شناسه خبر:67944
1402/1/28 12:19:11
مدیر عامل شرکت حقیقت گسترده تک‌تاب درباره علت بازگشت از کانادا گفت؛

برگشتم تا همدان را به سهم خودم بسازم

سپهرغرب، گروه ریحانه‌آفرینش - طاهره ترابی‌مهوش: مدیرعامل شرکت حقیقت گسترده تک‌تاب، گفت: گرچه شرایط برای برخی کارها و موانع پیش رو در همدان در مقایسه با سایر شهرها به‌ویژه تهران سخت‌تر است اما من و همسرم افتخار می‌کنیم که همدانی هستیم و برای رشد و تعالی از خدمات این شهر استفاده کرده‌ایم، بنابراین همواره خود را به شهر خویش متعهد دانسته و می‌دانیم، ما معتقدیم نباید با رسیدن به یک جایگاه و یا موقعیت، زندگی‌مان را جمع کنیم و برویم و انتظار داشته باشیم که کسی دیگر بیاید و بازهم از اول شروع کرده و شهرمان را بسازد، هریک از ما در قبال شهری که در آن متولد شده و زیست کرده‌ایم مسئولیت داریم.

مشکلات در ایران زیاد است و تا زمانی که ما بایستیم و گلایه کنیم چیزی درست نخواهد شد، با وجود تمام مشکلات باید استقامت کرد، عقیده من این است که اگر هر کسی در حیطه کاری خود تمام تلاش خود را به کار گیرد، بدون چشم‌داشتی به سود شخصی و کارش را درست انجام دهد و با وجود تمام مشکلات دوام بیاورد، خداوند قطعاً یاری خواهد رساند. درست مثل زمان جنگ تحمیلی که رزمندگان با از خود‌گذشتگی جان خودشان را به کف گرفته و با دست خالی به جنگ دشمن رفته و پیروز شدند، به نظرم الآن هم ما باید مشابه عمل کنیم.

هرچه بیشتر از خود‌گذشتگی نشان دهیم خداوند بیشتر یاری می‌رساند، به نظرم خدمت واقعی کردن به این کشور لیاقت می‌خواهد. خدمت کردن به این مردم مظلوم که در مقابل ظلم و استکبار جهانی ایستاده‌اند لیاقت می‌خواهد، ما باید نشان دهیم که این لیاقت را داریم؛ بنابراین این افتخار بزرگی است اگر بتوانیم در این کشور درست کار کنیم. نمونه این تلاش و خدمت‌رسانی را یک دانش‌آموخته مهندسی پزشکی از دانشگاه آلبرتا کانادا به منصه ظهور گذاشته است پس با وی گفت‌وگویی را ترتیب دادیم که در ادامه می‌خوانید:

زهره سلیمی با ابراز اینکه 38 ساله است و دو فرزند دارد گفت: پس از 6 سال زندگی در کانادا 6 سال پیش به همراه خانواده‌ام به موطن خود بازگشته و دوباره در محل تولد خودم و همسرم یعنی همدان ساکن شدیم، مهاجرت ما به این کشور برای ادامه تحصیل بود؛ هیچگاه این ذهنیت را نداشتیم که برای تمام عمر در کانادا ساکن باشیم و همواره خود را در آن کشور مهمان قلمداد می‌کردیم.

وی با اشاره به اینکه طی این مدت در دانشگاه آلبرتا بنده در رشته مهندسی پزشکی و همسرم در رشته مهندسی مواد تحصیل کرده و موفق به اخذ مدرک دکتری شدیم افزود: پس از اتمام این دوره به ایران بازگشتیم؛ بازگشتمان دلایل مختلفی دارد، نخست اینکه می‌خواستیم در کنار خانواده‌هایمان باشیم و از موهبت حضور آن‌ها در زندگی‌مان بهره‌ ببریم چراکه عمر آدمی زودگذر است، دلمان نمی‌خواست تمام عمر در غربت و دور از خانواده باشیم.

