شناسه خبر:66752
1401/12/13 11:31:45

سپهرغرب، گروه خبر - شهره کرمی: نمایشگاه بین‌المللی همدان در حالی میزبان دوازدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات، هدایا و کادو شد که در آن برهوت برنامه‌ریزی به خوبی مشهود بود.

فعالان هر حوزه صنعتی اغلب در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنند تا کارایی کالا و تولیدات خود را به نمایش بگذارند و از این طریق بازارهای جدید را شناسایی کنند. نمایشگاه یکی از ابزارهای بازاریابی است که می‌تواند در خدمت صادرات کشور قرار گیرد و نمایشگاه‌های بین‌المللی بعنوان یک مکمل و راه حل مناسب جهت توسعه صادرات غیر نفتی مطرح می‌شوند.
پس از تغییر مکان و افتتاح محل جدید نمایشگاه بین‌المللی همدان برای برگزاری نمایشگاه‌های مختلف در استان در نظر گرفته شد؛ این تغییر سرآغازی برای بیان وعده رفع مشکلاتی مانند نبود پارکینگ کافی و کمبود فضای در دسترس نمایشگاهی بود. همان نمایشگاهی که قرار بود تخصصی باشد و همدان را به قطب نمایشگاهی غرب کشور تبدیل کند اما از سوم خرداد امسال که این نمایشگاه جدید افتتاح شد تا امروز این مجموعه نتوانسته‌است خدمات قابل قبولی را ارائه دهد.
یکی از مصادیق وضعیت اسفناک این مجموعه، دوازدهمین نمایشگاه شیرینی و شکلات، هدایا و کادو بود که از 27 بهمن تا 2اسفند ماه برگزار شد. این نمایشگاه در فضایی بالغ بر 3500 مترمربع و با تعداد 247 غرفه بود؛ که شرکت‌کنندگان آن از 10 استان کشور شامل استان‌های همدان، اصفهان، خوزستان، خراسان رضوی، گیلان، کردستان، کرمانشاه، قم، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بودند.
مسئولان برگزاری اعلام کرده بودند که این غرفه‌داران محصولات قابل عرضه خود شامل انواع شیرینی، شکلات، هدایا و کادو را در این نمایشگاه به فروش خواهند رساند.
با توجه به آنچه بیان شد، سری به این نمایشگاه زدیم؛مسیر طولانی وعاری از زیبایی بصری نخستین موضوعی بود که به مراجعان خوش‌آمد می‌گفت و در ادامه وضعیت نابسامان آسفالت پارکینگ و وجود ناهمواری در بدو ورود به فضای نمایشگاهی کاملا آنچه در انتظار افراد است را برای آن‌ها جا می‌‌انداخت.
  از ورودی بی‌برنامگی و ضعف دانش نمایشگاه‌داری خودنمایی می‌کرد
نام فضایی که برای پارک ماشین‌ها در نظر گرفته شده بود را نمی‌توان پارکینگ گذاشت، چرا که گل‌ و لای موجود در آن هیچ مراجعه‌کننده‌ای را بی‌نصیب نگذاشته بود. اما این تنها مشکل ورودی نمایشگاه بین‌المللی که قرار است مرکز مبادلات اقتصادی و پیشران تجاری استان باشد نبود و از همان ورودی بی‌برنامگی و ضعف دانش نمایشگاه‌داری خودنمایی می‌کرد.
   فقدان طراحی غرفه و مسیر برای بازدیدکنندگان
وقتی قرار است به یک نمایشگاه برویم انتظار داریم از بدو ورود چیدمان و رویدادها یکی یکی ما را به فضای اصلی راهنمایی کند اما این نمایشگاه بعد از گذر از حجم گل‌و لای با یک سیاه چادر ساختگی و بسیار زشت و زننده آغاز می‌شد در ادامه نیز مراجعه کنند با بی‌نظمی زایدالوصفی مواجه بودند فضای نمایشگاه آشفته به نظر می‌رسید به طوری که حاضران قادر به تشخیص و تعیین مسیری برای تماشای کامل نمایشگاه نبودند. این درحالی است که انتظار می‌رود، برگزارکنندگان برای جانمایی غرفه‌ها نقشه خاصی داشته باشند تا افراد بتوانند به راحتی از همه غرفه‌ها بازدید کرده و آنچه مورد نیاز است را تهیه نمایند.
  جولان بی‌نظمی در فضای نمایشگاه بین‌المللی همدان
از جانمایی که بگذریم، چینش غرفه‌ها در وضعیت مناسبی قرار نداشت و زیر هر میز حجم زیادی از زباله‌ها مانند کارتن و پلاستیک در کنار سایر بی‌نظمی‌ها خودنمایی می‌کرد. عدم نظارت بر غرفه‌ها نیز گویی به این آشفته بازار اضافه شده بود و هرغرفه از لحاظ چینش، پوشش، نظافت و نحوه عرضه محصولات ساز خودش را می‌زد.
