی‌شود و شاهد از بین رفتن آن به‌دلیل نبود مدیریت جامع هستیم.

منصور مهرزاد در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها اظهار کرد: موضوع گردشگری در سال‌های اخیر نمود بیشتری پیدا کرده است.
وی تصریح کرد: در دهه‌های اخیر گردشگری در ردیف‌های آخر ثروت‌آفرینی در جهان بود که در حال حاضر جز سه صنعت مهم و ثروت‌آفرین مورد توجه در دنیا است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان عنوان کرد: در مجموع چهار هزار اثر تاریخی و گردشگری و صنایع دستی شناسایی شده که تاکنون یک هزار و 52 اثر آن ثبت ملی شده است.
مهرزاد اضافه کرد: تولید، اشتغال، شادآفرینی و رونق اقتصاد از اهداف مهم و مورد توجه در حوزه گردشگری است.
وی با تأکید براینکه برندسازی در حوزه گردشگری از اهمیت خاصی برخوردار است، گفت: امروز برخی مراسمات مانند کمسایی در سطح کشور و حتی جهان شناخته شده و هر ساله گردشگران زیادی را جذب می‌کند.
وی با بیان اینکه کردستان در بعد گردشگری توانسته اشتغال‌زایی خوبی داشته باشد، عنوان کرد: موضوع توازن و توسعه روستایی با هدف رونق گردشگری در استان مورد توجه قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به تردد 27 هزار و 173 نفر گردشگر خارجی از مرز باشماق مریوان، عنوان کرد: این آمار بجز از آمار مسافرینی است که از مرز سیرانبند بانه تردد داشته‌اند.
مهرزاد تصریح کرد: سهم استان کردستان از ورود این میزان مسافر و شب‌مانی آن‌ها نیز قابل توجه بود که این مهم براساس آمار پربودن ظرفیت تأسیسات گردشگری در این شهرستان بوده است.
وی مدیریت مقصد سفر را از نکات بسیار مهم عنوان کرد و گفت: در همین راستا سال گذشته فن‌تورهای مسافرتی اربیل و سلیمانیه با هدف معرفی توانمندی‌های استان برگزار شد.
*کردستان به لحاظ زیرساخت‌های گردشگری ضعیف است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اذعان کرد: کردستان به لحاظ زیرساخت‌های گردشگری ضعیف است هر چند طی سال‌های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه توسعه‌ گردشگری در این استان افتاده اما نیاز کردستان بیشتر است.
مهرزاد در ادامه گفت: دریاچه زریوار، مریوان را به یکی از قطب‌های مهم گردشگری ایران و جهان تبدیل کرده است اما متأسفانه در حراست این سرمایه بزرگ به‌درستی عمل نمی‌شود و شاهد از بین رفتن آن به‌دلیل نبود مدیریت جامع هستیم.
وی از تلاش برای توسعه گردشگری روستایی در روستاهای اطراف دریاچه زریوار خبر داد و گفت: به همین منظور همایش طبیعت‌گردی طی روزهای اخیر با حضور نمایندگان و شرکت‌کنندگانی از 18 استان کشور برگزار شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان اذعان کرد: با توجه به جاذبه‌های بکر و بی‌نظیر گردشگری در شهرستان مریوان می‌توانیم در این حوزه بسیار موفق‌تر عمل کنیم.
مهرزاد با بیان اینکه مریوان به‌عنوان شهر جهانی کلاش از لحاظ ظرفیت صنایع دستی هم حرف برای گفتن دارد، گفت: در زمینه ثبت جهانی کلاش به اهدافی که باید می‌رسیدیم دست نیافتیم و امیدواریم این جلسه فتح‌بابی برای پرداختن بیشتر به این ظرفیت باشد.
وی با بیان اینکه سالانه 10 تا 15 درصد به آمار گردشگران در استان اضافه می‌شود، گفت: این آمار ضرورت تلاش در مسیر رونق و توسعه زیرساخت‌های گردشگری را مضاعف کرده است.
وی اذعان کرد: در همین راستا و با هدف جذب سرمایه‌گذاران در کنار تعریف بسته‌های سرمایه‌گذاری تلاش شده در مجموعه اداره کل میراث فرهنگی، بروکراسی اداری را به عنوان یکی از موانع اصلی در مسیر سرمایه‌گذاران به حداقل برسانیم و کمتر از 72 ساعت پرونده‌ها بررسی و موافقت‌نامه اصولی صادر می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان از پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت به‌عنوان مشوق برای سرمایه‌گذاران نام برد و گفت: از محل تبصره 18 بیش از 83 میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شده است.
مهرزاد افزود: تمام توان خود را برای رونق و توسعه بیشتر صنعت گردشگری که از محورهای مهم توسعه‌ای کردستان است به‌کار گرفته‌ایم و در این راستا از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم.
وی از صنعت گردشگری به‌عنوان یکی از ثروت‌آفرین‌ترین صنعت‌ها در جهان نام برد و گفت: از محل اجرای طرح‌های گردشگری توانسته‌ایم تعدادی از کولبران را به سمت فعالیت در این بخش سوق دهیم.

شناسه خبر 68996