این بانوی فرهیخته در پاسخ به این سؤال که چرا همچون دیگران به هنگام بازگشت، در تهران و یا سایر شهرهای بزرگ که در آن شرایط شغلی، فعالیت و سطح خدمات رفاهی بالاتر است ساکن نشدید؟ بیان کرد: گرچه شرایط برای برخی کارها و موانع پیش رو در همدان در مقایسه با سایر شهرها به‌ویژه تهران سخت‌تر است اما من و همسرم افتخار می‌کنیم که همدانی هستیم و برای رشد و تعالی از خدمات این شهر استفاده کرده‌ایم، بنابراین همواره خود را به شهر خویش متعهد دانسته و می‌دانیم، ما معتقدیم نباید با رسیدن به یک جایگاه و یا موقعیت، زندگی‌مان را جمع کنیم و برویم و انتظار داشته باشیم که کسی دیگر بیاید و بازهم از اول شروع کرده و شهرمان را بسازد، هریک از ما در قبال شهری که در آن متولد شده و زیست کرده‌ایم مسئولیت داریم.

سلیمی عنوان کرد: دلیل بعدی برای بازگشتمان به همدان این است که دوست داشتم فرزندانمان منطبق با فرهنگ و شرایط مذهبی همدان رشد کنند چراکه تجربه حضور درکانادا و معاشرت با دوستانمان در آنجا نشان داد که هرچقدر هم تلاش کنیم فرزندانمان با فرهنگ ایران آشنا و منطق با آن رشد کنند نهایتاً این امر تنها برای فرزند نخست آن هم به‌صورت محدود حاصل شده و فرزندان بعدی حتی در صحبت کردن نیز علاقه‌ای به زبان فارسی نخواهند داشت چه برسد به هویت، فرهنگ و منش ایران اسلامی.

وی با تأکید بر اینکه یقیناً دوران خردسالی و کودکی در شکل‌گیری هویت و نیز تعلق خاطر فرد به وطن اهمیت بسزایی ایفا می‌کند اظهار کرد: درواقع اینکه فرد خود را متعلق به کجا و کدام کشور بداند در سنین پایین اتفاق می‌افتد و ما دوست داشتیم فرزندانمان خود را ایرانی بدانند.

مدیر عامل شرکت حقیقت گسترده تک‌تاب در پاسخ به این سؤال که شرایط در کشور کانادا برای فعالیت شما بیشتر فراهم بود یا ایران؟ گفت: یقیناً دسترسی به برخی خدمات به‌ویژه اینترنت که جزء جدانشدنی و درواقع نیاز اولیه پیشبرد کار ماست در کشور کانادا بسیار بهتر بود اما مسئله این است که دلم می‌خواست نتایج و دسترنج تلاشم را در کشور خودم ببینم.

سلیمی با تأکید بر اینکه بی‌تردید آن سطح از فعالیتی که در کشور کانادا امکان انجام داشت در ایران نیز فراهم است اما اینکه چرا در ایران بستر فراهم نیست، به وجود موانع و دست‌اندازها بازمی‌گردد تشریح کرد: با این وجود ترجیح دادیم علیرغم همه مشکلات کارمان را در ایران دنبال کنیم.

وی در خصوص فعالیت شرکت حقیقت گسترده تک‌تاب اظهار کرد: این شرکت، فناور و خلاق است که محتوای واقعیت مجازی و واقعیت افزوده تولید می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه در دوره دکتری با واقعیت مجازی آشنا شدم و یکی از موضوعات جانبی پایان‌نامه‌ام استفاده از واقعیت مجازی برای بهتر کردن عملکرد یک شبیه‌ساز برای افراد ولیچری است گفت: البته در این دوره کارهایی را هم برای بچه‌های اوتیسمی انجام دادم؛ در ادامه این کار پس از بازگشتم به ایران در دوره پسادکتری در دانشگاه علوم پزشکی همدان به‌دنبال آن بودیم تا بتوانیم از واقعیت مجازی برای آموزش بچه‌های اوتیسمی استفاده کنیم.