  ارائه انواع محصولات از ضعف بازاریابی متولیان امرخبر می‌داد
این نمایشگاه با عنوان شیرینی و شکلات، هدایا و کادو برگزار شده بود اما وجود انواع غرفه‌ها از کفش گرفته تا تجهیزات ایمنی و فروش برخی محصولات به صورت فله‌ای در نمایشگاه شیرینی و شکلات از دست خالی مدیریت و ضعف بازاریابی متولیان امر خبر می‌داد.
این سوال مطرح است که آیا برای جانمایی غرفه‌ها نقشه‌ای در نظر گرفته شده و طراحی خاصی مد نظر بوده؟ آیا متولیان ذی‌ربط از فضا بازدید داشته‌اند و این نوع چیدمان غرفه‌ها و فضای پارکینگ و نحوه ارائه محصولات را مناسب قلمداد می‌کنند؟
با توجه به آنچه که مشاهده کردیم بباید بگوییم ویترین اقتصادی همدان حال خوبی ندارد و اگر به موقع این نابسامانی‌هااصلاح نشود، نه تنها پیشران اقتصاد استان نخواهد بود بلکه این کمبودها کم کم باعث خواهد شد تا غرفه‌داران تمایلی به حضور در فضاهای نمایشگاهی نداشته باشند چراکه اگر این نمایشگاه برای اثرگذاری واقعی و جدی در حوزه اقتصادی استان همدان طراحی شده باشد که متولیان امر چنین ادعایی دارند باید در وهله نخست بازاریابی درستی انجام دهند تا تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی واقعی در این عرصه حضور یاببند نه خرده‌فروشانی که کمترین اطلاعی از فعالیت در نمایشگاه‌ها را ندارند و آن را با فروش کالا در روزبازارها اشتباه می‌گیرند و در وهله دوم فضا، رویدادها و چیدمان به نحوی باشد که درشأن صبغه و سابقه فرهنگی و تاریخی مردم همدان باشد
  کمبود در پیش پا افتاده‌ترین خدمات رفاهی
این نمایشگاه از نظر خدمات رفاهی نیز بی‌بهره بود به حدی که برخی از غرفه‌داران به فضای نامناسب سرویس‌های بهداشتی این مجموعه اشاره کردند و این بدیهی‌ترین چیزی است که برای هر مکان عمومی باید به آن پرداخته شود.
در ادامه بابرخی غرفه‌داران و بازدید کنندگان گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانیم:
یکی از غرفه‌داران با ابراز نارضایتی از وضع نمایشگاه، گفت: طولانی شدن مسیر باعث شده تا برخی از محل برگزاری اطلاع نداشته باشند، و تبلیغات و امکانات این نمایشگاه مناسب نیست.
وی با اشاره به وجود گل در محیط آزاد این نمایشگاه، اظهار کرد: مردم از این موضوع نارضای هستند و آسفالت نبودن این محیط باعث حضور کمتر افراد شده است، درحالی‌که هزینه کامل از غرفه‌داران اخذ شده و با وضع موجود برای تولیدی ما این حضور مقرون به صرفه نبوده است.
این غرفه‌دار در ادامه با بیان اینکه استقبال کافی از این نمایشگاه نشده تاکید کرد: بهتر است در زمان برگزاری نمایشگاه برای مردم در میادین اصلی شهر وسیله حمل و نقل رایگان در نظر گرفته شود و فضاسازی مناسب برای بازدیدکنندگان وجود داشته باشد.
دیگر غرفه‌دار حاضر در نمایشگاه که از جانمایی غرفه خود راضی بود، اظهارکرد: وضعیت پارکینگ اسفناک است و بازدیدکنندگان از وضعیت حمل و نقل گلایه‌مند هستند.
وی افزود: اسقبال مردم برای حضور در نمایشگاه خیلی خوب بود اما این میزان مشارکت در خرید محصولات وجود نداشت و سود ما از این نمایشگاه اندک بوده است.
این غرفه‌دار به شرایط نامطلوب فضای سرویس‌های بهداشتی اشاره کرد و افزود: متاسفانه تعداد قابل‌توجهی از سرویس‌های بهداشتی نمایشگاه فاقد دستگیره هستند.
البته برخی از حاضران در این نمایشگاه فقط برای معرفی محصولات خود آمده بودند که تخصصی نبودن نمایشگاه و حضور سایر محصولات در کنار شیرینی‌ و شکلات را مطلوب نداستند.
یکی از بازدیدکنندگان حاضر در نمایشگاه که مرد میانسالی بود، با مطلوب خواندن نمایشگاه، گفت: محصولات یکسان که کیفیت شبیه به هم دارند در این نمایشگاه با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شدند که انتظار می‌رفت چنین موضوعی وجود نداشته باشد.
یکی از مراجعه‌کنندگان به بی‌نظمی و عدم نظارت بر فضای نمایشگاه اشاره کرد و گفت: نام نمایشگاه بین‌المللی با چیزی که شاهد بودیم هم‌خوانی نداشت.