سلیمی در ادامه تصریح کرد: این کار در سراسر دنیا آغاز شده و به‌نوعی مرسوم است اما بنا به دلایلی همچون شرایط تحریمی این امکان برای ایران فراهم نیست، حتی رایزنی برای دریافت این ابزار بنا به شرایط انسان‌دوستانه نیز انجام شد اما بازهم این امر میسر نشد. از طرفی اگر هم شرایط فراهم شود هزینه و قیمت آنقدر بالاست که یقیناً تأمین این ابراز از طریق دولت نیز فراهم نمی‌شود بنابراین تلاش کردیم تا بتوانیم این ابزار و خدمات را با توانمندی‌های خود در ایران نیز فراهم کنیم که خوشبختانه در غالب شرکتی با عنوان شرکت حقیقت گسترده تک‌تاب این امر فراهم شد.

وی ادامه داد: البته این شرکت در سایر بخش‌های مرتبط با واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیز فعال است و حتی درآمد ما در آن بخش‌ها به مراتب از کار برای بچه‌های اوتیسم و تولید محصولات درمانی بالاتر است، عنوان کرد: با این وجود حرکت در این مسیر را علیرغم دشواری‌ها به‌عنوان یک وظیفه و رسالت دنبال می‌کنم.

این بانوی کارآفرین با اشاره به اینکه من از زمان دانشجویی این فکر را در سر داشتم که شرکتی تأسیس و فعالیت خود را معطوف به این بخش کنم، تشریح کرد: در حال حاضر دو محصول آموزشی برای بچه‌های اوتیسم تولید می‌کنیم و برای آینده نیز تولید سایر محصولات درمانی را در دستور کار قرار داده‌ایم.

سلیمی با تأکید بر اینکه استقبال از محصولات تولیدی بالاست اما متأسفانه بودجه لازم در اختیاز مراکز آموزشی و مدارس وجود ندارد، گفت: ما محصولاتی را نیز در همین بستر برای کودکان دیرآموز تهیه کرده‌ایم اما توان خرید لازم برای آموزشگاه‌ها وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه تمامی نیروی کار فعال در این شرکت، خانم‌های خانه‌دار هستند، اذعان کرد: دوست داشتم که فضا برای خانم‌های خانه‌دار که به‌دنبال اشتغال و فعالیت اجتماعی هستند فراهم شود بنابراین در حال حاضر چهار نفر خانم با ساعت کاری شناور در این مجموعه کار می‌کنند تا هم به خانه و خانواده خود برسند و هم امکان فعالیت برای آن‌ها در خارج از منزل فراهم شود.

این بانوی فرهیخته همراهی همسر خود را برای رسیدن به اهداف، بی‌بدیل قلمداد کرد و افزود: همانطور که پشت هر مرد موفقی یک زن همراه وجود دارد این امر برای ما برعکس است یعنی این همسر من است که همراهی لازم را با من داشته و علی‌رغم مشغله کاری (عضو هیئت علمی دانشگاه و مدیریت یک شرکت) همواره در همه لحظه‌ها ناجی من است.

مع‌الوصف با توجه به آنچه گفته شد به‌نظر می‌رسد راه زنان موفق در عرصه علمی کشور در این 40 سال اخیر پررنگ‌تر شده، گرچه برخی تحریم‌ها برای اعمال فشار در عرصه علمی و اقتصادی همچون مانعی بر سر راه دانشجویان و فرهیختگان است و آن‌ها را به پا پس کشیدن از این عرصه و پناه بردن به ظرفیت علمی اروپا و آمریکا ترغیب می‌کند، اما با وجود تمام این مسائل هنوز افرادی هستند که از جان و دل به وطن خود خدمت می‌کنند و سرمایه جانی، مالی و علمی خود را در این راه بی‌دریغ به‌کار می‌گیرند تا کشورشان را سربلند کنند.

شناسه خبر 67944