با توجه به آنچه بیان شد سپهرغرب درخصوص مشکلات و کمبودها با سرپرست نمایشگاه بین‌المللی همدان،مصطفی مرادی گفت‌وگو کرده است که در ادامه می‌خوانید:
سرپرست نمایشگاه بین‌المللی همدان محل جدید را ظرفیت مناسبی برای حوزه اقتصادی استان برشمرد و گفت: این نمایشگاه در زمینی بالغ بر 20 هکتار بنا شده است که از این میزان ده هزار متر دارای سالن مسقف و فضای نمایشگاهی است.
مصطفی مرادی با اشاره به اینکه در هر مکان تازه تاسیس امکان ضعف وجود دارد، تاکید کرد: آسفالت نبودن محوطه و سایر موضوعات نیازمند منابع مالی است، اما کلیت این موضوع خوب بوده و بار ترافیکی قبل را رفع کرده است و نباید به دنبال نقطه ضعف و بیان آن باشیم چراکه در نمایشگاه‌هایی که از زمان آغاز به کارشان نیز زمان زیادی گذشته نیز هنوز برخی ضعف‌ها وجود دارد.‌این نمایشگاه مدت کوتاه حدود چهار یا پنج ماه است که کار خود را آغاز کرده است.
وی در پاسخ به این سوال که بازاریابی و برنامه‌ریزی برای چینش و امکانات رفاهی مناسب برای این نمایشگاه در نظر گرفته نشده است، خاطر نشان کرد: این موضوعات معمولا 6 ماه قبل از برگزاری هر نمایشگاه در نظر گرفته می‌شود حال آنکه از زمان مسئولیت من حدود 15 روز می‌گذرد.
مرادی با اشاره به تقویم نمایشگاهی و برنامه‌ریزی‌های مربوط به آن،گفت: تقویم نمایشگاهی معمولا در آذر ماه سال قبل برنامه‌ریزی و بازاریابی می‌شود.
سرپرست نمایشگاه بین‌المللی همدان با بیان اینکه آسفالت محوطه پارکینگ به منبع مالی نیاز دارد، یادآور شد: طبق نظر اعلام شده کارشناسان ذی‌ربط آسفالت و تجهیز محوطه پارکینگ نمایشگاه به حداقل 15 تا 20 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که رقم فوق‌العاده سنگینی است. البته ما پیگیر تامین منابع مالی برای این موضوع هستیم تا مجموعه نمایشگاه‌ها که بخش خصوصی است این اعتبار را تامین کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه نمایشگاه فاز بندی شده است، اذعان کرد: این فضا در آینده توسعه خواهد یافت وتامین زیرساختها در بخش‌های مختلف پیگیری خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار سپهرغرب مبنی بر دلیل نبود نظافت کافی درفضای نمایشگاهی و غرفه‌ها، گفت: زمانی که 5 هزار نفر به یک فضا وارد شوند به مرور زمان با توجه به شدت گلی که در آنجا وجود دارد، بخشی از آلودگی به داخل منتقل خواهد شد که این امری طبیعی است.
مرادی در ادامه اظهارکرد: ضعف در نظافت محوطه نمایشگاه با توجه به حضور بالای جمعیت و وجود غرفه‌های خوراکی امری طبیعی است. در حال حاضر برای بهبود این وضعیت، اکیپ‌های مسئول نظافت محیط را افزایش داده ایم تا در ساعات خلوت سالن نسبت به پاکسازی و نظافت سالن اقدام نمایند.
این مقام مسئول در خصوص برنامه خود برای بهبود وضعیت نمایشگاه در آینده، افزود: ما به دنبال این هستیم تا فضا و امکانات کافی را برای رساندن این فضا به عنوان بین‌المللی ایجاد نماییم و از غرفه‌بندی گرفته تا کالاهایی که عرضه خواهند شد با برنامه‌ریزی قبلی ارائه شوند.
سرپرست نمایشگاه بین‌المللی همدان از برنامه‌ریزی و در نظر گرفتن نقشه راه برای هر نمایشگاه خبر داد و تصریح کرد: در هر نمایشگاه چه تخصصی و چه غیر تخصصی غرفه‌بندی و نحوه قرار گرفتن محصولات برنامه‌ریزی خواهند شد.
  پی‌گیر بهبود تردد به نمایشگاه هستیم
مرادی در پاسخ به این سوال که وضعیت حمل و نقل عمومی در آینده چگونه خواهد بود؟ به پی‌گیری بهبود وضعیت حمل و نقل عمومی برای نمایشگاه بین‌المللی اشاره کرد و گفت: این موضوع را از شهرداری خواسته‌ایم تا از خدمات عمومی مانند اتوبوس‌های شرکت واحد برای رفت و آمد کمک بگیریم تا حمل ونقل آسان‌تر باشد.
وی در پایان با بیان اینکه شهر همدان و نمایشگاه بین‌المللی در حال توسعه است، اظهار کرد: زمانی‌که مجموعه‌های صنعتی در این محوطه قرار بگیرند، نهادهای ذی‌ربط مانند شهرداری و دیگر ارگان‌ها برای این فضا برنامه‌ریزی‌های لازم را خواهند داشت و برخی مشکلات مانند رفت وآمد در آینده تسهیل خواهد شد.

شناسه خبر 66752